Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tant Grön, Tant Brun, Tant Gredelin och Farbror Blå, men var är Petter och Lotta?

Tant Grön, Tant Brun, Tant Gredelin och Farbror Blå, men var är Petter och Lotta?

Som barn läste jag Elsa Beskows sagor om tanterna och Farbror Blå i den lilla staden och om barnen Petter och Lotta och pudeln Pricken. För dig som inte kommer ihåg sökte jag upp inledningen till filmen och en artikel där handlingen refereras.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tant_Gr..._tant_Gredelin

http://enn.kokk.se/?page_id=8359

Under året har jag stött på naggade tanter vid flera tillfällen, men igår fann jag dessa fyra i nyskick, men var är barnen och hunden?

Tanterna är 7,5 cm långa och enligt prislapparna har de kostat 10 resp 10,50 kr. Jag har aldrig sett dem attribuerade till någon keramiker, så frågan blir vem som har gjort dem.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag minns dem från 1960-talet, och jag vet inte heller var de kommer ifrån. Influensen från L. Hjorths figurer syns tydligt.
    De fanns att köpa i Stockholm, men färgvalörer och penseldrag säger Laholm, Ven eller rentav Elbogen.
    I samtliga fall borde sällskapet ha varsina signerigar eller stämplar, så en mindre verkstad i Skåne borde vi titta på.
    Vilken? Det är en bra fråga, men det dyker säkert upp fler av de här, i sinom tid, med mer information på sig.

Hm, tänkte efter lite, och Elsa Beskow var nollåtta-bo hela sitt liv. Född i Stockholm 1874 och död i Djursholm 1953.
    Ett hugskott:
    Det vore naturligt att manifestera hennes sagofigurer i hemstaden, och då tänker jag närmast på Skansens krukmakeri på 1950- och 60-talen.
    Vi får se.

Tack!

Det är nog troligt att de kan vara tillverkade på Skansen, kanske under den period då dansken Kai Krebs var där 1956-62.

Tant Brun Tant Grön

Började söka efter information om dessa sagofigurer i keramik och såg din förfrågan.
    Jag har dessa tre tanter plus Farbror blå och lilla Pricken i keramik. Mina figurer är dock endast 5 cm höga och kjolarna är rutiga.
    Dessa figurer är inköpta i Sigtuna tidigt 60-tal och inte heller dessa är signerade.
    Vet någon något om dessa keramik sagofigurer tar jag tacksamt emot information.
    JMC

Hej och välkommen till forumet!

Kul att få reda på att Pricken finns och att figurerna köptes i Sigtuna. Det kanske är en ledtråd.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •