Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1828:års servis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: 1828:års servis

    Jag kom nyligen över en tallrik med denna dekor. Eftersom jag inte hittar någon tidigare tråd som specifikt handlar om denna dekor så skapar jag en nu.

    Jag antar att föremål med denna dekor har fått beteckningen först på senare tid? Det rör sig väl knappast om något egentligt dekornamn som finns belagt i den tidens priskuranter?

    Min tallrik har stämpeln "Rörstrand", d v s versal begynnelsebokstav. Den saknar också fotring. Kan detta betyda att det är ett tidigt exemplar? Dekoren gjordes ju ända till 1900 enligt "Rörstrands dekorer".
    Bifogade filer

  • #2
    Hallå Hosse,
    Kul att du tar upp den här dekoren som ju är nära släkt med Willow och andra kineserier som ju behandlats på andra trådar.

    Mitt ringa bidrag är:

    Enligt Bo Lagercranz är det "ett landskapsmönster, som var rent engelskt med romantiska landskap omslutna av prunkande blomsterbård". Det säger inte så mycket.... jag vill veta mer...
    So long...

    Comment


    • #3
      Lite mer motiv alla flat botten.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Trevligt att se fler motiv! Undrar hur många det finns?

        Comment


        • #5
          Ingen som vet något om stämpeln "Rörstrand"? D v s med bara "R-et" i versal.

          Jag har för mig att det finns en lång tråd om mer eller mindre ovanliga Rörstrands-stämplar, men jag hittar den inte nu.

          Comment


          • #6
            R

            Hallå och god morgon,
            Är det den här stämpeln du far efter blir svaret 1800.http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...O1jIFp6Ia9B3OA är en bra tråd. So long..
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Här finns lite information om Rörstrands-stämpeln som du visar, inget exakt årtal men en uppskattning i tid från början till mitten av 1800-talet:



              exempel på olika stämplar:



              Mvh Simco

              Comment

              Working...
              X