Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krogar, då och nu...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Fröken får jag betala...

    Hallå igen,

    Vi kan väl inte lämna Operakällaren utan en tillbakablick. Det i början av 1890-talet gamla operahuset från Gustav III:s tid tvingades rivas och därmed lokalen som kungen gratis hade låtit några vinskänkar, Förster och Hellström, att besitta mot att dom till rimliga priser kunde förse hovet med öl och vin, den försvann. Krogen hette Gyllene Hästen.

    Men vi galopperar till 1955 då Tore Wretman och lite senare Werner Vögeli tog över tyglarna. Tore investerade på den tiden ofattbara 20 miljoner på den tiden för att rusta upp hästen och jobbet tog sex år. (Skriver Tore då jag mötte honom vid flera tillfällen bl a på middagar i mitt föräldrahem men även som gäst på Riche, Teatergrillen och Stallmästargården). Tänk vad den blygsamma herren skapat i svensk krog-och mathistoria och nuliv.

    Werner och Werner känner vi väl alla. Han var kock på Grand Hotel med förflutet på Maxi´s, Café de Paris och Grand Vefour. Vilka killar.

    Vad beställer man då på Operabaren? Tigerbiffen, uppkallad efter operasångaren Pelle Janzon, en utbankad rå oxlié, en matsked löjrom, en äggula och rödlök. Eller bara en enkel råbiff. Eller kalvfilet som monogram. Gissa gärna för vem, när och varför. Jag vill tro att servisen är ritad av Gunnar Wennerberg, men blir alltid motsagd.

    So long...
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Vill minnas att den kreerades till 25-årsminnet 1897 (men den kan naturligtvis även vara tidigare) för "Blixtrar den ene så----"

      Comment


      • #48
        Hallå bwh,
        Helt rätt, jublieet som råkade sammanfalla med Stockholmsutställningen. Trodde att det var chefskocken på Operakällaren som komponerat anrättningen, men har fått lära mig att fransmannen Paul Edmond Malaine på Grand skapade mästerverket. Tack för ditt bidrag och so long...
        Last edited by Kim von Platen; 2011-10-23, 08:48.

        Comment


        • #49
          Hovmästarn, hur mycket är klockan?

          Hallå alla nattsuddare,
          Tänkte ta ett bra steg framåt i tiden och efterlyser bilder av den som var först på plan med att introducera hamburgerkrogarna här i landet och naturligtvis krogarna.
          Han hette Kjell Linder och var son till nöjespappan och skaparen BZ, där man buggade som ung. Vi var klasskompisar, Kjell och jag. Men när vi andra buggade vidare stack Kjell till USA och kom hem med rättigheterna till Carrols, vår första kedja. Det var i början av 70-talet. Kjell är borta, död.

          Carrols såldes till statliga SARA och bytte namn till Clock, även det importerat varumärke.

          Det gick inget vidare för Clock och man vände sig till vår annonsbyrå i förtvivlat rop på hjälp. Det första vi gjorde var att spola deras slogan ”Mycket kött mellan bröna” som hade fallit huvudsponsorn Svenska Tyngdlyftningnågonting på läppen och inledde istället samarbete med Friskis&Svettis och introducerade Video på Clock med bl a gammal skåpmat som boxning i VM-klass, finansierat av annonsörer och sponsorer. Det gällde att fylla lokalerna från morgon till kväll. Det gick inte heller så bra.

          Clock gick i konkurs och styckades, åts upp av konkurrenterna. Vad minns du av Carrols och Clock? För tycka vad man tycka vill, men fast food är en milstolpe i vår matkultur.

          So long…
          Bifogade filer
          Last edited by Kim von Platen; 2011-10-22, 20:55.

          Comment


          • #50
            Började arbeta extra på clock som 15 åring och var en av 20-25 (minnet sviker) ungdomar som fick åka till Japan på världsutställningen i Tsukuba -85. Vi serverade Svenska Hamburgare till Japanerna som del av den Svenska paviljongen Det var nämligen alldeles för dyrt och problematiskt att försöka få över ingredienser till ett svenskt smörgåsbord, och eftersom McDonalds redan etablerat sig så fanns ingredienserna på plats

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
              Började arbeta extra på clock som 15 åring och var en av 20-25 (minnet sviker) ungdomar som fick åka till Japan på världsutställningen i Tsukuba -85. Vi serverade Svenska Hamburgare till Japanerna som del av den Svenska paviljongen Det var nämligen alldeles för dyrt och problematiskt att försöka få över ingredienser till ett svenskt smörgåsbord, och eftersom McDonalds redan etablerat sig så fanns ingredienserna på plats
              Hallå Luchur,
              Spännande, har du några bilder? Hittade de här inlägget på en sida:

              "Undrar om vederbörande tar med sig matlåda till lunchrestaurangen? Hade jag bedrivit någon sorts näringsställe hade jag inte uppskattat ett sådant tilltag, utan väldigt snabbt avvisat personen i fråga.

