Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mosaikmönster eller krackelyr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mosaikmönster eller krackelyr

    Här är två vaser och en skål ivarierande former och utförande. Det är bara den runda klotvasen som har någon form av stämpel och sign. Men jag kan inte tyda, så därför ber jag om hjälp av duktiga PES:are.
    Bifogade filer

  • #2
    Klotvasen är fransk och tillverkad av Gerbino i Vallauris.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
      Klotvasen är fransk och tillverkad av Gerbino i Vallauris.
      Blixtsnabbt!
      Tack så mycket E.B.!

      Comment


      • #4
        En länk. Varsågod

        Comment


        • #5
          Vilket sammanträffande! Igår såg jag för första gången en vas signerad Pulli. Denne Claudio Pulli var verksam i Selargius utanför Cagliari på Sardinien och hans efterträdare firman Ceramiche Artistiche Claudio Pulli S.N.C. di Giovanni e Roberto.




          http://www.servimg.com/image_preview...212&u=16116706 signaturen: Pulli

          Jag skulle kunna tänka mig om du köpte Gerbinovaserna och denna skål vid samma tillfälle att det skulle kunna var nämnde Pulli, men en bättre bild på bottnen krävs.

          Click image for larger version

Name:	Pulli.jpg
Views:	1
Size:	71,1 KB
ID:	525572Click image for larger version

Name:	Clipboard01.jpg
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	525573

          Comment


          • #6
            Tack till Kålmårdstrollet och Kaptenen för jättefina länkar!
            Här kommer också några bilder på skålen som jag först trodde kommer från Danmark. Jag har för mig ha sett mönstret från något danskt???
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Tack till Kålmårdstrollet och Kaptenen för jättefina länkar!
              Här kommer också några bilder på skålen som jag först trodde kommer från Danmark. Jag har för mig ha sett mönstret från något danskt???
              Ja, Du tänker på glasyren Persiateknik hos Michael Andersen & Sön, som Daniel Andersen fick guldmedalj för vid världsutställningen i Bryssel 1935.

              Comment


              • #8
                Från Gerbino i Vallauris kommer den här lilla skålen med sitt typiska mönster. 8 cm Ø och 6,5 cm hög.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ett för mig ovanligt högt belopp (> Birgit N) på Varbergs BOIS loppis så fick jag denna vas av Gerbino från Vallauris. 16 cm hög.
                  Mitt bidrag till att BOIS nästa år spelar i allsvenskan är väl bara jag som tror på.... Men att det blir matcher på Påskbergsvallen mot Djurgården, MFF, Hammarby, Blåvitt och inte minst FFF... är det många som ser fram emot!
                  (PS... och att HBK är nere i gärdsgårdsserien - nej- flåt DS)
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Rutig keramik

                    Nerikomi är den fackliga benämningen på tekniken för att åstadkomma mosaikrutor på keramiska alster. Gerbino från Vallauris är just exempel på det omständliga och tidsödande men vackra arbetssättet. https://www.youtube.com/watch?v=F52A...?v=F52Awuucv38

                    Comment

                    Working...
                    X