Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kupittaan Savi Finland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Nästan säker att du har en vas från Kupittaan savi..har sett alster därifrån signerade LS vet dock inte vem L S e ..du får söka på¨det

    Comment


    • #32
      L S... Lauri Saarinen kan det vara

      Comment


      • #33
        Tack engelsson, då är vi säkra på detta eller? Jag tänkte på att admin skrivit [ID:] på vasen...
        http://www.porslinsbloggen.se/

        Comment


        • #34
          Ja hur säker admin e vet ju inte jag..att det e Kupittaan savi kan jag nog gå i god på..men om det e Lauri Saarinen e jag mer osäker på..har sett hans namn i samband med K S o då signerad som din

          Comment


          • #35
            Kupittaan Savi

            Inhandlade en kopp/mugg från Kupittaan. en sovenir från Hämeenlinna. Vems signatur?
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Vad är Kupittaan Savi egentligen?
              Är det ett slags dotterbolag till Arabia eller?
              Jag har ett fat som är 30 cm i diameter med en handmålad naken kvinna,
              påminner lite om Matissé.
              Den är märkt Made in Finland samt en liten signatur med några streck.
              Jag har inte lyckats googla mig fram till någonting!
              Bara några finska sidor som är omöjliga att få ut något av!
              Finns det någon bra länk!
              Bara nyfiken

              Comment


              • #37
                Kupittasan Savi var en keramisk firma då jag än bodde i Finland. Flyttade till Sverige 1951och fick då till avskedspresent av mina arbetskamrater en fantastisk skål, just från Kupittaan Savi. Firman låg någonstans i Kupittaa nära Åbo. Jag tror att den köptes upp av Arabia, men jag har inga mera uppgifter om den firman. Men jag minns att jag beundrade deras produkter i skyltfönstren i min ungdom.

                Comment


                • #38
                  På ett annat forum lämnade Gideon tips om boken "Keramikkonsten i Finland", och denna blev därigenom inköpt. Förutom allmänt om keramiken i Finland berättas om olika keramiker och också något om Kupittaan Savi.
                  Från denna bok kommer följande uppgifter.
                  Kupittaan Saviteollisuus Oy (AB Kuppis Lerindustri) startades 1918 i Kuppis utanför Åbo.
                  1921 blev namnet Kupittaan Saviosakeyhtiö.
                  Den huvudsakliga produktionen bestod av tegel och dräneringsrör, men enligt boken skall det ha framställts prydnadsgods redan 1919 av traktens rödlera. Det var Gusti Franzén som låg bakom denna produktion.
                  Efterhand blandades rödleran med engelsk vitlera och under 1930-talet började den stora satsningen på prydnadskeramik och hushållsgods.
                  Dekoren med sgraffitotekniken fick även här, liksom på många andra ställen, överges på grund av ekonomiska skäl. Det tog för lång tid att utföra detta arbetsmoment.
                  En elektrisk ugn togs i drift 1936 och viss unik stengodsframställning har även skett vid Kuppis.
                  1969 upphörde verksamheten p.g.a. konkurs.

                  Här finns lite keramik att titta på och även några keramikernamn som varit verksamma vid Kuppis. http://www.laatutavara.com/index.php...ttely_kupittaa
                  Det går ju att göra en överättning genom Google, men det kanske inte blir den allra bästa.

                  Här går det bl.a. att bläddra i gamla priskuranter. http://digi.lib.helsinki.fi/pienpain...%F6&alphabet=K
                  Hoppas jag.

                  I den ovan nämnda boken finns också ett register med olika signeringar, och den enda som jag hittar vilken något så när liknar den på Kolmårdstrollets mugg är Aune Siimes. Men jag kan inte hitta att hon någonsin varit verksam vid Kuppis, utan det var på Arabia hon fanns från 1932 fram till sin bortgång 1964.

                  Comment


                  • #39
                    Gammal vas från Kupittaan?

                    Den här "enkla" lilla vasen köpte jag igår. Den är 13 cm hög och märkt: L. Kupittaa.

                    Den är gjord av röd lera och glaserad. Någon som vet vem L är och hur gammal den kan vara?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Kupittaan antar jag men signaturen?

                      Hej

                      Hittade vad jag tycker är en fräck vas. Efter mycket googlande kom jag fram till att det måste vara Kupittaan, även om jag inte riktigt kan få ihop det med signaturen, känns som att N:et saknas och att det isåfall bara står Kupittaa.
                      Har även letat efter signaturerna. Det jag kan tänka mig att OL står för är Laine, Orvokki/Okki. Känns dock även som det skulle kunna vara QL. Efter detta står signaturen M eller LM, ML. Vem kan detta vara.
                      Help me out =)
                      Bifogade filer
                      Pes är mitt google.

                      Comment


                      • #41
                        Skulle tro på Okki Laine Orvokki Laine Taitto e hennes fulla namn
                        Last edited by engelsson; 2010-05-15, 18:26.

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                          Skulle tro på Okki Laine Orvokki Laine Taitto e hennes fulla namn
                          Ok, tack. Du har inga funderingar å vad ML LM kan står för? Eller om det bara är det M?
                          Pes är mitt google.

                          Comment


                          • #43
                            M L misstänker jag e initialerna på den som dekormålat vasen

                            Comment


                            • #44
                              Ok, ok så bör det ju vara ja. Stort tack för hjälpen.
                              Pes är mitt google.

                              Comment


                              • #45
                                En häst från Finland

                                Någon PES-are som vet något om min finska häst? M kan jag läsa eller W om man vänder. Hästen är 24 cm lång och 12 cm hög.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X