Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: När? Vilka? Vad?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå, Då säger jag OS 1948 och Kjell Rosén. So long...
    Och lägger till Börje Leander, AIK, han som bara fick spela två matcher.
    Bravo Kimmen, Du leder i stor stil.

2. 1/2 R..............när nåddes kulmen för svensk del (ingen otursdag).
    3. R
    5. R

Utvikning från ämnet; När Du skrev Kjell Svensson så kom jag så klart att tänka på vår gamle landslagsmålvakt i ishockey från SSK. Honom har jag sett ett antal gånger på månskensrinken eller vänthallen som Södertäljes gamla uterink kallades i folkmun. I samma mun kallades Kjell bara för "Högtalarn". Han skrek och gormade på lagkamraterna , ävenså i landslaget. Huruvida han gjorde det på jobbet som verkmästare på Scania Vabis, eller bara Vabis som man sa i Södertälje förtäljer inte historien. Han gjorde nog inte så många knop på jobbet kanske? Jag hade två morbröder som jobbade på Vabis i många år, dom visste väl, men nu är dom borta.
    Ps Vabis (Vagn AktieBolaget I Södertälje). På tal om roliga smeknamn i SSK så var väl några av de bästa Sören "Slangen" Määttä och Einar "Kiosken" Granath.

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Bravo Kimmen, Du leder i stor stil.

2. 1/2 R..............när nåddes kulmen för svensk del (ingen otursdag).
    3. R
    5. R

Utvikning från ämnet; När Du skrev Kjell Svensson så kom jag så klart att tänka på vår gamle landslagsmålvakt i ishockey från SSK. Honom har jag sett ett antal gånger på månskensrinken eller vänthallen som Södertäljes gamla uterink kallades i folkmun. I samma mun kallades Kjell bara för "Högtalarn". Han skrek och gormade på lagkamraterna , ävenså i landslaget. Huruvida han gjorde det på jobbet som verkmästare på Scania Vabis, eller bara Vabis som man sa i Södertälje förtäljer inte historien. Han gjorde nog inte så många knop på jobbet kanske? Jag hade två morbröder som jobbade på Vabis i många år, dom visste väl, men nu är dom borta.
    Ps Vabis (Vagn AktieBolaget I Södertälje). På tal om roliga smeknamn i SSK så var väl några av de bästa Sören "Slangen" Määttä och Einar "Kiosken" Granath.

Har inte mycket att komma med dessvärre Snubben.

Men Putte Kock ser ju väldigt bedrövad ut. Det är väl under den tid Putte var UK-chef för fotbollslandslaget på 1950-talet? Kan det vara så att landslaget "fått på nöten", förlorat alltså ett flertal landskamper? Har det med laguttagningar att göra? Unga spelare?

Inga svar tyvärr bara frågor.
    Jag ger mig.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Halla Snubbe Pryl,

En halva, ja tack. Nej det handlade om insnöade reglar om amatörer och proffs. Vilken händelse som Ritola syftar på vet jag inte. So long...

Reg.datum
    mar 2009

Inte Ritola

Hållå, det är alltså inte Ritola.................Det halva rättet beror på att halva frågan inte är besvarad. Alltså när nås kulmen på OS-turneringen i fotboll 1948. Svaret hänger ihop med citatet som efterfrågas på fråga fyra. Fråga tre är helt rätt besvarad; Börje Leander AIK, Kjell Rosén MFF och Egon Jönsson samma klubb.
    Dessutom är Rudolf "Putte" Kock helt rätt som lagledare och uttagningsansvarig.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2011-10-15 klockan 16:56.

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Har inte mycket att komma med dessvärre Snubben.

Men Putte Kock ser ju väldigt bedrövad ut. Det är väl under den tid Putte var UK-chef för fotbollslandslaget på 1950-talet? Kan det vara så att landslaget "fått på nöten", förlorat alltså ett flertal landskamper? Har det med laguttagningar att göra? Unga spelare?

Inga svar tyvärr bara frågor.
    Jag ger mig.
    Om alla hade lika lite att komma med som Du så hade man varit glad. Han ser bedrövad ut, eftersom han har gjort "korkade" uttalanden, Du ser ju korkgeväret. Trots det inga motgångar, endast framgångar.

Reg.datum
    mar 2009
    [QUOTE=Gideon;196420]1. Tecknarstilen känns igen, och det kan bara vara Rit-Ola.[/QUOTE]

Hallå.
    Kul gissingslek, Vistt är Putte Kock och Ritola.
    Vilken händelse som Ritola syftar på vet jag inte. So long...
    Nu vet Ni att tecknaren inte är Ritola, känner Ni till någon annan? Kanske Ni endast känner till En keramiker, En glaskonstnär, En författare, En tecknare-Ritola, nej jag skojar förståss för att försöka få Er att tänka till........

Har Åke Skiöld kanske haft en penna med i laget?

Reg.datum
    mar 2009

Impad

Jag är impad Fahlis. Det är ju som Du säger helt klart Åke Skiöld, trodde att Kim Von Platen som gammal i gamet skulle ta det på en gång, men han trodde på Ritola. Grattis.

Därmed har Fahlis fixar ettan; Åke Skiöld.

Återstår, kulmen på händelsen (inte otur!) och citatet (det korkade).
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av prylsnubben den 2011-10-16 klockan 02:11.

Reg.datum
    mar 2009

Resten

Jag är skyldig Er de svar som saknas. Delsvaret när det gäller vad det handlar om och när kulmen nåddes är ju finalen i OS-fotbollen 1948 på Wembley i London. Det var ingen otursdag trots att den inföll fredagen den 13-e augusti. Sverige vann guldet efter seger mot Jugoslavien med 3-1.

Putte Kocks korkade uttalande i samband med turneringen var ungefär " Hade man elva Nisse Liedholm i laget så skulle man slå allt motstånd". Nu gjorde man ju det ändå, så Putte fick stå där med lång näsa. Räknar man spelarna på bilden så blir det elva, en syns bara pyttelite uppe i högerkanten. Dom andra blir ju hemkallade, enär alla ska vara så lika som möjligt. Alltså Liedholmslika.

Jag hittade en bild till av Åke Skiöld som är på samma tema. Den visar "Garvis" Carlssons glädje över guldet, han var ju målgörare i finalen och allting.
    Tack för visat intresse och goda kunskaper, som alltid på PES.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Prylsnubben,
    Rolig bildgåta. Det där uttalandet av Putte har jag aldrig hört och då är nästan omöjligt att lista ut citatet. Kommer ihåg att Putte menade att bästa man skall spela och så formerade han laguppställningen utifrån det. En helt ny taktik som var fruktansvärt framgångsrik.
    Tack för några timmars huvudbry och...so long...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •