Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stefan Braks Linderöd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stefan Braks Linderöd

    Här liten saltglaserad kruka - 10 cm diam och 6,5 cm hög - från Stefan Braks i Linderöd.
    Kjell och Louise Östlund skriver i sin lilla bok Bruksföremål i saltglaserat stengods att verksamheten startade 1979 och att man hämtar leran från Raus-fabriken. Man bränner i en oljeeldad ugn. En annan logotyp visas och med sign S.B.
    Bifogade filer

  • #2
    Om honom trodde jag att det fanns lite information, men det var ju bara ett lösa trådar.
    Bra att Du tog upp honom, Lars M.

    Raymond Stefan Braks föddes i Ivetofta (Kristianstads län) 1951, och bor/verkar idag i Malmö. Någon hemsida verkar han inte ha.

    I boken Konsthantverk - Sverige runt 1983, beskrivs han ha "Saltglaserat stengods enligt gammal skånsk tradition. Även unik tillverkning."

    Och en större, unik vas finns med i bildarkivet, som jag tror kommer från en traderaauktion för två-tre år sedan.

    Click image for larger version

Name:	Braks, Stefan 1.jpg
Views:	1
Size:	21,6 KB
ID:	525900

    Click image for larger version

Name:	Braks, Stefan 2.jpg
Views:	1
Size:	22,1 KB
ID:	525898

    Click image for larger version

Name:	Braks, Stefan 3.jpg
Views:	1
Size:	16,9 KB
ID:	525899

    Comment


    • #3
      Ett senkommet tack till Gideon för bild och information.
      Och här kommer en liten saltglaserad kanna med sign S.B och Linderöd skrivet i cirkel.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Saltglasyr på en skål och en kanna från Linderöd och signerade S.B.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Vid gårdagens besök "söder om åsen" hittade jag bland (alltför) mycket en uppföljare till tråden om Stefan Braks, nämligen en skål i stengods i grått med två blå ränder. 14,5 cm Ø.
          Bifogade filer

          Comment

          Working...
          X