Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ett par, men vadå?

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005

Ett par, men vadå?

Har nu kliat mig i huvudet i över ett halvt år om vad jag ska tro om de här rovorna, pluntorna. Köptes in via en nätauktion nära dig från Dalarna där de hittats i fyndlåda. Har letat i böcker och på nät efter liknande, men gått bet. Friblåsta och sedan tillplattade. Höjd ca 16 respektive 15,5, trevlig massa med bublor och grejs, men är lite fundersam kring slitage som är väldigt olika, en flaska har den nästan uteslutande på ena sidan och den andra väldigt lite överhuvudtaget. Min tanke är att de kan ha haft ett täckande hölje? Undrar verkligen vad ursprunget är på dessa, en fundering är om de kan ha varit militärflaskor?

Alla spekulationer från Er är av intresse!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Seniormedlem
    Reg.datum
    jul 2006

Question

Kan det väre Bocksbeutels til tysk hvidvin, 1800 - 1830??

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av juuldk Visa inlägg
    Kan det väre Bocksbeutels til tysk hvidvin, 1800 - 1830??
    Självklart kan det vara det! Tack så mycket juuldk, hade endast tänkte mig bocksbeutel med hänkel och den plattare regalinen, men nu stämmer ju formen klockrent! Bugar och bockar.
    Senast redigerat av E.B. den 2011-11-09 klockan 19:47.

Bilder från Mainfränkisches Museum - den högra flaskan är liknande, medan den med etikett 1859 ser nyare ut.

http://members.virtualtourist.com/m/p/m/20d73b/

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Riktigt fina, den med det lite konstiga slitaget på ena sidan kanske har legat med den sidan mot något under lång tid som inneburit en sorts frätskada på glaset.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •