Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Finns här nån som kan säga nåt om detta fickur?

Citat Ursprungligen postat av dreg Visa inlägg
    Följ tingelings råd och låt värdera klockan.
    Jag rekomenderar dig att lyssna med Kaplans i Stockholm och Besour i Gbg.
    Osäker om Beso värderar klockan åt dig genom mejlbilder. Men frågan är fri.
    Jag skulle lägga ett värde mellan 1000-1500:- om klockan är i fungerande skick.
    Detta utifrån vad jag har kommit fram till utan att ha klockan i hand s.a.s.
    Men jag kan ha fel.
    Låt som sagt även någon annan titta och värdera klockan åt dig.
    Verket är av kontinental typ och, som jag tror, falsksignerat.
    Dessutom är klockan sen (om man utgår från dateringen av boetten) för att vara av denna modell.
    Iofs kan klockan vara ett ihopplock, alltså att verket har hamnat i boetten långt senare.
    Vet du ifall din farfar höll på med klockor, samlade el dyl?
    Jag tror att Tradera är bästa försäljningsstället för din klocka.
    Där kan du nog få mellan 1800 och 2500:- för klockan.

mvh
    Halloj igen!

Jo jag har skickat iväg en förfrågan till ett av de större auktionshusen så vi får se vad dom kan tänkas ha att säga om saken.
    Har även tänkt att höra mig för hos Beso tidigare. Men det har ju vart lite helger och sånt så de ha inte gått o få tag experten.

Nja nån storsamlare tror jag inte att farfarsgubben va, men de fanns ju några ur liggandes. Bland annat ett annat spindelur signerat J.Lindqvist Stockholm. Tycks mej ha läst nånstans att han va hovurmakare eller nåt sånt. Tyvärr får de uret klassas som ett renoveringsobjekt då det bara är urverket, alltså utan boett. Men verket går iaf.
    Jo Tradera är ju alltid ett alternativ. Men vi får se vad en värdering kan säga så man får nåt slags riktmärke iaf!

Mvh

Citat Ursprungligen postat av erik8585 Visa inlägg
    Halloj igen!

Jo jag har skickat iväg en förfrågan till ett av de större auktionshusen så vi får se vad dom kan tänkas ha att säga om saken.
    Har även tänkt att höra mig för hos Beso tidigare. Men det har ju vart lite helger och sånt så de ha inte gått o få tag experten.

Nja nån storsamlare tror jag inte att farfarsgubben va, men de fanns ju några ur liggandes. Bland annat ett annat spindelur signerat J.Lindqvist Stockholm. Tycks mej ha läst nånstans att han va hovurmakare eller nåt sånt. Tyvärr får de uret klassas som ett renoveringsobjekt då det bara är urverket, alltså utan boett. Men verket går iaf.
    Jo Tradera är ju alltid ett alternativ. Men vi får se vad en värdering kan säga så man får nåt slags riktmärke iaf!

Mvh
    Ja, Johan Lindqvist vart hovurmakare.Han gick i lära hos Julien Le Roy i Paris, och åtminstone i Sverige ansågs han arbeten vara likvärdiga med Le Roy´s. Alltså av väldigt hög kvalité.
    Fick resolution på urfabrik i Stlhm 1754 och öpnnade den 1755 i Klara.
    Året därpå flyttad fabriken till Norre bro. Detta år (1756) hade JL 4 gesäller och en gosse hos sig.
    1760 verkar produktionen ha peakat, då hade han 18 anställda och tillverkade 36 fickur, 23 st med guldboett och 13 st med silverboett. I början av 1760-talet låg verknumren på 170 tal. 1778 året innan JL´s död låg verknumren på 660 tal.
    Han avled 1779.

