Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand 581

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rörstrand 581

    Nån som känner igen denna servis? Allt vi vet är att den är tillverkad första kvartalet 1958 och kan vara en National servis eller Swedish grace.
    Min mamma som äger denna vill hitta en tallrik (en gick sönder för några år sedan) då hon åter vill ha en komplett servis. Hon vill även veta lite mera om denna,,,
    tacksam för svar
    mvh/Anki
    Bifogade filer

  • #2
    Den vänstra dekoren har bara ett nummer, inget namn. Dess nummer är 6514 men det står aldrig på delarna, så det går inte att använda när man frågar efter dem. 581 betyder "första kvartalet 1958" och inget annat. Numret växlar alltså beroende på när den är gjord. Den är mycket ovanlig och svår att komplettera. Lycka till! Om den högra vet jag inget alls.

    Comment


    • #3
      ang. rörstrand

      tack peter nu vet vi lite mer.. den är tydligen svår att hitta.. den högra kaffekoppen kom med av misstag på bilden..

      mvh/anki

      Comment


      • #4
        Visst är väl godset i tallriken Louise Adelborgs formgivning?

        Comment


        • #5
          Ja, det glömde jag. Louise Adelborgs NS-modell. Dekoren däremot kan vara ritad av vem som helst. Någon på mönsteravdelningen eller kanske en inköpt dekor från utlandet.

          Comment


          • #6
            Vad säger man egentligen om att Rörstrand tagit fram nya servisdelar till NS-servisen? Nu säljs bland annat en mugg. Inte kan väl Adelborg vara formgivare till den?

            Comment


            • #7
              Nej, det är inte Adelborg som står bakom dessa. Servisen har utökats med några delar som hon inte ritat. Det är inte helt ovanligt (vanligtvis brukar detta bestå i nya storlekar på koppar och skålar, även i andra serviser). Jag tycker dock att de har fått en bra äkta känsla på alla delar utom på den nua såskannan. Den har tappat för mycket av ursprungskänslan och det är väl bara den nya såskannan till Blå Blom som är värre....

              Comment


              • #8
                Glömde dessutom: Den tillverkades 1956-1962.

                Koppen till höger ser ut som om det är en dekor på Raymond Loewys servis för Rosenthal. Jag tycker inte att dekoren är riktigt rätt för denna modell, men den är ju ett tydligt uttryck för sin tid. Loewy är en världsberömd designer som mest arbetat med industridesign och bilar...
                Discover the largest museum in NJ at The Newark Museum of Art. Explore diverse exhibitions, collections, and engaging programs. Book your tickets today!

                Comment

                Working...
                X