Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 77

Ämne: Krogar, då och nu...

Gemensamt för många av dessa krogsittare var trots allt att de borde ha hållit sig därifrån, istället för att smörja krogägarna och samtidigt underminera sin egen hälsa med en massa alkohol. Jag minns den stackars Nackas sista år då han sprang från systembutik till systembutik för att få tag på alkohol men han blev ständigt nekad därför att han fanns på Systembolagets spärrlistor.

Men det är kanske som att svära i kyrkan när man talar om hur trevligt det kan vara på krogen.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Gemensamt för många av dessa krogsittare var trots allt att de borde ha hållit sig därifrån, istället för att smörja krogägarna och samtidigt underminera sin egen hälsa med en massa alkohol. Jag minns den stackars Nackas sista år då han sprang från systembutik till systembutik för att få tag på alkohol men han blev ständigt nekad därför att han fanns på Systembolagets spärrlistor.

Men det är kanske som att svära i kyrkan när man talar om hur trevligt det kan vara på krogen.
    Hallå HgF,
    Tack för ditt inlägg, visst måste man varna, men jag tror att de flesta krogbesökare kommer för att smörja kråset, inte krögarna. Vilken är din favoritkrog med gamla anor? Du vet ju så väl att krogarna varit stilbildande i inredning och matkultur och dryckesvanor, då som nu.
    So long...

Reg.datum
    okt 2009

Fortsättning dröjer...

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Vilken krog förutom Rydbergs kan tävla med Prinsen på Mäster Samuelsgatan i Stockholm grundad 1897. Fortsättning följer....................
    Hallå Snubben,
    Kul att lyfter fram en av mina favoriter där jag spenderat alltför många kronor, men det under rikskupongernas era då skattebetalarna subventionerade arbetstagarnas lyxiga luncher.
    I väntan på.... tillåt mig att tillföra några bilder som jag tror berikar tråden. Prinsen hette ursprungligen "Café du Prince" och här hade man här hade man också en liten butik för Rörstrands prylar. Man var först med plankstek och favoriten var Wallenbergare. Prova gärna Coupe Danemark, vaniljglass med varm chokladsås.
    Kom igen och so long...
    PS.Skulle vara kul att börja samla på dessa restaurangserviser... gissar att ha har några där hemma...
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2011-10-16 klockan 17:42.

Jag minns enstaka utflykter till Vällingbyhus i barndomen. Vi i vår familj var ju ultramoderna och valde förstås det då ganska nyöppnade (1955) Vällingbyhus i den då ultramoderna ABC-förorten Vällingby dit vi bilade i vår då nya ultramoderna Dodge Royal 1957. Fast maten var mest uråldrig söndagsstek som hemma. En fördel var att jag och något äldre broder fick dela på en hel sockerdricka eller pommac, medan storasyster ensam fick en hel Cocacola. Ibland var det god mat, nån slags fisk med sallad och god dressing till. En gång tog vi ångbåten till Sandhamn och åt på seglarrestaurangen där. För oss barn var det förstås urkul att åka ångbåt fast jag minns inte vad vi åt.
    Senast redigerat av HgF den 2011-10-16 klockan 20:26.

Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Jag minns enstaka utflykter till Vällingbyhus i barndomen. Vi i vår familj var ju ultramoderna och valde förstås det då ganska nyöppnade (1955) Vällingbyhus i den då ultramoderna ABC-förorten Vällingby dit vi bilade i vår då nya ultramoderna Dodge Royal 1957. Fast maten var mest uråldrig söndagsstek som hemma. En fördel var att jag och något äldre broder fick dela på en hel sockerdricka eller pommac, medan storasyster ensam fick en hel Cocacola. Ibland var det god mat, nån slags fisk med sallad och god dressing till. En gång tog vi ångbåten till Sandhamn och åt på seglarrestaurangen där. För oss barn var det förstås urkul att åka ångbåt fast jag minns inte vad vi åt.
    Hallå,
    Känner du igen dig? Sjön suger och "Gästis" som skärgårdsborna sa är väl mest känt för sin biffstek med lök. Någon snaps blev det nog inte för pappa din, då korgen tappat tillståndet, jfr Bratt, och det fick inte tillbaka förrän långt in på 60-talet. Däremot serverade man "väldigt torr sherry" smugglad från Tyskland och Estland.

Kortet visar Sandhamns Värdshus ca 1908, som utan avbrott hållit öppet året runt sedan 1672. Fastigheten ägdes av byalaget. Arrendet för gästgiveriet övertogs 1901 av vin- & delikatesshandlaren Knut Aspegren som då sålt sin affär i Stockholm och flyttat ut till Sandhamn. På kortet poserar några kvinnor ur restaurantens personal. RÖK YALTA står målat på husväggen. Den cigaretten var då ett av landets populäraste märken och tillverkades i Stockholm på cigarettfabriken Orient.

