Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad heter motivet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad heter motivet?

    Kom över denna kaffekvarn för en tid sen.

    är det någon som vet vad motivet heter?
    För intresserade kan jag nämna att jag säljer den vidare på tradera
    http://www.tradera.com/aldre-gustavs...2290_144517592
    Bifogade filer

  • #2
    Snälla någon säg något..

    Det är en snubbe som mailat mig nu under två dagar han säger att gustavsberg bara gjort kaffekvarnen pyro. men jag har sätt andra behållare från gustavsberg!?
    Kan någon berätta lite om kaffekvarn+gustavsberg?

    Comment


    • #3
      Tyvärr kan jag inte säga vad dekoren heter. Jag är ganska säker på att denna schablonmålade dekor inte är Kåges.

      Jag misstänker att många av de dekorer som har använts till krydd- och speceriburkar, mjölskäppor osv har använts till kaffekvarnar under 1930-40-talet.

      Här Pyro och en annan schablonmålad med körsbär och körsbärsblommor.

      Click image for larger version

Name:	Kaffekvarn pyro.jpg
Views:	1
Size:	70,6 KB
ID:	526220Click image for larger version

Name:	Kaffekvarn pyro 1.jpg
Views:	1
Size:	69,6 KB
ID:	526222Click image for larger version

Name:	Gustavsberg kaffekvarn res.jpg
Views:	1
Size:	95,9 KB
ID:	526221

      Comment


      • #4
        Tack Kaptenen,
        Då kaffekvarnen tillverkades på 30-40 talet kanske man behövde byta ut den gamla kaffebehållarna så det kanske tillverkades nya behållare/kaffekvarn under 70-80talet? då jag antar att min stämpel är från den tiden.

        Och hur satte gustavsberg ihop detta? beställde dem i sin tur själva kvarnen och träplattan från någon annan fabrik?

        Jag klistrar in min konversation med killen här nedan så kanske ni förstår varför det blivit så luddigt i mitt huvud..

        > Hej, en fråga, när blev denna väggkaffekvarn tillverkad vid Gustavsberg.????
        > Dom har endast tillverkat porslinet till sådana här i mönstret Pyro.
        > Mvh / Mats

        Hej,
        Jag kan tyvärr inte mycket om Gustavsberg men jag vet att dem har gjort flera andra då jag har sätt en med bär på och en annan med bara grön text kaffe.
        Den är trots allt stämplad Gustavsberg och tittar du på stämpeln så kan du se att den är från 1978-


        jag vet tyvärr inte vad motivet heter.
        Mvh
        Jerry

        Hej inte finns det någon gustavbergsstämpel på kvarnen, finns
        det en är den eftergjord, din kvarn är tillverkad på 30-40 talet.
        Mvh / Mats

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av tavring Visa inlägg
          Tack Kaptenen,
          Då kaffekvarnen tillverkades på 30-40 talet kanske man behövde byta ut den gamla kaffebehållarna så det kanske tillverkades nya behållare/kaffekvarn under 70-80talet? då jag antar att min stämpel är från den tiden.

          Stämpeln är från tiden dvs 1930-40-tal, dock la jag inte märke till förut att den saknar ankartrossen. Förutom detta har den samma typsnitt som den som visas på kvarnen med Körsbärsblommorna. Stämpeln som började användas 1978 är grövre vad gäller typsnittet och det fanns inget skäl för Gustavsberg att tillverka behållare för gamla omoderna kaffekvarnar då.


          Och hur satte gustavsberg ihop detta? beställde dem i sin tur själva kvarnen och träplattan från någon annan fabrik?

          Jag gissar på att själva kvarnen antingen är av svensk eller tysk tillverkning. Det skiljer lite mellan modellerna på Pyro-kvarnen och på din. Träplattan beställdes nog på ett lokalt snickeri.

          Jag klistrar in min konversation med killen här nedan så kanske ni förstår varför det blivit så luddigt i mitt huvud..

          > Hej, en fråga, när blev denna väggkaffekvarn tillverkad vid Gustavsberg.????
          > Dom har endast tillverkat porslinet till sådana här i mönstret Pyro.
          > Mvh / Mats

          Hej,
          Jag kan tyvärr inte mycket om Gustavsberg men jag vet att dem har gjort flera andra då jag har sätt en med bär på och en annan med bara grön text kaffe.
          Den är trots allt stämplad Gustavsberg och tittar du på stämpeln så kan du se att den är från 1978-


          jag vet tyvärr inte vad motivet heter.
          Mvh
          Jerry

          Hej inte finns det någon gustavbergsstämpel på kvarnen, finns
          det en är den eftergjord, din kvarn är tillverkad på 30-40 talet.
          Mvh / Mats
          Man undrar varifrån Mats har fått fakta om att det bara var med dekoren Pyro man gjorde dessa kvarnar. Eftergjord stämpel är också ett märkligt uttalande, eftersom det är i princip omöjligt att göra en stämpel som ligger under glasyren, vilket är fallet här. Kan du ta en liknande bild som den med körsbärblommorna på behållaren där han kan se helheten?
          Last edited by Kaptenen; 2011-12-05, 14:49.

          Comment


          • #6
            Bättre sent än aldrig.
            Jag glömde att tacka för all information jag fick av dig Kaptenen.
            Tusen tack.

            Och en Glad Påsk

            Comment

            Working...
            X