Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Kopparsaker.

Kopparsaker.

Är väl inte så många som samlar koppar idag. Samlade på mig en hel del för cirka 30 -40 år sedan. Det mesta har jag sålt av. Har börjat köpa på mig lite koppar på senare tid. Inga märkvärdigheter, mest saker från 1800-talet och senare. Kopparn från 1700-talet och tidigare har prismässigt stått sig ganska bra genom åren. Den senare kopparn är det fortfarande fyndläge att köpa. Kanske priserna stiger lite så här strax före jul när kopparföremål plockas fram i hemmen. Börjar med en kaffepanna av bamseformat. Rymd 16 liter. En petter kom med som jämförelse. Pannan kommer från ett kafe på orten och gjord i Skövde. Kommer mer framöver. Både äldre och lite nyare. Finns säkert en del koppar i stugorna: Visa gärna vad ni har.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Lars Hs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Hej kul att du tar upp kopparen
    Lovar att komma med bilder
    Men i kväll jobbar jag med en sak. så det får bli några bilder i morgon
    Det är nu man ska köpa koppar till ett bra pris
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Det låter bra det Lars H. Då blir det säkert en hel del koppar av bra märke.
    Under tiden tar jag en gryta med lock. Rymmer säkert en 15-20 liter. Märkt med kopparslagarens initialer O F R. Har ingen aning om vem det är. Tjock i plåten så egenvikten är stor.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Hänger på koppartrenden och visar en tidigare visad vattenbehållare/tunna från mitten 1800-talet. Tyvärr lite dåliga bilder då det inte var tunnan som jag skulle fotografera. Den finns inte hemma hos mig.

Jag finner det lite märkligt att kopparn idag ligger förhållandevis lågt i pris på auktioner och dylikt, medan skrotvärdet är högt.

För ca 20-30 år sedan, då min morfar handlade mycket på auktioner, var det några saker som "alltid" gick för dyra pengar; gamla koppaföremål, mässing (särskilt Skultuna och Gusum) Pyro föremål, stora terriner och "gammel-silver".

Jag blir lite nostalgisk över att se dessa kopparföremål. Den stora bamse-kaffekannan, som Ulferic visar, kallas här i mellersta norrland för "Byakanna" är det en lokal benämning eller förekommer den även i andra delar av landet?

Jag har inte så mycket koppar men några fler saker ska jag kunna visa upp.

Namn:  Sablar.jpg
Visningar: 1348
Storlek:  68,6 KBNamn:  Sabel II.jpg
Visningar: 1303
Storlek:  97,6 KB

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Kul tråd. Fina saker ni har. Själv har jag nästan inget koppar alls. Men har 2st fina
    gammla bulkrukor. Den till vänster är märkt med S.U.F 1870. (Stockholms Underhålls Förråd). Den högra har bra mkt mer ålder. Slutet på 1700 talet.

Namn:  kopp.jpg
Visningar: 1452
Storlek:  54,4 KB

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Två kaffekittlar förgyller köket placerade på ett skåp till vardags, men här fotograferade ute i det fria. Eskilstunakitteln har använts av min hustrus släkt medan trelleborgaren är en gåva från en god vän. Trots idogt letande, har jag endast sett denna med signatur.

A B Sandström var kopparslagargesällen som "konserverade" kopparslagarmästare Hans Olof Åkessons änka år 1877. H O var son till Trelleborgs förste kopparslagarmästare Erik Berndt Åkesson som var en idog och produktiv man. I sitt äktenskap med hustrun Elna
    hade han 12 barn - sex och ett halvt dussin, brukade han själv uttrycka det. För att övergå till kitteltillverkaren, A B Sandström, utbildade han sin son, Leonard, till kopparslagare, men 1915 sadlade denne om till att bli polis i Trelleborg.
    Senast redigerat av Polsson den 2011-11-16 klockan 20:54.
    p-son

Fina föremål som visas!

Jag är förtjust i dosor och askar av någon anledning. Denna köpte jag i Stockholm på stadsmissionens butik vid Grillska huset för ett tiotal år sedan. Jag förmodar att det är en bordsdosa för snus. Jag har inte tagit bort den gröna filten och möbeltassarna som en tidigare ägare har satt på. (10,7 x 7,8 x 4,2 cm)

Namn:  Dosa koppar 1 res.jpg
Visningar: 1250
Storlek:  30,0 KBNamn:  Dosa koppar 2 res.jpg
Visningar: 1223
Storlek:  22,0 KBNamn:  Dosa koppar 4 res.jpg
Visningar: 1239
Storlek:  39,4 KBNamn:  Dosa koppar 3 res.jpg
Visningar: 1242
Storlek:  142,1 KBNamn:  Dosa koppar 5 res.jpg
Visningar: 1317
Storlek:  32,3 KBNamn:  Dosa koppar 6 res.jpg
Visningar: 1347
Storlek:  62,9 KB

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Vacker dosa Kaptenen. Har inte sett någon sådan förut!!

Måste bara få visa en ovanlig kaffekanna på ca 5 liter. Gjord av Petrus Wallin (1835-1935) i Ljusdal.

Namn:  petrus.jpg
Visningar: 1235
Storlek:  9,1 KB

Petrus var bördig från Färila där fadern var kopparslagare i Snasbäcken. Petrus flyttade till Ljusdal 1865.

Namn:  pw2.jpg
Visningar: 1221
Storlek:  47,9 KB
    Namn:  pw1.jpg
Visningar: 1398
Storlek:  96,1 KB

Vattentunnor Simco tillhör det som stått sig någorlunda i pris. Kul att det dyker upp lite kopparsaker av olika slag. Skall försöka visa lite annat än kok och drick så småningom.
    Tycker att kopparn skall hållas putsad och skinande. Undantag finns naturligtvis. Att jag struntat i att putsa och feja min koppar de sista åren beror på ren slöhet.
    Tar ytterligare ett större kärl. Rymd cirka 15 liter.

Tar en vattenbehållare. Tillhör de kopparsaker som jag inte vill putsa. När jaag som grabb jobbade i ett gjuteri fanns det en snarlik behållare ståendes i gjuteriet. Den var helt svart av sot och annat på utsidan. Tittade aldrig hur den såg ut på insidan men det kanske var lika bra att inget veta.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •