Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Limmared ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
    Ja, inte känns det nytt direkt . Tittade i ett häfte om gamla handstilar, men tyvärr omfattar det bara tiden 1615 -1757. Om ditt glas är gammalt så är det nog från 1800-talet.

    Hoppas det kommer fler som uttalar sig.
    Tack Rosa, då får man hoppas att gravören var före sin tid.

    Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    Bra bilder blev det i dagsljus, ja att foten är som den är har med fotsaxens utförande att göra, bilden på mynningskanten kan ju alla titta på, där visar bra vilken lutning kanten har på ett handdrivet glas, glaset har ju alla detaljer som man gjorde glasen förr,
    vi får hoppas någon mera dyker upp i tråden, teknikbiten vet jag en del om,
    antikbiten överlåter jag till andra

    Ja det är ett sådant där klia sig i skallen glas
    Hirvi
    Roligt att Du tyckte bilderna blev bra Hirvi, ja det kliar lite varstans nu i avvaktan på "domen". Men det låter ju lovande......

    Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
    Jag tycker fortfarande även om det nu inte var omvikt kant på det att det ser rejält gammalt ut, kanske mitten 1800, knappast inte senare
    Spänningen stiger Legion, man kan hoppas på ett "äkta" gammalt glas.

    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Jag tittade närmare på glaset, som du refererar till det saknar också omvikt kant.

    http://www.auction2000.se/auk/w.Obje...6_1542&inO=133
    Tack Kaptenen, det var intressant, dessa små så kallade supglas kanske inte hade omvikt kant lika ofta som spetsglasen.

    Comment


    • #17
      Kolla på det här glaset; rätt så likt ditt

      http://www.tradera.com/Supglas-Snaps...1195_141732975

      inga bud ännu

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Kolla på det här glaset; rätt så likt ditt

        Köp och sälj Vinglas - Antik & Design enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


        inga bud ännu
        Tack Rosa.
        Jodå, men som alltid känns det egna bättre. Mer proportionerligt (med den stadiga foten) och välgjort tycker jag nog. Plus den lila tonen.............
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Sup ur glaset

          På tråden har diskuterats de graverade bokstävernas stil. Om stilen är ålderdomlig tillräckligt. Jag har letat efter något liknande S-et i Sup.........och nu har jag hittat ett liknande S. På en karaff, tidigt 1800-tal, Cederbergs glasbruk.
          Bifogade filer
          Last edited by prylsnubben; 2012-05-10, 22:27.

          Comment


          • #20
            Kännert igen stilen...

            Hallå Snubben,
            Intressant dialog och fina bilder. När jag tittar får jag en förnimmelse av sättet att gravera, påminner mycket om schatullflaskorna, men det är en annan tråd.http://precisensan.com/antikforum/sh...chatullflaskor
            Deviser och vågmönster. Men det kanske bara låg i tiden, mitten av 1800-talet?
            So long...

            Comment


            • #21
              Det är ett mycket bra gammalt glas. Vill lägga det 1825 +- 25 år.
              Jämför med mitt, med fasad fot.
              Mitt andra glas benämns "Frimurare" i kurant från ca 1850. Fanns med eller utan "väder i benet".

              Förminskade bilderna då, ja ni ser själva!
              Bifogade filer
              Last edited by Sladden; 2012-05-11, 08:35.
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #22
                Hei....
                Ja dette glasset inspirerer til å vurdere flere ganger. Min "magefølelse " sier at om noen ville solgt meg dette glasset, ville jeg vært meget positiv til glassmasse, stil osv, men jeg undrer ( kanskje fordi jeg er norsk ) over teksten og formen på den. " Sup ur supen " forbinder jeg med den økende volum av slike tekster fra ca 1850-1870. Selve stilen i bokstavene virker også litt for " moderne " for å være fra sent 1700. Så min teori som kun bygger på magefølelse er at glasset kan være fra 1790-1830, men at graveringen er fra ca 1850...... men glasset er et "liebhaber" glass jeg gjerne skulle hatt i min samling.... Ha en fin dag alle PESere

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                  Det är ett mycket bra gammalt glas. Vill lägga det 1825 +- 25 år.
                  Jämför med mitt, med fasad fot.
                  Tack Sladden!
                  Dom är ju ganska lika, mitt och Ditt med fasad fot. Hur är måtten på Ditt? Mitt är 9cm högt och diametern är 5.8 cm på foten och 5.3 cm på kuppan.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av karve Visa inlägg
                    Hei....
                    Ja dette glasset inspirerer til å vurdere flere ganger. Min "magefølelse " sier at om noen ville solgt meg dette glasset, ville jeg vært meget positiv til glassmasse, stil osv, men jeg undrer ( kanskje fordi jeg er norsk ) over teksten og formen på den. " Sup ur supen " forbinder jeg med den økende volum av slike tekster fra ca 1850-1870. Selve stilen i bokstavene virker også litt for " moderne " for å være fra sent 1700. Så min teori som kun bygger på magefølelse er at glasset kan være fra 1790-1830, men at graveringen er fra ca 1850...... men glasset er et "liebhaber" glass jeg gjerne skulle hatt i min samling.... Ha en fin dag alle PESere
                    Hei och tack karve!
                    Din teori med en senare gravering är fullt möjlig. Stilen på bokstäverna kan dock vara från ca 1800, eftersom karaffen från Cederbergs är daterad till det. "Liebhaber" är det även för mig med sina lusor och sin vackra violetta färgton.

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Tack Sladden!
                      Dom är ju ganska lika, mitt och Ditt med fasad fot. Hur är måtten på Ditt? Mitt är 9cm högt och diametern är 5.8 cm på foten och 5.3 cm på kuppan.
                      Mitt håller, inom millimetrar, samma mått som ditt.
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                        Mitt håller, inom millimetrar, samma mått som ditt.
                        Det var som F-N.............hur är det med färgen på glasmassan......?

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Det var som F-N.............hur är det med färgen på glasmassan......?
                          Gråton.
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            På tråden har diskuterats de graverade bokstävernas stil. Om stilen är ålderdomlig tillräckligt. Jag har letat efter något liknande S-et i Sup.........och nu har jag hittat ett liknande S. På en karaff, tidigt 1800-tal, Cederbergs glasbruk.
                            Hittade ett till med samma stil på S-et.
                            17-1800-tal sägs det i annonsen.
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X