              Allting är förstås relativt - även i Japan. På världsutställningen Tsukuba Expo '85 i Tsukuba City nordöst om Tokyo år 1985 hade svenska hamburgerkedjan Clock - kommer ni ihåg dom? ;-) - fått för sig att man skulle lära japanerna att äta riktiga svenska hamburgare. Sagt och gjort, i den svenska paviljongen hade man därför byggt upp en äkta svensk Clockrestaurang och där var jag förstås och åt svensk snabbmat för att stödja den svenska restaurangbranschen. Man måste ju offra sig litet för den goda sakens skull! ;-)

              Hamburgarna var precis som hemma, dvs varken sensationellt bra eller riktigt dåliga. Man skulle kunna säga att Clockburgarna var ett acceptabelt näringsintag någonstans mellan Burger King och McDonalds i snabbmatsvärlden. Så vad tyckte då japanerna om de svenska Clockhamburgarna? Ja, det är svårt att säga något mer definitivt om detta eftersom man (läs: många) - åtminstone de jag såg på plats i Tsukuba - inte beställde några svenska hamburgare modell Clock. De hade istället med sig in i restaurangen sina vanliga traditionella matlådor typ bentôboxar med diverse hederligt och gott inhemskt käk."

              Det enda de beställde in på denna svenska hamburgerrestaurang i den svenska paviljongen var därför starkt inhemskt japanskt öl typ Kirin eller Asahi etc för att skölja ned all medhavd sushi från bentôlådorna. Man kan undra vad de själva fick för intryck av denna lunchpaus med egen bentôlåda och enbart inhemskt öl - visserligen inköpt hos svenska Clock - men utan svenska köttfärsbiffar. Varför gick man alltså in på den svenska restaurangen om man inte ville äta "svenska" hamburgare?

              Man kan ju också undra över vad svenska Clockfolket tyckte om detta beteende med medhavd japansk matsäck och inte ens svensk Ramlösa utan japansk öl? Allt detta apropå diskussionen här i tråden om medhavd mat i bistrovagnen skulle vara OK eller om mikrougnen bara är till för vagnens matutbud. (-: :-)

              Känner du igen dig?
              So long...
              Bifogade filer

              Comment


              • #52
                Den första hamburgerkedjan med amerikansk förebild i Stockholm var väl egentligen Corner. Har för mig att samma solskenshistoria låg bakom, någon åkte till Amerika och kom hem med en snabbmatsidé - som blev Corner - med tre ställen som mest...

                Men åter till Carrols. Jag kommer mycket väl ihåg deras ställe - det enda väl - på Kungsgatan, mitt emot gamla PUB. Tror det var 71 eller 70 de öppnade, och diskussionen som följde om snabbmatens färskhet och det omoraliska i att kasta tio minuter gamla hamburgare medan alla barnen i Afrika fick svälta är också minnesvärd. Denna fråga överläts till en "byrå", kanske Kim var inblandad. Trots att detta inträffade på 70-talet blåste det hela förbi snabbt utan att några barrikader restes mot hamburgarna.

                Jag jobbade i närheten av Carrols och åt lunch där ganska ofta. Snabbt upptäckte jag hur farlig denna överfeta och översockrade mat är. Ursäkta alla restaurangvänner detta skulle ju bli en serie om hur trevligt det är med restauranger, men jag tillhör sedan många decennier hamburgarkulturens fiender och har inte satt min fot på en Mc D- eller H-burgarställe sedan tidigt 80-tal.

                Jag anser att Clock begick självmord genom en inkompetent VD och dito ledning. Att lyckas sänka ett sådant företag mitt under snabbmatens exempellösa tillväxtfas är obegripligt.

                Apropå Clock. Verkets vd Nicklas Forsman hatar att bli påmind om av SAV nu har sina paradfaciliteter i en gammal inpyrd Clock hamburgarrestaurang.

                Comment


                • #53
                  Dropp in...

                  Hallå,
                  Jag var nog lite snabb i tanken när jag utnämnde Carrols till första hamburgerkedjan i Sverige, föregångaren hette ju Dropp In, ägt av SARA med fem-sex lådor, här den på Fridhemsplan i Stockholm, tidigt 60-tal.
                  So long...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Den har jag missat, fanns det ingen Dropp-in-låda på Söder?