En härlig skärgårdskorg som hållit näsan ovan vattenytan så många år. Beundransvärt.

So long...

Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
    Om vi skall täcka hela Sverige och inte bara Samojedien bör vi kanske tänka även på Fritjof Nilsson Piraten och hans härjningar på - http://www.malmo.se/images/18.2ec268.../IMG_3702a.jpg - ibland även under andra namn!
    Hallå,
    Savoy, oj, oj, oj. Har bara varit där två gånger, första och sista. Lite för snofsigt för min smak. Men vilken fantastisk miljö legendariske Lars Lendrop skapat där nere vid sundet.

- Men är det inte Herr Broman som sitter där borta? En av grundarna av Gastronomiska Akademien. Jo han rörde på sig, varje kväll under 20 års tid. Han ringde från Lund och beställde maten, satte sig på tåget till Malmö och väl på Savoy stod maten på bordet.
    En snaps Renat, en Ramlösa och en Löwenbräu. Ramlösan för att skölja ner en lite whisky.
    Piraten (som skrev statuterna till Akademien) brukade äta ensam, en lång middag, på julafton. Efter middagen tog han färjan till Köpenhamn. Varför, jo han lyssnade på alla fångarna från fängelset, som hade permis på julafton. Där hittade han stoff för sina färgstarka berättelser.

Tack för ditt bidrag och hoppas du ursäktar att jag fyllt på med lite jag knyckt ur boken
    Krögarnas bästa mat.
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2011-10-17 klockan 19:12.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Ett sant original

Du har förstås hört den när Sten Broman som vanligt (kommer Du ihåg hans kostymer förresten) hade satt sig vid sitt stambord i väntan på sin snaps. Fram kommer en nyanställd kypare som tar emot beställningen, en snaps renat som aptitretare. Eftersom det är god service på Savoy så står det inte på förrän det immiga glaset står på bordet. Sten Broman tittar omväxlande misstroget på glaset och kyparen. Slutligen tar han glaset i höger hand, och häller ut innehållet i vänster. Sakta för han den våta vänsterhanden upp mot näsan, varvid han sniffar på innehållet som finns kvar i den kupade handen och lugnt konstaterar;
    Ja det är rätt sort. Kyparen hade kommit fram med en 4-a och för Sten innebar en snaps minst en 8-a.

Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Du har förstås hört den när Sten Broman som vanligt (kommer Du ihåg hans kostymer förresten) .......
    Hallå Snubben,
    Den historien har jag inte hört förut, kul och den är säkert sann. En begåvad dårfink, sådana borde det finns fler av. Jo visst kommer man ihåg hans kostymer som han själv designat, men hittade ingen bra bild, egendomligt nog.
    So long...

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Snubben,
    Den historien har jag inte hört förut, kul och den är säkert sann. En begåvad dårfink, sådana borde det finns fler av. Jo visst kommer man ihåg hans kostymer som han själv designat, men hittade ingen bra bild, egendomligt nog.
    So long...
    Ohoj Kimmen och Snubben och andra med för den delen!

Tog en sväng på Google och hittade ett par av Bromans kostymer.

Citat från Wikipedia:
    "Broman var också känd för sina specialsydda kostymer (som han själv designade), färgglada slipsar och ogenerade elakheter (se nedan). Den typ av tredelad kostym han nästan alltid sågs i, som bland annat bestod av en högt skuren väst och kavaj innehållande få fickor, formgav han redan på 1920-talet. Han sägs också ha avskytt dragspel."

Fann även några Bromancitat.

-Fula fruntimmer är det värsta jag vet. Fula fruntimmer som spelar dragspel och tillika joddlar. Är en treenighet i djävlighet

Restaurang, kyparen framräckande en pappersservett...
    -Unge man! Papper använder jag bara på ett ställe på kroppen, och jag kan garantera
    att det ICKE är i ansiktet.

-Mänskligheten indelas i fyra kategorier: Banditer, lymlar, fähundar och idioter.

-Dragspelsmusik fungerar alldeles utmärkt, som surrogat.
    -Om man befinner sig i Finnskogarna eller på en båt...

Nog var han speciell alltid?

PS Såg att det finns en bok utgiven om honom.
    "Sten Broman: en man med många kostymer". av Carlhåkan Larsén
    Senast redigerat av Lars F den 2011-10-17 klockan 21:00.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Lasse Kik,
    Utan dig och din kikare hade vi varit lost. Far kände farbror Sten sedan lundatiden, jag tror dom spexade ihop, men jag fick aldrig möta honom, mannen som spexade hela sitt liv.
    So long...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •