Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan denna trä "urna" vara för nått?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kan denna trä "urna" vara för nått?

    Någon som kan hjälpa mig och berätta vad detta är för något. Den är i trä, ca 12 cm hög med locket. Tar man av locket luktar det "bränt, "kol" eller nått liknande. Både lockets insida och burkens insida ser ut som kolbitar man har till grillen på sommaren. Men vad har den använts till? Svensk? Årtal? Vad är det för djur? Jag tänkte på en ful rått som blöder ur ögonen hehe
    Tacksam för hjälp
    Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	641510Click image for larger version

Name:	DSC_0010.jpg
Views:	1
Size:	29,6 KB
ID:	641511Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	1
Size:	21,7 KB
ID:	641512

  • #2
    Hallå Sloffe,
    En spansk tobaksburk, kanske? Det beror om om locket är tätslutande eller inte.
    So long...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Sloffe,
      En spansk tobaksburk, kanske? Det beror om om locket är tätslutande eller inte.
      So long...
      Tobaksburk var jag också inne på. Men varför denna "koldoft"? För smakens skull? Jo locket sitter ganska hårt på den. Varför tror du att den är Spansk?

      Comment


      • #4
        Hallå,
        En magkänsla bara. Den sa Mirò eller kanske Picasso, som inspirerat så många konsthantverkare. Och den där "beläggningen" kan vara ett skydd mot luft, trä andas ju.
        Men det här är bara spekulationer.... so long....

        Comment


        • #5
          Jo Picasso är det nog antagligen och det är ju inte illa att ha en från han Dom kanske knackade ut tobaksresterna i burken och där av "kol" doft? Vore skoj att höra fler åsikter. Är det en tobaksburk? Från Spanien? Sverige? och från vilken tid kommer den?

          Comment


          • #6
            Tänkte på Afrika så fort jag såg den.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
              Tänkte på Afrika så fort jag såg den.
              Tobaksburk från Afrika eller? Eller tror du den kan ha använts till något annat?

              Comment


              • #8
                Prydnadsburk, tillverkad i något afrikanskt land för export.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
                  Prydnadsburk, tillverkad i något afrikanskt land för export.
                  Det var ju inget "vackert" motiv med den "blödande" råttan eller vad det nu är Har du någon teori i vad den "kol" liknande insidan och lukten kan vara för om det är för prydnad?

                  Comment

                  Working...
                  X