                    Kul skyltkombination förresten; Begravning och Eldbegängelse en trappa upp och Grill - Dropp in i gatuplanet. Begravningsfirman visste förstås att de som käkade på Grill-Dropp in förr eller senare skulle hamna en trappa upp.

                    Comment


                    • #55
                      Hallå HgF,
                      Du har ögonen med dig. Kul, roligt också med stavningen Dropp in. Vet inte om det fanns någon låda på Söder. Möjligen vid Slussen.
                      So long..

                      Comment


                      • #56
                        Byggnadsminnesmärke..

                        Hallå,
                        Känner någon igen denna tjusiga portal?
                        So long...
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå Luchur,
                          Spännande, har du några bilder? Hittade de här inlägget på en sida:

                          "Undrar om vederbörande tar med sig matlåda till lunchrestaurangen? Hade jag bedrivit någon sorts näringsställe hade jag inte uppskattat ett sådant tilltag, utan väldigt snabbt avvisat personen i fråga.

                          Allting är förstås relativt - även i Japan. På världsutställningen Tsukuba Expo '85 i Tsukuba City nordöst om Tokyo år 1985 hade svenska hamburgerkedjan Clock - kommer ni ihåg dom? ;-) - fått för sig att man skulle lära japanerna att äta riktiga svenska hamburgare. Sagt och gjort, i den svenska paviljongen hade man därför byggt upp en äkta svensk Clockrestaurang och där var jag förstås och åt svensk snabbmat för att stödja den svenska restaurangbranschen. Man måste ju offra sig litet för den goda sakens skull! ;-)

                          Hamburgarna var precis som hemma, dvs varken sensationellt bra eller riktigt dåliga. Man skulle kunna säga att Clockburgarna var ett acceptabelt näringsintag någonstans mellan Burger King och McDonalds i snabbmatsvärlden. Så vad tyckte då japanerna om de svenska Clockhamburgarna? Ja, det är svårt att säga något mer definitivt om detta eftersom man (läs: många) - åtminstone de jag såg på plats i Tsukuba - inte beställde några svenska hamburgare modell Clock. De hade istället med sig in i restaurangen sina vanliga traditionella matlådor typ bentôboxar med diverse hederligt och gott inhemskt käk."

                          Det enda de beställde in på denna svenska hamburgerrestaurang i den svenska paviljongen var därför starkt inhemskt japanskt öl typ Kirin eller Asahi etc för att skölja ned all medhavd sushi från bentôlådorna. Man kan undra vad de själva fick för intryck av denna lunchpaus med egen bentôlåda och enbart inhemskt öl - visserligen inköpt hos svenska Clock - men utan svenska köttfärsbiffar. Varför gick man alltså in på den svenska restaurangen om man inte ville äta "svenska" hamburgare?

                          Man kan ju också undra över vad svenska Clockfolket tyckte om detta beteende med medhavd japansk matsäck och inte ens svensk Ramlösa utan japansk öl? Allt detta apropå diskussionen här i tråden om medhavd mat i bistrovagnen skulle vara OK eller om mikrougnen bara är till för vagnens matutbud. (-: :-)

                          Känner du igen dig?
                          So long...
                          Vi svenskar stod i köket och brassade hamburgare för fullt och att japanerna inte skulle äta våra hamburgare stämmer inte. Däremot så hade vi otur med vädret det året och kylan höll i sig länge vilket gjorde att publiken svek de första 2 månaderna. När så värmen kom och körsbärsträden äntligen blommade så fylldes expo området genast av besökare.

                          Bilder är det dåligt med, kan ha några längst in i förrådet i "tidigare livet" kartongen, men de kan ta ett tag att få fram..

                          Comment


                          • #58
                            Åh... Björknäspaviljongen, nu med adress memory lane, precis till vänster bortom bron. Blev lågornas rov för så där 30, 40, år sedan.

                            Comment


                            • #59
                              Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                              Åh... Björknäspaviljongen, nu med adress memory lane, precis till vänster bortom bron. Blev lågornas rov för så där 30, 40, år sedan.
                              Hallå,
                              Ja, "Pavan" brann ned 1979, byggdes 1941, och tillhörde familjen Håkanssons imperium med La Visite och Bal Palais. Kände sönerna ganska väl. Åke och Bobo. Det var inte för den goda maten man gick dit, snarare motionen, dansen. Däremot kunde man äta gott på Herrgår´n, men jag var aldrig där.

                              Bild från samma år "Pavan" brann.

                              So long...
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Hmm, Panelhönor ?

                                Comment

                                Working...
                                X