Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Test att försöka att ta bort missfärgningar i porslin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Sloffe Visa inlägg
    Ja det blir nog att prova det med
    Hallå igen,
    Nej, ge inte upp. Lämna in till närmaste krukmakeri och be om hjälp. Bränn om, gissar att den blir som ny. Vore roligt att veta...so long...
    S

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå igen,
      Nej, ge inte upp. Lämna in till närmaste krukmakeri och be om hjälp. Bränn om, gissar att den blir som ny. Vore roligt att veta...so long...
      S
      Njaa lämna in den skulle jag inte göra då den inte betyder något för mig. För det lär inte vara gratis att göra. Men det tog en jävla massa tid att hålla på med så det får räcka för den här gången, men jag har ju kvar den och får jag lite nya krafter så gör jag kanske ett nytt försök

      Comment


      • #18
        Jag testade nyss Klorinmetoden på en Gustavsberg Sobrown. Den hade märkligt nog en rejält missfärgad undersida! Ovansidan av tallriken är däremot inte missfärgad i någon större grad, märkligt!

        Efter 20 min Klorinbehandling så var missfärgningen i stort sett borta, bara några mindre fläckar fanns kvar.

        Nu har jag nyss slängt i en rejält missfärgad Rörstrand Japan assiett i Klorinbadet. Den dekoren borde ju om någon vara känslig för Klorin eftersom den har emaljfärger målade ovanpå glasyren. Vi får väl se om den har någon dekor kvar om en stund!

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Sloffe Visa inlägg
          Njaa lämna in den skulle jag inte göra då den inte betyder något för mig. För det lär inte vara gratis att göra. Men det tog en jävla massa tid att hålla på med så det får räcka för den här gången, men jag har ju kvar den och får jag lite nya krafter så gör jag kanske ett nytt försök
          Hallå Sloffe,
          Den som sig i leken ger, han får leken tåla....
          Är övertygad om att närmaste ugn tar emot din tallrik utan kostnad och hundratals nyfikna vill ha svar på din fråga. Elda på.... so long...

          Comment


          • #20
            Hehe jo så är det nog Jasså tror du det är gratis? Ja det hade ju förändrat läget. Kanske kollar upp om det finns någon som bränner hemma här runt Linköping, ja keramik alltså

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
              Nu har jag nyss slängt i en rejält missfärgad Rörstrand Japan assiett i Klorinbadet. Den dekoren borde ju om någon vara känslig för Klorin eftersom den har emaljfärger målade ovanpå glasyren. Vi får väl se om den har någon dekor kvar om en stund!
              Japan-assietten blev inte ett dugg bättre av Klorinbadet. Den var dock mer "allmänt" missfärgad än Sobrown-tallriken som hade missfärgningarna i krackeleringarna. Av detta lilla experiment drar jag slutsatsen att Klorin funkar bäst när missfärgningarna sitter i glasyrsprickorna.

              Intressant är också att färgerna på Japan-assietten inte påverkades av Klorinet.

              Comment


              • #22
                Hårda tag med Klorin...

                Jag har en mindre Rörstrandstallrik med dekoren "Sylvia" (1908-1925) som var rejält missfärgad. Den har en snygg Jugend-dekor i blått. Jag testade att behandla den med kaustiksoda och ugnsbakning, men det gick inget vidare. Vid sista rundan i ugnen testade jag att höja värmen, men det borde jag inte ha gjort! Tallriken fick en ännu värre brun färg än den hade tidigare.

                Som tur var behöll jag den ändå. Eftersom den redan var så förstörd testade jag nu att lägga den i ett Klorinbad i två dygn! Det var tydligen rätt behandling, för tallriken blev som ny!

                Tyvärr tog jag inget foto innan behandlingen så ni får tro mig på mitt ord. Jag ska testa metoden snart igen på en annan rejält missfärgad tallrik och då ska jag fota den innan och efter behandlingen.

                Jag skulle gärna testa med väteperoxid också som lär vara ännu bättre. Tyvärr verkar den inte finnas hos färghandlare.
                Last edited by Hossbach; 2011-11-17, 20:04.

                Comment


                • #23
                  Hossbach - Va kul att det blev bättre Hade du samma typ av missfärgningar som jag har på min, alltså mörka fula fettfläckar i krackeleringarna?

                  Comment


                  • #24
                    Det här med Klorin beror nog på vad det är för typ av missfärgning. Klorin används ju också för att bleka missfärgade textilier och det med varierande resultat. Ibland går fläckar bort och ibland inte, beroende på vad det är för fläckar.

                    Det verkar därför som om Klorinet biter på en viss typ av missfärgningar och det gäller nog både porslin som textil.

                    När jag har testat Klorin på missfärgat porslin, så har det ibland hänt att Klorinet trängt in genom glasyren och orsakat mörkare områden som ser ut som fettfläckar och det är ju inte särskilt kul. Därför är jag mycket försiktig med Klorin på porslin som är värdefullt.

                    Comment

                    Working...
                    X