Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala-Ekeby till 1000! Tidiga föremål fram till slutet av 20-talet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Efter en pryltrött-städnoja före jul finns inget av UE framme förutom den här, du får vänta ett tag på att de kartongerna kommer fram igen, Rosa. Kom på att det ska finnas en grej till, får se om den dyker upp imorgon.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #92
      Ännu en svartvit snygging i stil med de som Kaptenen och Bengt H visat! Hoppas den minimalistiska attacken går över så att du packar upp UE-lådan snart Tingeling

      Comment


      • #93
        Här kommer två till. 1501 och 1522.
        Bifogade filer

        Comment


        • #94
          Tack för era fina bidrag Tingeling och Kolmårdstrollet!

          Jag blir så glad över att se dessa vackra saker. Tingelins snygga svart/vita med liknande dekor som visas i andra färgställningar hos Grödinge= Urna nr 21, ska finnas i två storlekar, 16 respektive 21 cm (Bilder 1914-). De borde ha stått förlaga till Tingelings nr 1081, Skål med tre fötter, 23 x 28 cm, 1918-20. En riktig bamse med andra ord! Häftigt, jag är mycket avundsjuk.

          Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålet.


          Kolmårdstrollets snygga, rinniga vaser är superläckra. Jag minns att jag sett dem för längesedan på forumet. Den svartvita 1522 är något att sukta efter. De med samma dekor som den, som jag sett, har alltid haft exportstämpeln, men tyvärr så har de varit
          i för dåligt skick. Kul att 1501 B har märkningen för balkongräcke. Jag blir mer och mer nyfiken på vad den märkningen står för. Jag är riktigt avis även här!

          Comment


          • #95
            Fina vaser Kolmårdstrollet! Den högra gillar jag skarpt

            Comment


            • #96
              Kan bara instämma, den högra är superläcker.
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #97
                1500 / 1384

                Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                Det kan ju bli en riktigt förnämlig dokumentation det här.

                Visar här en likadan vas som den simco visat här ovanför, men glasyren skiljer sig ju.

                [ATTACH]108875[/ATTACH] [ATTACH]108876[/ATTACH]
                Nu har jag fått hem min vas märkt 1500/1384, alltså i omvänd ordning som den som Bengt visar i ovanstående inlägg. Det som är gemensamt för vaserna är att de förefaller ha liknande modell med intryckta bucklor, stämplade med exportstämpeln och rinniga glasyrer.

                nr. 1500 Vas, 19 x 14 cm tillverkningsperiod 1922-38

                Click image for larger version

Name:	ue.1500.jpg
Views:	1
Size:	84,4 KB
ID:	529846Click image for larger version

Name:	ue.1500.1.jpg
Views:	1
Size:	47,1 KB
ID:	529847Click image for larger version

Name:	ue.1500.3.jpg
Views:	1
Size:	81,4 KB
ID:	529844Click image for larger version

Name:	ue.1500.2.jpg
Views:	1
Size:	74,4 KB
ID:	529845

                Comment


                • #98
                  Egentligen samlar jag inte på UE men ibland faller man tillföga....
                  Här en vas som jag köpte på en loppis på Ærø i Danmark för några år sedan. Den hade alltså exporterats en gång i tiden. Varje inbuktning har utnyttjats för en blomma och runom går en inbuktad slinga - precis som övriga av samma modell. Här nr 1500/1551. 20 cm hög.
                  Jag visar också en liten hänkelvas med fågel och blommor, nr 1664 och 9 cm hög.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #99
                    Hei! En fin tråd med mange lekre arbeider. Denne vasen ble med hjem for en stund tilbake: de gule hankene var rett og slett ikke mulig å stå i mot! Jeg tror det er 20-30-tallet og jeg tror den har nummer 1590? Noen som vet?Den er 18 cm høy. mvh pepita
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Tack för era fina bidrag Lars M och Pepita!

                      Verkligen kul att se en till 1500-vas med en annan dekor! Dessutom visar du en likadan liten kruka 1664, som jag visat tidigare i tråden, Lars M. Du kör på blått och jag på grönt. Det kommer att bli ett fint kollage!

                      Vilken spännande vas Pepita! Jag har inte sett just denna modellen förut, med vad som ser ut som modellerade hänklar. Däremot tucker jag att grundformen har stora likheter med en vas från S:t Eriks Lervarefabrik, förutom att din har fått en liten fot och grövre kant vid mynningen.



                      Jag hittar inte något nummer som jag tycker passar exakt med din vas i Grödinges lista, den borde stå omnämnd som "vas med två hänklar"
                      nr. 1530 , Vas 17 x 10 cm, tillverkningsperiod 1922-30, skulle det kunna vara. Ibland har jag märkt att föremålen diffar någon centimeter i höjd på listorna.

                      Comment


                      • 82 (1589)

                        Nu har jag sökt lite till och hittat en vas med likadana hänklar och refflor och som borde ha ett intilliggande nr i listorna.
                        1939 fick en del populära modeller nytt nummer.

                        Din vas Pepita, skulle då kunna vara: nr. 1586, Vas med två hänklar, 17 x 9 cm, 1922-35

                        Detta är nr. 1589 , Krus med två hänklar, 23 x 15 cm, tillverkningsperiod 1922-38 som fick nytt nr. 82, från 1939.

                        Bilderna är lånade från en pågående Tradera-auktion från säljaren "ritama"

                        Köp och sälj Övrig keramik & porslin från Upsala Ekeby enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


                        Click image for larger version

Name:	ue.89.jpg
Views:	1
Size:	70,4 KB
ID:	529993Click image for larger version

Name:	ue.82.jpg
Views:	1
Size:	65,0 KB
ID:	529994Click image for larger version

Name:	ue.82.1.jpg
Views:	1
Size:	52,9 KB
ID:	529992

                        Comment


                        • Hei Simco! Takk for at du har tatt deg bryet med å sjekke. Jeg har funnet en iaf samtidig vase hos skolhuset.se, nummer 1588. Den har en annen form og hankene ser ikke ut til å være klemt ut for hånd. Det er nesten utrolig med de hankene. Jeg liker, som deg, jugendkeramikken godt, men denne vasen er fin!
                          Og så lærer jeg litt om Upsala Ekeby mvh pepita

                          Comment


                          • Vas UE 1089

                            Jag har idag sett och nu fått mig tillsänt bilder på en vas -UE 1089 - cirka 20 cm hög, som jag visar här. Jugendslingor och växter är övergivna och istället streck, vinklar och T:n. Enligt boken från 1918-1920.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Den är verkligen annorlunda, och inget jag skulle förknippa med UE.
                              Genast väcks nyfikenheten för vem konstnären var.

                              Comment


                              • Här kommer mitt bidrag till tråden. Tyvärr en liten liten flaga av färg som lossnat upptil kl 13:00, men det tycker jag inte gjorde ngt. Märkt UE 1411. Ca 21cm hög.
                                Bifogade filer
                                Pes är mitt google.

                                Comment

                                Working...
                                X