Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf Hugo Gehlin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gullaskruf Hugo Gehlin

    Hej
    Har fått en karaff i form av en fågel. Vitt glas med detaljer av blått glas. Jag är intresserad av att få veta mer om den och om det finns mer glas i denna serie. Är även intresserad av att få veta om det har varit någon sådan på auktioner.
    Click image for larger version

Name:	DSC_0050.jpg
Views:	1
Size:	40,0 KB
ID:	642391Click image for larger version

Name:	pippi.jpg
Views:	1
Size:	86,3 KB
ID:	642392

  • #2
    Trevlig pippi! Gehlin gjorde en hel del olika djur med påklipp av den här typen. Fiskarna är vanligast, följda av tuppen och den här pippin, men det gjordes även bl.a. pingvin och en hund. Dyker upp på auktioner då och då, och de brukar inte bli billiga precis...

    Comment


    • #3
      Tack för svaret... Jag har vid en annan förfrågan sett att det finns dokumenterat när saker är tillverkade och vilket tillverkningsnummer den i så fall har. Detta är jag mycket intresserad av.

      Comment


      • #4
        Ja, det finns, men då får jag gräva lite djupare i mina arkiv. Ursäkta att jag frågar, men är det för att du ska sälja den som du undrar?

        Comment


        • #5
          Nej Det är inte syftet... Hugo Gehlin är min morfars bror, därav intresset. Tyvärr så gick han bort innan jag föddes och denna är ett avegods efter mormor.

          Comment


          • #6
            Aha! Ni är rätt många i släkten som intresserar sig för glas har jag märkt. Kul, även om det ju ökar konkurrensen...

            I vilket fall, jag hittade en bild på en likadan, och modellen heter G nr 1314. Eftersom numreringen inte följer den vanliga så vågar jag inte gissa på hur gammal den är, men jag tycker mig ha märkt att den numreringen förekommer oftare på äldre modeller från 30-talet.

            Kicki, kan du bidra med nåt mer?
            Last edited by cjf; 2011-11-23, 09:11.

            Comment


            • #7
              Det finns två olika sk. Pippikaraffer och har för mig att de är från 1933. I en äldre kurant är benämningen på denna Pippi No 202.

              Comment

              Working...
              X