Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vem är skapare till dessa norska väggplattor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: vem är skapare till dessa norska väggplattor?

    Har en norsk bok om keramiker, men har inte kunnat lokalisera nåt utifrån den.
    Click image for larger version

Name:	Bilder 11 November 2010 670.jpg
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	642269Click image for larger version

Name:	Bilder 11 November 2010 668.jpg
Views:	1
Size:	35,8 KB
ID:	642270Click image for larger version

Name:	Bilder 11 November 2010 669.jpg
Views:	1
Size:	101,4 KB
ID:	642271Click image for larger version

Name:	Bilder 11 November 2010 667.jpg
Views:	1
Size:	115,0 KB
ID:	642272

  • #2
    Jeg boede i Norge i 60-erne med mine forældre. Dengang købte de 8 eller 12 forskellig alle med ordsprog på.
    Jeg er også spændt på oprindelsen, især fordi jeg efterlod dem i deres hus da det blev solgt!

    Mange hilsner
    Helle
    København

    Comment


    • #3
      Eftersom det är två är olika signaturer på plattorna, får vi ta dem för vad de verkar vara: dekoratörer.
      Istället är sättet att skriva Norway mer intressant, och för det finns ett par tillverkare aktuella - men dessa är ändå osäkra.

      Jag tycker att norska pepita ska ha ett ord med i laget först. Hon kan mer om det här.

      Comment


      • #4
        Dette kan jeg desverre ikke så mye om. Disse veggplattene er velkjente for mange nordmenn og for oss som er ute i bruktmarkedet. Jeg tror de er fra 60-70-tallet og jeg vet ikke hvem som har laget dem.

        Jeg ser at de selges som Eilif Whists arbeider på qxl. Det er jeg av flere grunner skeptisk til:
        Det umiddelbare er tegnestilen/malestilen. Den er helt anderledes enn den man kan se på andre arbeider av Whist.
        En annen ting er selve signaturen som jeg syns er veldig anderledes.
        En tredje ting er at signeringen på de sakene jeg har sett av Whist ser ut tilå være signert i godset og så glasert over signeringen, mens denne signeringen er gjort i glasuren.

        Så dette er mine funderinger på disse fine og veldig tidstypiske plattene. Kanskje er det noen andre som vet hvor disse kommer fra? mvh pepita

        Comment


        • #5
          Ja, 1960-tal känns det mycket som.
          Vad tror Du då om Terra Keramikk, pepita? Då bröderna Vaaten övertog den 1956, ser man att just namnet Norway återkommer på deras signerade alster och har samma understrykning från y:et.

          Som det står i ett stycke i den norska keramikboken, som inte kan betraktas ha kompletta stämpel- och signeringsexempel:
          "De to brödrene var de eneste ansatte helt til de i 1956 overtok Terra Keramik på Brakeröya i Drammen. Her fortsatte man en del av Terras velkjente produksjon av bruks- og pyntekeramikk, premier og minnegaver, men Arne Vaaten fortsatte også her med å tegne og utvikle genstander. På det meste hadde man ansatt tre kvinner til produksjon og dekorering av keramikk."

          Fabriken finns kvar i lång tid, färgvalörer stämmer bra, ristade dekorer likaså och här kan också förklaringen till de två olika signeringarna på Pellepennas båda fat finnas.
          Last edited by Gideon; 2011-11-17, 12:55.

          Comment


          • #6
            Det har jeg ikke sett før du sier det nå. Godt sett! Det kan jo godt være, uten at jeg har noen flere holdepunkter.
            Én sak som imidlertid kan nevnes er språket som disse plattene har: det er jo ikke bokmål, men nynorsk. Det taler ikke for at de er laget på det sentrale østlandsområdet. På den annen side kan det være noen som har valgt å lage humoristiske platter i den språklige tradisjon. Ja, nå tenker jeg mens jeg skriver. Her må vi nok ha flere fakta. mvh pepita

            Comment


            • #7
              Tack, pepita.
              Som ytterligare fakta, har vi denna stora urna, med en höjd av 31 cm, från Br. Vaaten, innan de tog över Terra Keramikk.
              Norway med understreck från y:et - igen.

              Click image for larger version

Name:	Br. Vaaten 31 cm urna 3.jpg
Views:	1
Size:	18,6 KB
ID:	525777

              Click image for larger version

Name:	Br. Vaaten 31 cm urna 4.jpg
Views:	1
Size:	16,7 KB
ID:	525776
              Från en avslutad, osåld auktion hos qxl.no i augusti.

              Samt ett par talande bilder, med färgrik, ristad vas från terra 1 (terra 2 finns också, men hittade jag inte igen vid omsökning...)
              Until my partner stumbled on Terra pottery from Norway on eBay I'd never heard of them... They have many similarities to the Elle pottery...
              Last edited by Gideon; 2011-11-18, 06:03.

              Comment


              • #8
                terra 47 Norway står det på detta fat som är 18 x 18 cm.
                Bifogade filer

                Comment

                Working...
                X