Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten dansk vas med tydlig signatur, men ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten dansk vas med tydlig signatur, men ...

    ... jag har tyvärr inte hittat något om signaturen på nätet

    Vasen är 17 cm hög och inköpt idag.

    Någon som vet närmare vem Kerstin är ?
    Etiketten är svårläst men jag tycket det står ... STEN på slutet.
    Från vilken period kan den vara tillverkat, 70-talet ?

    Glasyren har ej runnit helt ned vid öppningen, beror det på att den är så smal (ca 2 cm) eller är det dåligt arbete ?

    Tacksam för all hjälp
    Bifogade filer

  • #2
    Det står nog Kirsten, både på etiketten och undertill. Vet tyvärr inte vem det är.

    Comment


    • #3
      Tack för snabbt svar.

      Jo nu tycker jag också det kan stå KIRSTEN på etiketten. Och då borde varumärket vara så kännd att jag kan hitta det på nätet, men jag lyckas ej

      Vad tycker ni om kvaliteten på vasen, det kanske är någon form av elevarbete. Men att ha en etikett med sitt namn är väl ganska ovanligt i ett sånt sammanhang ?

      Comment


      • #4
        Det stämmer att det står Kirsten på etiketten och något elevarbete är det nog inte tal om, eftersom jag har sett flera under året och Polsson köpte en i en auktionslåda. Dessutom har båda modellnummer 111 resp 135.


        Comment


        • #5
          Tack för ditt svar.
          Ja då var dom 3 strecken modell nummer 111, tänkte inte på det

          När det är massproducerat och flera modell nummer har avverkats så verkar det lite knepigt att inte få några klockrena träffer på företaget

          Comment


          • #6
            I likhet med Kaptenen, har jag sett dessa färgstarkt orange/röda vaser och skålar i tung, grov chamotte i många år.
            De är från 1970- och kanske 80-talen, och de attraherade mig som "färsk" på det danska området, just för den brinnande glöden i glasyren - men material, tjocklek och vikt lämnar i övrigt mycket att önska. Det tyckte jag då, och så än idag.

            Jag vet dock att utöver Kirsten, Handmade, Danmark, signerades de ockå med antingen Ernst eller Faxe.
            Detta leder oss till Kirsten Ernst och kanske Ann Ernst. Den senare fick kulturpris för ett par år sedan, och ser ut att fortfarande vara verksam.
            Jag såg länken med henne i morse, men glömde att spara URL:en, då sambon kallade på mig för utgång på stan...

            Comment


            • #7
              Tack Gideon för ett utfyllande svar. Nu förstår jag det hela bättre.

              När jag nu fick ett namn att söka på så hittade jag bland annat detta på SN.dk okt/2011.

              "SORØ: Sorø Kommunes Kulturpris går i år til billedkunstneren og keramikeren, Kirsten Ernst.

              Hun, der i dag er 67 år, er uddannet på Designskolen i København 1960-64, men hun var ikke ret gammel, før hun opdagede, at leret holdt en særlig fascination for hende."

              Tack alla för hjälpen !

              Comment


              • #8
                Det var den artikeln jag menade.

                Här är ett gammalt svar från Antikbrevkassen, med tre olika föremål av Kirsten Ernst.
                Hvis du gerne vil prøve noget nyt, og hvis du ikke har den store erfaring med at kigge på og nyde abstrakt kunst, bør du måske overveje at give det et skud til.

                Comment


                • #9
                  "Kai Krebs", "Kai K", "K", eller "KK".

                  Kai Krebs 1920-2007


                  Kai Krebs, keramiker född i Danmark den 12 maj 1922, tog sitt gesällbrev 1952. Han flyttar till Sverige 1956 där han på Skansen i Stockholm arbetar som krukmakare fram till 1962. Därefter beger han sig till Tungelsta utanför Stockholm där han grundar "Krukmakeriet Kai Krebs AB".
                  Kai stannar i Tungelsta fram till 1970, därefter flyttar han sin verksamhet till Stjärnhov och från 1990 återfinns han i Vingåker. Kai slutar helt med keramiken 2004 och bosätter sig slutligen i Eskilstuna.
                  Kai arbetade främst med glaserat lergods, gärna med äldre föremål som förebild. Han producerade också en del repliker på gamla föremål till Nordiska Museet och Sörmlands Museum. Kai avled i Eskilstuna den 1 juni 2007. Föremålen signerades "Kai Krebs", "Kai K", "K", eller "KK".
                  Exempel på stämplar och signaturer av Kai Krebs

                  Comment


                  • #10
                    I Faxe har man inte bara gjort öl utan också keramik. Här en burk av Kirsten Ernst med nr 874. 8 cm hög och 8,5 cm Ø.
                    PS Kan en pojke i Sverige heta Allvar så kan han väl heta Ernst i Tyskland...….. DS
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2019-04-14, 12:06.

                    Comment

                    Working...
                    X