Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

" Äkta svensk vara " känner ngn igen stämpeln?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • " Äkta svensk vara " känner ngn igen stämpeln?

    Den här läckra ljusstaken, helt i koppar har stämpel enligt bild. Texten i en ring under, vad som ser ut som, St Erik. Det torde finnas ännu ett ord efter " Vara". Känner ngn igen stilen, stämpeln och vet vilken producent som ligger bakom. Stilen är väl art decoClick image for larger version

Name:	049.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	642497Click image for larger version

Name:	046.jpg
Views:	1
Size:	91,8 KB
ID:	642498Click image for larger version

Name:	048.JPG
Views:	1
Size:	138,6 KB
ID:	642499Click image for larger version

Name:	047.jpg
Views:	1
Size:	102,4 KB
ID:	642500?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Hoppsan, inlägget hamnade fel, ska ligga under Koppar, kan ämnesansvarig flytta inlägget?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Är det inte likt Nils-Johans märke?http://sv.wikipedia.org/wiki/Nilsjohan

      Comment


      • #4
        Har ett par likadana ståendes. Mina är märkta Made in Sweden Stjärnmetall. Texten äkta svensk vara finns inte på mina. Nils_Johan köpte väl Stjärnkvists Metall om jag minns rätt.
        Last edited by Ulferic; 2011-11-24, 17:09.

        Comment


        • #5
          Nu när du säger det så...men när jag tänker Nils Johan ser jag riddaren i rustning framför mig!! ??
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            1. Kandelabern är inte i koppar utan i en zinklegering närmast lik spelter. En gardering är trots allt på plats. Märkningen ser egenartad ut. Kolla noga materialet genom att skrapa försiktigt på slitytan under foten. Grått material=zink. Gult material=mässing eller brons. Märkningen ser (härifrån) varken ut som N-J:s eller Stj-metalls.

            2. Stjärnmetall har ingenting med Ystad att göra. Stj-metall låg utanför Mariefred och företaget (Stjärnkvist metall) köptes av dåvarande Nils-Johan (eg Nilsson och Johansson) ca 1938-39.

            3. Nilsjohan fortsatte driften med speltersortimentet fram till ca 1950-51. Såväl Katzin som Åkerlind följde med till N-J från Stj-metall, där bägge jobbade vidare med formgivning.

            Fel i Wiki: Katzin har INTE formgivit bestickserien Sessan. Det är typisk verkmästardesign gjord 'inhouse' på N-J:s bestickfabrik.

            Jag pratade med Sonja Katzin för många år seden och hon var då jätteförba*nnad på den felaktiga uppgiften att Sessan ( och Guldi) var hennes alster. Hon tyckte ett Sessan var en trist och ful bestickserie som hon aldrig har befattat sig med och aldrig skulle ha kommit på idén att rita. Bidra till ett dementera denna felaktiga uppgift, som dels sprids via Tradera, dels via ett produktblad som trycktes då gamla N-J hade gått i konkurs.

            (PS - Jag tog bort det där med cykelturen, det var dumt. Det här är inte så lätt alla gånger).
            Last edited by HgF; 2011-11-24, 17:47.

            Comment


            • #7
              Trodde jag hann hoppa av cykeln i tid men min fadäs lästes tydligen. Hade väl annan tillverkare i Ystad i huvudet samtidigt som det skulle skrivas om Stjärnmetall som Hgf skriver inte alls låg i ovan nämnda stad.

              Comment


              • #8
                Skrapningen framkallar en kopparfärgad nyans inte silvrigt.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  När jag diskade den under hett vatten gick det inte att hålla i ljusstaken eftersom materialet VERKLIGEN leder värme.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    NJ ÄKTA BRONS SVENSK VARA lyder texten.

                    Click image for larger version

Name:	N.J äkta brons svensk vara res.jpg
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	525904

                    Bild från http://www.bukowskismarket.com/items...s-forsta-halft

                    Comment


                    • #11
                      Tack Kaptenen, alltid lika pålitlig Sedär NJ och det var Nils Johan trots allt. Ser man på.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Ja detta var ju en märklig sak. Stilen är typisk Stjärnmetall, fast gjutningen i brons är något helt eget. Jag har aldrig sett detta tidigare. Den lilla figursymbolen i märkningen är inte Nils-Johans och jag tror att "NJ" kan betyda något annat i detta fall. Fast man vet ju aldrig.

                        Spekulation - innan någon kommer på sanningen:
                        Ett av de betydande motiven för att Jonas Nilsson (ägaren av N-J) köpte Stjärnmetall var att det fanns ett stort lager värdefull metall av för mig okänt slag i företaget, som då, strax innan kriget, värdemässigt började skena. Detta lär ha ingått i Jonas plan. Denna kandelaber skulle då vara en tidig produkt innan Jonas sålde av hela bronslagret (kanske) och innan N-J:s hjälmlogga var uppfunnen och innan N-J/Stjärnmetall fortsatte med tillverkningen av prydnadspryttlar i zink/spelter.

                        Comment


                        • #13
                          Hgf, det låter ju som en spännade tanke! få se om mysteriet löser sig.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Här har vi en annan logga använd av AB Nilsson & Johansson, Stockholm 4, som HgF bidrog med i annan tråd. NJ ser jag tydligt och under NJ står det 1888.




                            Last edited by Kaptenen; 2011-11-24, 21:00.

                            Comment

                            Working...
                            X