Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kupittaan Savi Finland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack för ett så snabbt svar, jag kollade vidare på nätet, det var ju en keramikverkstad som hette Kupittaan Savi oxå, är Kuupitan en designer en verkstad eller båda delarna, Ett kvinnoansikte (utan bild) har sålts på Craafords auktionshus för 1600 kr.

    Comment


    • #17
      Kupittaan Savi i Finland är väl som Upsala Ekeby här i sverige, en lervaruindustri med olika designers. Kul att du hittade lite info även om bilden saknades.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #19
        O som jag har letat! Tack så mycket!
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #20
          Gissa ursprung...

          ...och tillverkare på detta fat.
          Bifogade filer
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #21
            Nittsjö kanske?

            Comment


            • #22
              Ja Nittsjö kan jag hålla med om. T. hellström.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #23
                Hmm...en slamkrypare, kan det vara en Hjördis från Ekeby.
                Slainte Mhath

                Comment


                • #24
                  Inger persson Gustavsberg?
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #25
                    Kupittaan savi Okki Laine

                    Comment


                    • #26
                      Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                      Kupittaan savi Okki Laine
                      Jäklar vad vissa är duktiga!!!
                      Själv var jag övertygad om Nittsjö tills jag vände på fatet.

                      Kan du berätta mer om tillverkaren engelsson?
                      Bifogade filer
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #27
                        Jag har aldrig sett fatet förut..men jag har två vaser som Okki Laine gjort för Kupittaan Savi så jag tog det på mönstret...vaserna är gjorda på 50- 60-talet vad jag vet..finns inte mycket om den här damen... ska leta lite på finska sidor o se vad jag får fram

                        Comment


                        • #28
                          Hennes fullständiga namn var Orvokki Laine Taitto så du kan kanske söka på det..Kupittaan Savi stängde igen -69

                          Comment


                          • #29
                            Jag kan bara hålla med, jag läste tråden just när Kolmårdstrollet svarat Nittsjö och struntade i att svara Nittsjö och THO, eftersom jag var så säker på att det var rätt.

                            När sedan Kupittaan savi, nämndes tittade jag på en vas (höjden 13 cm) och visst den har samma dekor.
                            "Designer no name" blev till Okki Laine. Jag tackar!
                            För de finskspråkiga tycks denna artikel handla om Okki... Bilden med vaserna av samma modell är hämtad härifrån
                            Bifogade filer
                            Last edited by Kaptenen; 2009-04-30, 12:16.

                            Comment


                            • #30
                              Arabia-föremål? [ID:Kupittaan savi, Lauri Saarinen]

                              En vän har hittat denna vas eller vad det nu kan vara, men inte lyckats identifiera den riktigt, att den är gjord i Finland är väl ingen tvekan om och för mig känns stilen lite som 50-60-tal, men jag kan ju lura mig själv lite...

                              Den är signerad LS, men jag har ingen litteratur om finsk keramik, så jag får vända mig till er experter på finska alster för att se om vi får napp!
                              Bifogade filer
                              http://www.porslinsbloggen.se/

                              Comment

                              Working...
                              X