Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äggkoppar / Likörkoppar? ca Årtal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Äggkoppar / Likörkoppar? ca Årtal?

    Hej

    Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde hjälp med detta.

    Va på en loppis och hittade detta etui. Såg en stämpel och kände inte igen den (nu vet jag, då jag sökt)

    E.P.S.N (endast) står d i dessa? Nickelsilver/nysilver

    Jag undrar dock om inte dessa iallafall är värda ngt pga etuiet?
    Och vad är det för små koppar? (trodde punsch) men dom har tydligen handtag.

    Fynd lr inte??

    Må gott / Camie
    Bifogade filer

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Stämpeln EPNS ska tolkas som ElectroPlated NickelSilver så det rör sig troligtvis om försilvrad vitmetall. Jag minns dessa etuier med muggar, bägare, kaffeserviser o dyl från de första auktionerna jag var på i mitten och i slutet av 1970-talet. Eftersom de förekom på i stort sett varje auktion vecka efter vecka kunde jag förstå att de var nytillverkade och att det var auktionisten själv som sålde sina importerade varor.

    Om ursprunget kan jag bara spekulera. Gravyren påminner mycket om den graverade indiska mässingen från samma tid, så Indien får bli mitt bud. Etuierna klädda med krossad plysch finns åtminstone i blått, rött och som ditt i vinrött.

    Jag tror att dessa var tänkta till likör, men själv hade jag nog föredragit att använda dem som äggkoppar om måtten passar.

    Trots etuiet är värdet lågt. De här föremålen i sina etuier är ganska vanligt förekommande på amdrahandsmarknaden och ofta syns det knappt att de har använts.
    Last edited by Kaptenen; 2011-10-20, 03:54.

    Comment


    • #3
      Jag liknande minnen som Kaptenen. På 70-talet var dessa metallbägare mycket populära. De låg i ett fint etui ofta som 6 stycken och fanns i olika storlekar. Ett sätt på 6 eller ibland 12 kostade inte mycket och gavs ofta som gåva. Det ser mycket finare ut än det är. Så blev det omodernt och hamnade på loppis och nu har du funnit ett set.

      En sak är dock klar, pröva att dricka ur det t.ex. rödvin, ja det fanns faktiskt rödvinsglas, det är för jävligt med metallen mot mun och tänder...inte underligt att de föll ur modet.

      Comment

      Working...
      X