Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hans-Erik Rosenkvist (HER), Lerberget, Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hans-Erik Rosenkvist (HER), Lerberget, Höganäs

    Kunde inte motstå denna ljusstake av HER på en loppis i Skurup idag. Väldrejad, härlig dekor och balanserad färgsättning. Höjden är 11 cm.
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Fin ljusstake av Hans-Erik Rosenkvist, Polsson!

    Dessa två signaturer har förbryllat mig ett tag. Att HER är Hans-Erik Rosenkvist är väl helt klarlagt. Men den andra signaturen "HR" vill jag TRO är Henning Rosenqvist.



    Vet att Nyström tillskriver båda signaturerna Hans-Erik Rosenkvist, men jag kan inte riktigt tro att han ändrade sitt välkända HER så mycket när han signerade. Någon som borde veta är Rås Häggtoft som studerat för Henning Rosenqvist.

    Rås Häggtoft keramik Unikt reduktionsbränt stengods i drejade och skulpterade former med egentillverkade glasyrer


    Vad tror ni lärde och vise här på PES? Lägger in min saltglaserade vas från HER som jag visat tidigare.
    Bifogade filer
    Last edited by simco; 2011-12-09, 11:02.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Fin ljusstake av Hans-Erik Rosenkvist, Polsson!
      Dessa två signaturer har förbryllat mig ett tag. Att HER är Hans-Erik Rosenkvist är väl helt klarlagt. Men den andra signaturen "HR" vill jag TRO är Henning Rosenqvist.
      Vet att Nyström tillskriver båda signaturerna Hans-Erik Rosenkvist, men jag kan inte riktigt tro att han ändrade sitt välkända HER så mycket när han signerade. Någon som borde veta är Rås Häggtoft som studerat för Henning Rosenqvist.
      Rås Häggtoft keramik Unikt reduktionsbränt stengods i drejade och skulpterade former med egentillverkade glasyrer

      Vad tror ni lärde och vise här på PES? Lägger in min saltglaserade vas från HER som jag visat tidigare.
      Två själar - en tanke, simco.
      Faktiskt mailade jag Ras Häggtoft, via hennes kontaktformulär på hemsidan i eftermiddags.
      Det finns två Henning R. att välja på, och det ville jag att Ras H. skulle göra här, antingen själv eller hem till mig.

      Dessa två är:
      Sture Henning Rosenqvist, Nyhamnsläge (1908-1989)
      eller
      Henning Fritiof Rosenkvist, Höganäs (1922-1993)

      Själv håller jag på den senare, även om Ras H. stavar hans efternamn med q och inte k.
      Last edited by Gideon; 2011-03-27, 21:00.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Två själar - en tanke, simco.
        Faktiskt mailade jag Ras Häggtoft, via hennes kontaktformulär på hemsidan i eftermiddags.
        Det finns två Henning R. att välja på, och det ville jag att Ras H. skulle göra här, antingen själv eller hem till mig.

        Dessa två är:
        Sture Henning Rosenqvist, Nyhamnsläge (1908-1989)
        eller
        Henning Fritiof Rosenkvist, Höganäs (1922-1993)

        Själv håller jag på den senare, även om Ras H. stavar hans efternamn med q och inte k.
        Suveränt Gideon!

        -Great minds think alike, har jag hört någon säga

        spännande att få höra uppföljningen!

        Det finns ett annat uttryck också -Fools seldom differ........
        men det gäller såklart inte oss

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Suveränt Gideon!

          -Great minds think alike, har jag hört någon säga

          spännande att få höra uppföljningen!

          Det finns ett annat uttryck också -Fools seldom differ........
          men det gäller såklart inte oss
          Aaah - ta inte i så Du spricker.
          Lika barn leka bäst, heter det ju, och i ett annat inlägg kallar jag ju mig själv för dumkopf.
          Så det stämmer bra det...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Fin ljusstake av Hans-Erik Rosenkvist, Polsson!
            Tack för det, simco!

            Och jag som ville vara duktig och lägga in ljusstaken på "rätt" tråd för att underlätta för trådsammandragarna! Jag gick med andra ord efter trådnamnet "Hjälp med signatur HR [ID: Hans-Erik Rosenkvist, Lerberget, Höganäs] ".
            Emellertid tyckte jag det var konstigt att HR-vaserna var "desamma" som HER-dito, de är ju mycket olika, men efter ett inlägg av larspeter, tror jag det var, funderade jag inte vidare. Kommer att tänka på skånefilosofen Hans Larssons "Ibland händer det, och det är försmädligt, att man förstår samma sak två gånger." När larspeter gjorde sitt inlägg, förstod jag att det var samma drejare, men när du och Gideon dök upp i tråden, förstod jag att så inte var fallet.
            Last edited by Polsson; 2011-03-28, 21:51.
            p-son

            Comment


            • #7
              Häst HER

              En liten häst - 8,5 cm lång och 8 cm hög - från Lerberget
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Det var en stilig en!
                Grattis till hingsten!!!

                Comment


                • #9
                  HER, Lerberget

                  Jag hittade denna för ett bra tag sen, den har blivit liggande, men jag tänkte i alla fall visa den och fråga lite om den...jag hittar ingen sammanhängande information om vem HER är, så det kan ni säkert hjälpa mig med

                  Click image for larger version

Name:	HER_Lerberget 1.jpg
Views:	1
Size:	138,4 KB
ID:	514963
                  Click image for larger version

Name:	HER_Lerberget_2.jpg
Views:	1
Size:	113,3 KB
ID:	514962
                  http://www.porslinsbloggen.se/

                  Comment


                  • #10
                    Hans-Erik Rosenkvist, Lerberget, Höganäs (1910-1995)

                    Nyström skriver...

                    "Utbildad i Höganäs av Albin Hamberg, anställd hos A & J 1923-39, därefter egen verkstad i Lerberget, Höganäs,. Tillverkade främst prydnadsgods. Deltagit i flera samlingsutställningar"



                    en hel del i allmogekeramiktråden

                    Comment


                    • #11
                      Jag har nu flyttat inläggen och bilderna med föremål signerade HER, Hans-Erik Rosenkvist, till en egen tråd
                      och hoppas att fler föremål ska visas.
                      Ursprungstråden med föremål signerade HR, troligtvis Henning Rosenkvist i Höganäs, finns att läsa här:

                      Comment


                      • #12
                        En fisk som gapar efter - ja, vaddå? Förmodligen aska från cigaretter.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          En liten trefotad krynta eller gräddkanna med ett annorlunda handtag. Hans Erik Rosenkvist Lerberget har gjort åt Hemslöjden i Båstad. 7 cm hög.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Här är ytterligare en leverans från Hans-Erik Rosenkvist till Hemslöjden i Båstad från 1961. Fatet är en replik av ett från 1772 och med tulpanliknande blommor. 21 cm diam.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Click image for larger version

Name:	26D4302D-C4B5-4D82-942D-96C20177C16F.jpg
Views:	1
Size:	43,0 KB
ID:	570897
                              Click image for larger version

Name:	C4C7934F-88B0-44BD-AE86-096607B69ED0.jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	570898

                              Den här vasen fick följa med hem från Stadsmissionen idag. Verkligen i min smak! Kan man tänka sig att den är en sextiotalare kanske?

                              Comment

                              Working...
                              X