Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Japansk/Kinesisk gubbe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Japansk/Kinesisk gubbe

    Någon gång måste vara den förste och det är lika bra att lära sig =)

    Jag tycker själv att denna är välgjord, men förstår att det alltför ofta (alltid kanske ) är turistprylar. Jag undrar dock hur man kan skilja på äkta vara kontra icke äkta. Vad är det man bör titta efter? Jag antar ju att man försöker efterlikna ngt historiskt föremål.

    Är det tänkt att vara en stämpel/sigill. Den här fyller ju knappast någon funktion i det fallet.

    Som synes så är jag helt novis, men hade uppskattat om någon skulle vilja ta sig tid att besvara. All input är jag tacksam för. Vad är det för material ex?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

  • #2
    Jag tror faktiskt att det är alabaster. Är det inte en repa under. Om man försiktigt tar en kniv och försöker repa skall detta gå om det är alabaster. Kineserna är duktiga att snida ut dessa figurer
    Vem gubben är vet jag inte. De har så många olika figurer i sin historia så det får någon annan svara på
    Lasse

    Comment


    • #3
      Tack för inputen LasseC. Jag testade precis med en gaffel och det gick relativt lätt att repa objektet. Kändes faktiskt ganska mjukt så att säga.
      Så då är det förmodligen alabaster alltså. Kul att man fick lära sig det.
      Pes är mitt google.

      Comment


      • #4
        Jag kan väl lägga till att alabaster är en tätare och starkare variant av gips (alltså obränd gips som man gör gipspulver av) Ganska dumt att gips som mineral och handelsvaran gips bägge benämns gips. Ibland kallar man felaktigt alabaster för onyx.
        Äkta onyx är hård och tillhör kryptokristallin kvarts liksom agat Kan ej repas så särdeles lätt då det har hårdheten 7 på mohs hårdhetsskala.
        Det kanske blev lite rörigt det här men hör av Dig om Du vill veta mer. (jag har varit mineralsamlare tidigare)
        LasseC

        Comment


        • #5
          Statyetten föreställer Chang Kuo Lao (張果老) en av de åtta odödliga inom taoismen.
          Bamburöret han bär på är en fisktrumma. http://www.fojiaoyongpin.com/info/20...7756116530.htm

          Comment


          • #6
            Allt ovan var helt nytt för mig LasseC förutom mohs som jag läst och hört lite om innan.
            Ovärderlig info för mig som är helt novis. Stort tack igen.
            Pes är mitt google.

            Comment


            • #7
              Hallå Wasse,
              Tycker som du att det är roligt att lära mer om det man kanske bara hade en susning om. Jag har kallat de här arbetena soup stone, men det kanske är något helt annat än alabaster?
              So long...

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                Statyetten föreställer Chang Kuo Lao (張果老) en av de åtta odödliga inom taoismen.
                Bamburöret han bär på är en fisktrumma. http://www.fojiaoyongpin.com/info/20...7756116530.htm
                Vet inte hur du hittar allt Kaptenen. Fantastiskt att få fram vem figuren föreställer. Det var intressant läsning och av informationen att döma så har han legat i och jag kan förstå varför han blev en legend Tack!



                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Wasse,
                Tycker som du att det är roligt att lära mer om det man kanske bara hade en susning om. Jag har kallat de här arbetena soup stone, men det kanske är något helt annat än alabaster?
                So long...
                Ja, det är ganska sjukt. 10:- kostade föremålet och för det fick jag lära mig allt ovan. Det är ganska unikt.
                Pes är mitt google.

                Comment


                • #9
                  Allmänt kallas dessa kinesiska stenarbeten för soapstone carvings, så jag vill nog ge dig rätt, Kim!

                  Comment


                  • #10
                    Soapstone är ett amerikanskt namn på alabaster.
                    Lasse

                    Comment


                    • #11
                      Skulle gissat på täljsten om jag varit tvungen att gissa utifrån bara bilder. Soapstone är ju täljsten på svenska men kanske ordet soapstone används också om andra lättskulpterade material?

                      Comment

                      Working...
                      X