Den ingjutna hänger ihop med modellen och den tryckta med dekoren. Man kan göra odekorerat gods och hålla "på lager" för att senare dekorera, ibland flera år efteråt. "Varför" är alltid en bra fråga. Både Toyota och små barn lär sig hela tiden.
Den ingjutna hänger ihop med modellen och den tryckta med dekoren. Man kan göra odekorerat gods och hålla "på lager" för att senare dekorera, ibland flera år efteråt. "Varför" är alltid en bra fråga. Både Toyota och små barn lär sig hela tiden.
Hej,
Köpte idag en fruktassiett ? med diameter ca 170 mm, tror den kan vara 1840-50. Vad tror ni ?
Upptäckte att en tallrik med vad jag tror är landskapsmönster 1840-50 också har samma djupstämpel CJ.
Kan 1840-50 vara korrekt för denna ?
Och någon som vet vad djupstämpeln står för ?
På Spetsmönsterets baksida står det också en 5:a eller 6:a, är detta en pris- eller kvalitets- sortering ?
Tacksam för alla svar.
Sent om sider - den understa tallriken är Malmö, tillverkad 1880-1902. I det här fallet borde den vara från 1880-1884.
Stort Tack för ditt svar FBQ!
Nu har jag ändrat till Malmö i mina anteckningar![]()
Hallå, någon hemma?
Fruktassietten kallas helt enkelt Spetsmönstret. Ca 1837-1934. Flint med lila gravyr, 1866-1868 även med blått tryck.
Varför spets? Jo fabriken hade köpt färdiggraverade kopparplåtar från Stoke-on Trent och dekoren var väldigt fin, framför allt på brämen.
Enligt samma källa (Rörstrand 280 år) tillverkades Malmö 1880-1907, flint, blå eller grön gravyr.
Så det där med djupstämpeln. Tillverkarna stämplade godset (som kunde bära många olika dekorer) och stämpeln berättar egentligen inte
när t ex tallriken lanserades. Det gör däremot stämpeln under glasyren. Vad siffran i djupstämpel berättar vet jag inte men gissar att den
har att göra med tidsordning i produktionen eller möjligen olika storlekar.
So long..
Senast redigerat av Kim von Platen den 2012-11-14 klockan 15:52.
Tack Kim och Hossbach !
Nu utökades mina kunnskaper ytterligare
Alltid roligt jo mera man lär sig om sina föremål.
Ja inte bara mina egna, men allt inom intresse området![]()
Snygg design redan tidigt 1800 tal.
![]()
Hallon,
Vart tog klassikern Willow vägen? Köpte idag två tallrikar för 35:-. Båda med rakstämpeln , alltså 1820-tal. So long...
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)