Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många fel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag såg en repris på torsdagen och jag tycker att de har kommit ganska nära, men gaselden i spisen såg inte så rolig ut, fast det funkade. Filmsnö är alltid svårt, ofta blir resultatet "filmsnö" som ser ut som ett anfall av kronisk mjäll. Jag skulle också vilja se fler två- tredagars skäggstubbar. Man hade bra rakknivar på 1700-talet men man rakade sig mer sällan än idag, i staden dock oftare än på landet.

    Min erfarenhet från STV för ca 20-25 år sedan är att de satsade väldiga resurser på korrekt rekvisita i de få kostymfilmer som gjordes. Vanligt var att förstklassiga externa experter kallades in som fick ge anvisningar. Inspelningen av filmen om mordet på Hammarby apotek (upprinnelsen till uttrycket kyss Karlsson) stod mer eller mindre still eftersom de inte hade hittat en revolver som liknade den autentiska. Jag lyckades hitta en exakt korrekt revolver och inspelningen kunde fortsätta.

    Comment


    • #17
      Klar parat start 4 minutter hold pennen klar

      Comment


      • #18
        Polishämtningen - för det var väl en polishämtning med två gevärsbeväpnade unga snygga polisbetjänter? - helt fel!. Polisbetjänterna var i regel gamla utsupna knektar eller artillerister, inte unga tjusiga typer. De var i bästa fall beväpnade med arméns avlagda blankvapen, eller som regel korsjärn - aldrig skjutvapen.

        Comment


        • #19
          Tyvärr (?) rycks jag med av handlingen och glömmer leta fel . Tror inte jag är så bra på att hitta dem, men reagerade på vinröda sammetsgardiner med medaljongmönster som såg ut som sent 1800-tal, eller 1970-talstapeter. Men det kanske var omoderna gardiner från tidigt 1700-tal?

          Tycker serien är kul, speciellt gillar jag karaktären hos kalfaktorn Freund, lite klurig typ. "Hjälten" är lite för enkel och schablonartad.

          Comment


          • #20
            Jeg så serien for seriens skyld, men så dog en stol fra slut 1800årene.

            Comment


            • #21
              I likhet med hose och Rosa, ser jag serien enbart för tidsandans och underhållningens skull.

              Jag vägrar att aktivt leta fel, men jag spratt till vid den här sekvensen, såsom "skadad" av allt med gamla, förgyllda ramar och hur de egentligen ska se ut på baksidan i autencitet.

              Click image for larger version

Name:	1790 1.jpg
Views:	1
Size:	17,6 KB
ID:	525721

              Syrafri, bländande vit bakstycke av papp...
              Last edited by Gideon; 2011-11-15, 02:55.

              Comment


              • #22
                Reagerade i början av avsnitt 4 på att det fanns en kokstege och en svängarm för kok över samma härd Så var det några små fel på kokstegens upphäggnig
                Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                Comment


                • #23
                  Dags att gå till TV:n

                  Comment


                  • #24
                    Skrevs med skrivstift igen
                    Bomben var laddad med grovt hagel och hästskosöm sa man
                    När det var vanliga smida spikar som plockades upp
                    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                    Comment


                    • #25
                      Vilken tur att man inte började titta på den serien! Den tycks ju vara full av fel. Serier ska vara bra, tycker jag.
                      Holistisk humanist

                      Comment


                      • #26
                        I Danmark blev Det kongelige Kjøbenhavnske Klasselotteri oprettet i 1753. Det var 2 drenge fra det Kongelige Vajsenhus som stod for trækningen. Ideen var at skabe et overskud til kongen.
                        Der var to tromler. Jeg går ud fra at det svenske var oprettet med samme forbillede.

                        Med 99 lodder og en gevinst på 1.000 rigsdaler så skal lodprisen være over 10 rigsdaler bare for at samle ind til gevinsten.

                        Med 2 tromler af 99 numre så begynder det at ligne noget
                        Last edited by hose; 2011-12-06, 05:59.

                        Comment


                        • #27
                          Skottkärra i plåt, med ett hjul i stål
                          Eller att åka i vagn med hjul på landsbygden vintertid
                          Är några få höjdare som presenterades den här gången
                          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                          Comment


                          • #28
                            Staffordshirehund Anno 1860?

                            Jag bryr mig inte om ifall det finns fel eller inte, jag tittar på serien för att den är underhållande. Idag kunde jag dock inte undvika att se att det stod en Staffordshire greyhound på herr Wahlstedts byrå. Den såg ut att vara från 1850 - 1860-talet. I så fall var det väl ett fel, men ett roligt fel som jag blev glad av!

                            Comment


                            • #29
                              Ett rödmålat torp istället för omålat grått (eller har jag fel, hade de röda småstugor på den tiden?)

                              Att hitta fel är ju bara en kul grej som inte förstör nöjet med att se på serien.

                              Comment


                              • #30
                                dåådh og professoren drikker af glas anno 1880 +

                                billed ramme anno 1850+

                                Hvad sker i næste afsnit?
                                Politimesteren dør, (den falske underskrift afsløres ikke). Dåådh gifter sig med enken og overtager embedet som politimester. Så dåådh har stadig den voldelige underordnede.
                                Kalfaktoren - mon ikke han overlever næste afsnit, men er en kliff-hanger til sæson 2 - så vi ikke ved om han dør eller ej.

                                I sæson 2 kommer den landflygtede kvinde tilbage fra Paris - så Dåådh er fanget mellem 2 kvinder.
                                Last edited by hose; 2011-12-20, 19:28.

                                Comment

                                Working...
                                X