Sidan 2 av 15 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 146

Ämne: Rörstrand / RÖRSTRAND

Citat Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Jag gillar det gamla flintgodset. Här är en skål som jag gärna hade haft om den varit lite helare:
    http://www.tradera.com/auction/aucti...x?aid=38298834
    En av Rörstrands tidigaste flintgodsmönster och alldeles säkert 1820-tal...
    Hur ser du att det är Rörstrand om fatet ifråga är omärkt?

Fingertoppskänsla och intution. Mer precis än så kan jag inte vara i detta fall... Helst vill man hålla i det och känna dess extremt lätta vikt, men tillverkningsmetod (främst den raka isatta foten), form och dekor tyder iallafall på det.
    Sen kan en noggrannare letning avslöja en nästan osynlig djupstämpel. Eller så finns en stämplad ko eller ett "Rö" eller liknande. Man måste läsa säljesannonser med omsorg...

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Tack för hjälpen Peter! Willowskålen var vacker. Jag är ju lite ruinromantiker, så lagningar, bara de är gamla gör inte så mycket - fast är den så där trasig vill jag nog ha ett riktigt bra pris - med frakt och krångel tror jag att jag står över på den där.
    Jag gillar kaffekannan! Lite synd på pipen och locket, men dels visar ju lagningarna på att den haft tillräckligt värde för någon att lägga ned lite arbete att slipa till en ny pip och göra en ny knopp. Den kostade p. g. a. skadorna inte mer en 30 kronor, och det tycker jag absolut att den var värd
    Nu till allt jag skulle göra. Först stämplar: Det gick inte så bra att få bilder i natt, men kaffekannan och Leksandstallriken i "Ett år i Sverige" (jag undrar om det inte är den, det finns lite om servisen och en bild också i någon kulturen, men i natt kunde jag ju inte hitta vilken årgång det var).

Får väl ta några någorlunda tidiga exempel på RÖRSTRAND - stämpeln också.
    En turkiskt grön, och en... jag vill minnas att den heter "Svenska slott och herresäten" (Peter rättar mig väl om jag har fel ). Det här är alla fall Närketallriken med Ölsboda i mitten och Kloster, Risberga, Bo och Skogaholm på kanten.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Glömde bilderna förståss
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag skickar med bild på de andra assietterna också, så kanske det är lättare att säga något - motivets namn är tryckt på baksidan. De här är: Ierfsö, (Järvsö i Hälsingland) Ackia (Tydligen utan närmare angivelse), Kaitum, Torna (i Skåne).

Kan det vara "Svenska slott och utsigter" till vänster? Det finns fler slottsmotiv (bl.a. kolorerade med vinröd rand) och litteraturen är inte helt tydlig där. Det är slott (men utan namn) och en utsikt i mitten... Så det stämmer på namnet iallafall. Till höger är en ovanlig (tidig?) variant av Turkiskt gtönt. Jag har nog aldrig sett reserverna med fåglar i bården förr... I de tidiga är dekorerna på de olika delarna också rätt variabla, i de senare varianterna har dekorerna utkristalliserats till ett kmotiv per del (mattallriken har väl "Enleveringen ur seraljen" som motiv. Här är det en beduinscen... Eller är det en sagoillustration? Det ser ut som om ryttaren flyger.

För stämplarna tror jag att den raka är äldre än den något svängda. Men man ska akta sig för att kalla detta rakstämplat. Det brukar vara förbehållet RÖRSTRAND-stämpeln.

Vilket föremål har den övre, raka stämpeln?

Jag vet inte vad du vill att jag ska säga om motiven till "Ett år i Sverige"? Akja är själva pulkan och Kaitum kanske betyder "Kåta"?