Där får du lite vägledning för att på ett ungefär kunna datera ditt JL-verk.

mvh

Ja, Johan Lindqvist vart hovurmakare.Han gick i lära hos Julien Le Roy i Paris, och åtminstone i Sverige ansågs han arbeten vara likvärdiga med Le Roy´s. Alltså av väldigt hög kvalité.
    Fick resolution på urfabrik i Stlhm 1754 och öpnnade den 1755 i Klara.
    Året därpå flyttad fabriken till Norre bro. Detta år (1756) hade JL 4 gesäller och en gosse hos sig.
    1760 verkar produktionen ha peakat, då hade han 18 anställda och tillverkade 36 fickur, 23 st med guldboett och 13 st med silverboett. I början av 1760-talet låg verknumren på 170 tal. 1778 året innan JL´s död låg verknumren på 660 tal.
    Han avled 1779.

Där får du lite vägledning för att på ett ungefär kunna datera ditt JL-verk.

mvh
    Okej! Där ser man. Låter ju väldigt intressant! Bra synd de inte fanns någon boett till uret bara.
    Stort tack för informationen!

Mvh

Okej! Där ser man. Låter ju väldigt intressant! Bra synd de inte fanns någon boett till uret bara.
    Stort tack för informationen!

Mvh
    Om jag har förstått dig rätt så är verket komplett med urtavla och visare samt att verket fungerar. Det som saknas är en boett.
    Mitt tips är att du håller ögonen öppna, snoka lite bland reservdelar under rubriken klockor på Tradera. Förr eller senare dyker det upp en boett som passar till ditt verk.
    Eller också ringer du runt till urmakare som pysslar med gamla fickur. Har du tur kanske dom har någon boett på hyllorna som passar till just ditt verk.
    Det är inget skamligt med att inte ha en original boett så länge man är ärlig med detta faktum. Det är många fickur som har blivit boettbytta under årens lopp.
    Vilket nummer har ditt JL-verk Erik?

mvh

Om jag har förstått dig rätt så är verket komplett med urtavla och visare samt att verket fungerar. Det som saknas är en boett.
    Mitt tips är att du håller ögonen öppna, snoka lite bland reservdelar under rubriken klockor på Tradera. Förr eller senare dyker det upp en boett som passar till ditt verk.
    Eller också ringer du runt till urmakare som pysslar med gamla fickur. Har du tur kanske dom har någon boett på hyllorna som passar till just ditt verk.
    Det är inget skamligt med att inte ha en original boett så länge man är ärlig med detta faktum. Det är många fickur som har blivit boettbytta under årens lopp.
    Vilket nummer har ditt JL-verk Erik?

mvh
    Precis! Det är boetten som saknas. Men jag ska ta tillvara på ditt tips o hålla lite koll på om de dyker upp nåt.
    Att många ur har blivit boettbytta har jag inte alls svårt att tro, då även boetter har en begränsad livslängd vid ovarlig hantering och dylikt. Hehe, okej. Så de är inte som med andra gamla föremål då att så fort det blir något gjort på de så e föremålet i princip förstört?

J.L uret har nr 74

Precis! Det är boetten som saknas. Men jag ska ta tillvara på ditt tips o hålla lite koll på om de dyker upp nåt.
    Att många ur har blivit boettbytta har jag inte alls svårt att tro, då även boetter har en begränsad livslängd vid ovarlig hantering och dylikt. Hehe, okej. Så de är inte som med andra gamla föremål då att så fort det blir något gjort på de så e föremålet i princip förstört?

J.L uret har nr 74
    Hej igen!
    Nej klockan blir inte värdelös för att den är boettbytt. Givetvis tappar den en del i värde, men den blir absolut inte värdelös.
    Däremot anser jag personligen att man skall vara ärlig med att boetten inte från början har varit tillhörande vid en eventuell försäljning.
    I princip alla gamla urverk är plockde med där utslitna delar har blivit bytta osv.

Det är alltså ett rätt tidigt verk av J.L du har.
    Det skulle vara trevligt att få se några bilder och få några mått på det.

mvh

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •