Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopparsaker.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Precis som jag trodde Snubben.

    Från Borås(trakten). De du!
    Närmare bestämt från S A Wassbergs Metallvarufabrik i Borås.
    http://www.youtube.com/watch?v=owISX...eature=related

    Har också en kopparkastrull från samma ställe.

    Båda lika plana i botten som min lilla kaffepanna.
    Tyder väl på att de inte är så våldsamt gamla?
    Gissar jag fel om jag säger sekelskiftet 1800-1900?
    Ja, jäklar i dä. Dum va la granna. Kanske 1920 sulle ja gessa på. Tror fårsan å morsan har nått å Wassberg di å.

    Comment


    • #17
      Det rör på sig i koppartråden. Wassbergare har jag haft ett antal. Ganska vanligt förekommande här i Västergötland.
      Dags för lite bunkar i olika storlekar. Har i källaren två flyttlådor fulla med diverse bunkar. Får ligga där tills vidare. Raka sidor på bunkarna är av senare tillverkning. Sneda sidor äldre.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        En av två ljushållare för vägg. Reflekterar väl inte ljuset så bra när dom som här är ganska oputsade. Putsade så är det godkänt.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Plockade fram lita bunkar av olika ålder och storlek. Tycker att kopparn skall vara putsad. Undantag finns. Måste finnas mängder av dessa bunkar då jag har ett stort antal liggandes och andra har säkert en eller flera på väggen eller andra ställen.
          Har fått ordning på kameran så fler bilder följer säkert.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Putsa eller inte putsa dä ä frågan. Tycker att kopparn skall hållas putsad. Undantag tycker jag finns. Vattentunnan tidigare i länken skulle jag inte putsa. Allt är naturligtvis upp till var och en. Bildens kittel får förbli som den är. Rymd cirka 15 liter.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Här kommer en tungviktare. Egenvikt nästan 4 kilo. Skaftet i smide är 32 cm. långt. Vikten plus om den är full med något gör att det behövs båda händerna för att hantera den.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Vackra saker du visar Ulferic. Kul o se!

                Comment


                • #23
                  Fina och jättekul att se....undrar när koppar skall komma på modet igen, det har ju varit ute så länge..........men det kommer en dag!!!

                  Comment


                  • #24
                    Laskning

                    En liten spann som rymmer ca 1 L och är 13 cm hög. Öppningen är 12 cm Ø och botten 14 cm Ø. Tillverkare Olof Olsson Warberg. Han finns med på ett foto från 1920-talet då det var någon slags hantverks- och industrimässa i Varberg. Hopfogning av kopparen har skett genom att laska med mässing. Vanlig metod men som jag inte kan något om...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Hopfogningen beskrivs i boken "Hantverk i Sverige", här är ett kort sammandrag:

                      Plåtstycket bearbetas för att få sin runda form, sedan klipper man upp fyrkantiga klamrar i ena eller båda kortsidorna. Flikarna viks omväxlande upp och ner, kanterna fogas in i varandra och klamrarna hamras så att kanterna, som ligger dubbla vid fogen, får samma tjocklek som den övriga plåten. Fogen löds med slaglod, dvs en legering av mässing och zink: Stället som ska lödas stryks över med lödmedel (pulveriserad borax löst i vatten), och arbetsstycket glödgas så att hettan får lödmedlet att flyta ut. Bitar av slaglod placeras utefter fogen, arbetsstycket glödgas igen varvid lodet flyter ut och fyller alla håligheter. Därefter avlägsnas överflödigt lod.

                      Edit: Olof Olsson, Warberg, kan nog vara denne i folkräkningen 1910:
                      Olsson, Sven Olof, f. 1881 i Hjortsberga Blekinge län, Kopparslagaremästare, bosatt i 28 kv. i Varberg, med jämnårig hustru och treårig son.
                      Last edited by Anna-Carin; 2021-06-30, 12:49.

                      Comment


                      • #26
                        Tack Anna-Carin för en lektion i laskning. Intressant hur hantverksmetoder kan ha vuxit fram och gett skicklighet och yrkeskunnande!
                        Passar på att visa en serveringskanna i koppar och handtag i trä men fäste och detaljer i mässing. Tillverkare C.G. Lagerstedt i Eskilstuna.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Vem tusan är Folke?
                          Och så passar jag på att visa en kopparbunke för GODIS. SGS-RM (eller SG&S) har gjort den 1998. "Får ej putsas" står det. Undras vad som händer om jag tar fram häxan...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            den är lackad därför ska du inte putsa

                            Comment


                            • #29
                              Folke Andersson, Unnaryd?

                              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Vem tusan är Folke?
                              Hittade denna, men ingen information om Folke här. Bra pris, emellertid:
                              A solid copper farmhouse lidded vessel or covered mug was made around 1900. This picturesque antique is signed "Folke." There are dovetail joints under the handle. There are a few dings and a charming patina...


                              MEN: Det skulle kunna vara kopparslagare Folke Andersson från Unnaryd.



                              Varför tror jag det? Jämför "Vägvisaren" även kallad "Unnarydsstenen" med Folkes symbol på kopparkärlet!
                              Idag tipsar jag er att besöka ett historiskt viktigt och gammalt föremål, nämligen Vägvisaren, även kallad Unnarydsste...

                              Comment


                              • #30
                                Tack Eskil! Det var inte dåligt att hitta Folke men du hade ju vägvisning...

                                Comment

                                Working...
                                X