Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: " Äkta svensk vara " känner ngn igen stämpeln?

Tack Kaptenen, alltid lika pålitlig Sedär NJ och det var Nils Johan trots allt. Ser man på.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ja detta var ju en märklig sak. Stilen är typisk Stjärnmetall, fast gjutningen i brons är något helt eget. Jag har aldrig sett detta tidigare. Den lilla figursymbolen i märkningen är inte Nils-Johans och jag tror att "NJ" kan betyda något annat i detta fall. Fast man vet ju aldrig.

Spekulation - innan någon kommer på sanningen:
    Ett av de betydande motiven för att Jonas Nilsson (ägaren av N-J) köpte Stjärnmetall var att det fanns ett stort lager värdefull metall av för mig okänt slag i företaget, som då, strax innan kriget, värdemässigt började skena. Detta lär ha ingått i Jonas plan. Denna kandelaber skulle då vara en tidig produkt innan Jonas sålde av hela bronslagret (kanske) och innan N-J:s hjälmlogga var uppfunnen och innan N-J/Stjärnmetall fortsatte med tillverkningen av prydnadspryttlar i zink/spelter.

Hgf, det låter ju som en spännade tanke! få se om mysteriet löser sig.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Här har vi en annan logga använd av AB Nilsson & Johansson, Stockholm 4, som HgF bidrog med i annan tråd. NJ ser jag tydligt och under NJ står det 1888.

http://precisensan.com/antikforum/sh...%F6nt-och-guld

Senast redigerat av Kaptenen den 2011-11-24 klockan 22:00.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •