Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Reparation/Underhåll av textil. - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reparation/Underhåll av textil.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparation/Underhåll av textil.

    Hjälp sökes.

    Jag är medlem i något som heter Förenade Gamla Druid Orden, FGDO här i Umeå.
    Vi har i vår lokal en gardin eller draperi med motiv av gammla ekar (se bild.) Själva textilen i detta konstverk håller på att vittra sönder och har idag några fula revor. Det är så skört att vi är oroliga för att allt ska gå förlorat och skulle vilja få tips om det går att rädda. Kan man limma upp det på ett nytt tyg för inga bitar saknas eller vart ska man vända sig för att få hjälp. Tacksam för svar.

    Mvh/Urban

    Click image for larger version

Name:	Fken.jpg
Views:	1
Size:	59,4 KB
ID:	643168

  • #2
    Hallå Ubbe,
    Tror inte att man ska ge sig på den där med Karlssons Klister - om man inte är en åsna, förstås - utan börja med att tala med en konservator (textil/papper). Kunde inte finna någon uppe i dina trakter, men här ett tips:
    TEXTILKONSERVERING
    Hitta inredningsinspiration och läs om trender inom inredning på den här sajten. Här kan du också läsa om olika inredningsstilar och se bilder på olika inredningslösningar.


    Ängskärsg. 3, 115 29 STOCKHOLM 08-664 36 90
    E-post Kontakta TEXTILKONSERVERING

    So long....

    Comment


    • #3
      Tack för tipset Kim, jag ska ringa och prata med henne.

      Mvh/Urban

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
        Tack för tipset Kim, jag ska ringa och prata med henne.

        Mvh/Urban
        Ohoj Ubbe!

        Kom att tänka på att du har ju ert länsmuseum i Umeå, Västerbottens Museum.
        Finns säkert någon textilkonservator där, som kan komma och titta på" ekarnas" sönderfall och ge er ett gott råd.
        Last edited by Lars F; 2011-12-28, 00:12.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment


        • #5
          Hmm, tja, vad ska jag säga annat än "ibland ser man inte skogen för alla träd" (som en förklaring bara.) Tack Lars F, jag ska börja där tror jag.

          Mvh/Urban

          Comment


          • #6
            umeubbe, jag hoppas det ordnade sig med draperiet! För dem som bor längre söderut, så finns Textilmuseet med kunnig personal på textilkonservering.
            Se: http://www.boras.se/textilmuseet

            Comment


            • #7
              Tack Katti för tips men draperiet är i så dålig skick att det blir att anskaffa ett nytt.

              Mvh/Urban

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
                Tack Katti för tips men draperiet är i så dålig skick att det blir att anskaffa ett nytt.

                Mvh/Urban
                Synd det Urban.
                Blir det samma motiv på det nya?
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • #9
                  Nej, det blir det inte. Vi har konsaterat att det inte ens är en ek, som är en av våra symboler.
                  Idag kan man med datorns hjälp göra nästan vad som helst så vi kommer att försöka hitta en bra, tjusig och vacker ek på nätet med hög upplösning för att sedan låta prinat ut den på en duk, typ overhead.
                  Lär inte kosta gratis men så blir det.

                  //Urban

                  Comment


                  • #10
                    Det var synd, men det nya blir säkert fint det med (med rätt träd och allt)!

                    Comment

                    Working...
                    X