Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyra Lundgren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tyra Lundgren

    Jag har varit på utställningen om Tyra Lundgren på Mjällby Konstgård i Halmstad.
    Vilken mångsidighet hon visar upp!
    Jag går och väntar på boken om Tyra Lundgren, skriven av Marika Bogren, som snart kommer ut.
    Spännande....
    Eftersom detta är en keramiktråd visar jag några keramiska alster från utställningen

    På Mjellby konstmuseum kan du upptäcka Halmstadgruppens konst, men också se nationella och internationella utställningar med allt från samtidskonst till modernism, ofta med profilering mot surrealismen.
    Bifogade filer
    Last edited by jani; 2011-10-12, 23:08.

  • #2
    Den utställningn blir jag riktigt sugen på att åka och titta på.
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      Blåsfisken tror jag det heter var grym.

      Comment


      • #4
        Prylsnubben, utställningen kommer till Gustavsberg nästa år med mer keramikfokus.
        Dessa figurer känner jag igen därifrån...
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          I väntan på boken OM Tyra Lundgren,
          läs boken AV Tyra Lundgren
          Känns keramikfiskarna igen.....
          Bifogade filer
          Last edited by jani; 2011-10-23, 23:31.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
            I väntan på boken OM Tyra Lundgren,
            läs boken AV Tyra Lundgren
            Känns keramikfiskarna igen.....
            Tänk att ändå finns det folk som säger att dom inte tycker om fisk.

            Comment


            • #7
              Årets julklapp !

              det diskuteras årets julklapp i media just nu....
              Här är den och så här presenteras den på 'nätbokhandlarna'

              Tyra Lundgren (18971979) var en konstnär med breda utförsgåvor. Hon arbetade i olika material och bodde och reste utomlands i decennier. Hennes fåglar och fiskar i keramik är välkända liksom hennes kraftfulla måleri i en lång svit självporträtt. Lundgren var knuten till Venini i Venedig där hon arbetade med glas; till Sèvres i Paris; Arabia i Finland och till Gustafsberg här i hemlandet. Hon arbetade i glas och lera, med skulptur liksom måleri. Hon skrev också den självbiografiska Lera och eld. Hon var verksam och bofast på Gotland under en stor del av livet. Gotlands Fornsal/Museum äger en stor samling av hennes arbeten och arkivmaterial. Förord av museimannen och konstskribenten Jan Brunius.

              Marika Bogren är konsthistoriker och anställd på Nationalmuseum, men med gotländska rötter. Samtidigt med denna bok disputerar hon på en avhandling om Tyra Lundgren.


              När ni läst boken så går ni förståss på utställningen i Halmstad (just nu), senare också i Visby, Norrköping o Gustavsberg
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Den boken står redan på min önskelista
                I’m a real mean bitch!

                Comment

                Working...
                X