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Nej, förlåt Peter, jag undrade mest om du trodde att det var den servisen, du var ju inne på något annat alternativ ett tag
    Kaitum är väl också en ort i Lappland, så det kan nog vara därifrån, Ackja syftar nog på Ackjan som sagt.
    Är den Turkiskt gröna tallriken äldre än de Turkiskt blåa faller så har det första problemet med våra dateringsförsök - den har nämligen RÖRSTRAND-stämpeln. (se bild 1.) Bården är faktiskt likadan på både den gröna och de blå turkiska - fast nu när du säger det så har jag nog sett en annan bård på en del tallrikar.
    Den övre raka stämpel kom från Kaffekannan. Det var ett riktigt elände att få bilderna att bli bra. Stämplarna är ju inte alltid så djupt inslagna, så det gör väl sitt till.
    Jag tar de andra stämplarna också
    Bild 2. Turkiskt blått
    Bild 3. Äggkoppen (var riktigt svår att få bra)
    Bild 4. Svenska slott och utsigter (om det nu är den)

Oj, det var jag som var otydlig. Ett år i Sverige är otvetydig! Det jag skrev om "den gamla tallriken" var den som du kallade fajans. Det kanske det är också, men handmålad och gustavianskt mönster... Det stämmer inte för mig.

Turkiskt blått verkar ha kunnat se ut lite hipp som happ. Färgerna är nog ganska betydelselösa i sammanhanget. Jag tror det är fråga om ett missförstånd när man läst prislistorna, för jag tror det ska uttydas "turkiskt motiv i blått" eller "turkiskt motiv i grönt". Och då blir ju dekoren och inte färgen det huvudsakliga.

Jag tror att båda dina är ungefär lika gamla, och äldst av dekorvarianterna. Här finns en variant med en blomreserv:
    http://www.tradera.com/auction/Antik...n/aid_38410352

Men jag har också för mig att det finns en ännu senare, som inte har några reserver alls i bården... Hittar dock inga bilder på nätet...

Av de uppvisade stämplarna tror jag att äggkoppen och kaffekannan är äldst. De har en punkt sist: Rörstrand.

Men ju mer jag skriver desto mer osäker blir jag. Jag har för mig att jag sett Sepia-tallrikar med den pyttelilla raka stämpeln (bild 4), men att den inte ska blandas ihop med den lite större (?) som kommer senare (bild 1). För visst är det väl skillnad på storlekarna på texten?

Men då återkommer man till frågan... Går det att utifrån stämplarna se hur gammalt ett föremål är? Jag tycker oftast att det är lättare att se på dekoren... Men när det är väldigt långa tillverkningstider för enstaka dekorer, då? Dekorvarianter, servismodeller mm kan hjälpa till med dateringen. Och om man fortfarande inte kan se skillnad på 1840 och 1880-talsversionerna på Turkiskt? Undrar om inte svaret blir "tough luck!". Jag vet inte...

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jaha! Fast det var egentligen soppskålen som jag kallade fajans - i nästa vecka åker jag upp till Leksand så skall jag kanske försöka ordna med lite bilder på den också.

Stämplarna är faktiskt lika stora 22 mm långa. Jag passade på att mäta de äldre Rörstrand-stämplarna också, och de blir mellan 15,5-16,5 mm. långa, det är svårt att få exakta siffror.
    Det är faktiskt roligt att man kommer på allt fler saker man inte tänkt på. Jag visste ju att stämpeln brukar kunna vara större, så jag passade på att mäta stämpeln på en del av mina "lila spets" assietter (jag tror inte det här är vanlig lila spets, mönstret heter väl något annat, men du har säkert namnet om inte i huvudet så i dina böcker. Nåväl, jag upptäckte att de hade lite olika stämplar, en del var 26 mm. långa och en del var 33 mm. långa.
    Utifrån damens kläder utgick jag ifrån att servisen kommit omkring 1870, men när jag tittar på assietterna upptäckte jag att alla inte var lika! På en del av assietterna har damen vad som mest liknar en Bloomerdräkt från 1850-talet. Även i övrigt skillde sig mönstret en del.
    Det här med turkiska mönstrets olika varianter kände jag inte till. Men det finns ingen ungefärlig datering av de olika varianterna?

Vi får väl se om det här med stämplarna leder någon vart. Försöka duger ju. Om inte annat så lär jag mig en massa om dekorvarianter

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •