Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sköld med berättelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sköld med berättelse

    Den här stora ( 47 cm diam.) skölden hittade jag på loppis. Tung som s....!! Fick en berättelse till livs angående vad skölden berättar, från en person jag inte alls känner/känner till, samt när den skulle vara tillverkad. Vill nu höra med er vad ni säger?
    Närmast kommer skölden från en läkarmottagning där den hängt som prydnad. Förefaller fernissad eller behandlat med ngt för att få blanka och till skydd. Bästa färåtergivningen är den väldigt mörka/svarta. Materialet? Järn?Click image for larger version

Name:	019.jpg
Views:	1
Size:	126,6 KB
ID:	641373Click image for larger version

Name:	017.jpg
Views:	1
Size:	140,5 KB
ID:	641374Click image for larger version

Name:	020.JPG
Views:	1
Size:	109,8 KB
ID:	641375
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    jeg fandt denne på nettet

    "Loke vrider sig i dødssmerte, fordi en slange drypper gift i hovedet på ham. Hans kone Sigyn holder et fad under giftdråberne, men når fadet er fuldt, må hun hen og tømme det, og imens drypper det fra slangen i hans ansigt. Loke vrider sig i smerte så hele Jorden ryster. "

    Læg mærke til at Loke er lænket og der sidder en dværg ved lænkerne

    Læs også her:

    Comment


    • #3
      Ja tack Hose, det var ungefär vad jag hörde oxå, samt att Thor fjättrar honom med kedjor till berget eftersom han varit en förrädare. Material? Tid? vet du ngt där? och varför gjorde man en sådan här sköld?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Matsalsväggprydnad eller möjligtvis till hallen tillverkad runt 1900 förmodligen vid ett svenskt järnbruk eller mekanisk verkstad.

        VÄGGSKÖLD
        ref nr 3251459

        gjutjärn, dia 50

        Last edited by Kaptenen; 2011-10-12, 19:24.

        Comment


        • #5
          Ok Tack! Jag har frågat lite kring tecknen runt ytterkanten. Stjärna och så ett annat tecken som jag känner igen men inte vet vad det står för. Fick mig till livs av den okände uppgiftslämnaren att tillverkningstiden skulle vara sent 1800-tal och att man på den tiden blandade stilar och att det därför fanns både stjärnor och de här " asa-tecknen" Är det så?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Där fanns ju två likadana!! Kul.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Brevens Bruk

              Jag har en liknande sköld (samma som länken) den är i alla fall från Brevens Bruk utanför Örebro.

              Auktionshuset.com - Väggsköld, gjutjärn, bemålad, Brevens bruk, 1900-tal. Mått: 67 x 50 cm. Vikt: ca 13 kg.JH Transport erbjuder transport av denna vara till en kostnad av DKK 300 + dansk moms till JH's lager i Odense eller Ishöj, Danmark.
              Slainte Mhath

              Comment


              • #8
                Materialet är gjutjärn, tackjärn och många svenska styckegodsgjuterier tillverkade dylika sköldar under första halvan av 1900-talet som prydnads- inredningsobjekt. Motiven på sköldarna var ofta hämtade från den fornnordiska mytologin. Bolinders fabriks AB höll på med detta så sent som på 1950-talet i sin anläggning i Kallhäll utanför Sthlm. Det fanns några varianter av sköldarna, runda, ovala etc samt ett litet sortiment blankvapen som även var gjort av gjutjärn rakt igenom.

                Det finns inga dolda budskap eller annan symbolik i dekorelementen på dessa sköldar. Designen är som formgivaren bestämde helt enkelt.

                Det existerar också piratgjutna sköldar där gjuteriet har använt en befintlig gjutjärnssköld som formmodell. Dessa kan vara gjorda så sent som på 1960-talet. De fanns bl a till salu hos Lindbergs skrot på N Stationsgatan i Sthlm 1969.

                Färgkluddet på Lauritz-skölden är sekundärt.
                Last edited by HgF; 2011-10-12, 21:47.

                Comment


                • #9
                  Ja det är nog gjutjärn rakt igenom. Den väger 12 kg! Tack Hgf
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Ok Tack! Jag har frågat lite kring tecknen runt ytterkanten. Stjärna och så ett annat tecken som jag känner igen men inte vet vad det står för.


                    Fick mig till livs av den okände uppgiftslämnaren att tillverkningstiden skulle vara sent 1800-tal och att man på den tiden blandade stilar och att det därför fanns både stjärnor och de här " asa-tecknen" Är det så?
                    historisismus
                    ting til herreværelset - trækker tilbage i tiden.
                    symboler - hvad som ser godt ud, hentet fra gamle ting - ren dekoration
                    1800 tallet lyder bedre - mere salgbart - end omkring 1900

                    Comment


                    • #11
                      [QUOTE=HgF;196235] Bolinders fabriks AB höll på med detta så sent som på 1950-talet i sin anläggning i Kallhäll utanför Sthlm.

                      Såg en exakt likadan i gjutjärn idag, på baksidan stod det Bolinder, Stockholm. 450kr skulle dom ha.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Den här stora ( 47 cm diam.) skölden hittade jag på loppis. Tung som s....!! Fick en berättelse till livs angående vad skölden berättar, från en person jag inte alls känner/känner till, samt när den skulle vara tillverkad. Vill nu höra med er vad ni säger?
                        Närmast kommer skölden från en läkarmottagning där den hängt som prydnad. Förefaller fernissad eller behandlat med ngt för att få blanka och till skydd. Bästa färåtergivningen är den väldigt mörka/svarta. Materialet? Järn?[ATTACH]103463[/ATTACH][ATTACH]103464[/ATTACH][ATTACH]103465[/ATTACH]
                        Hej, jag praktiserade på Jönköpings Gjuteri förening 1974 och i samband med detta kunde vi beställa sådana här sköldar. Osäker på materialet men det pratades mycket då även om beställningar på "munken" och den var i brons. Munken var en munk på framsidan och vände man på den då såg man en penis. Jag skulle gärna vilja veta mera om skölden. Vad illustrerar den?

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Den här stora ( 47 cm diam.) skölden hittade jag på loppis. Tung som s....!! Fick en berättelse till livs angående vad skölden berättar, från en person jag inte alls känner/känner till, samt när den skulle vara tillverkad. Vill nu höra med er vad ni säger?
                          Närmast kommer skölden från en läkarmottagning där den hängt som prydnad. Förefaller fernissad eller behandlat med ngt för att få blanka och till skydd. Bästa färåtergivningen är den väldigt mörka/svarta. Materialet? Järn?[ATTACH]103463[/ATTACH][ATTACH]103464[/ATTACH][ATTACH]103465[/ATTACH]

                          Loke (fornnordiska Loki, svenska dialekter Locke) är en av asagudarna i nordisk mytologi, trots att han var son till en jätte. I den äldre Poetiska Eddan förekommer Loke i flera av dikterna och är en central figur i några av dem. Namnet Loke har ännu, trots många försök, inte tolkats etymologiskt övertygande.[1] En teori går dock ut på att namnet är kopplat till ett fornnordiskt ord med betydelsen "stänga"/"slutföra", vilket då skulle kunna hänsyfta på hans roll som den som frambringar undergången och slutet i Ragnarök. Vissa forskare menar att Loke är identisk med Lodur som också är bror till Oden. Anledningen till detta är att Lodur aldrig nämns i någon annan berättelse än skapelsen av Yggdrasil och människorna. Dock så nämns Loke ofta ihop med Oden och Höner som en trio, som i dikten Reginsmál, berättelsen om Tjatse och den Färöiska folksagan Loka Táttur. I den sistnämnda beskrivs Loke som en positiv (men slug som alltid) figur. Problemet som forskare har med den teorin är att Lokes handlingar längre fram i den Prosaiska Eddan och Loketrätan inte verkar gå ihop med en positiv figur som Lodur. I 1300-talsverket "Lokrur" så benämns dock Loke och Lodur som densamme och flera teorier om detta betyder att författarna var bekanta med en likställning från en oral tradition eller dragit slutsatsen från att ha läst Edda dikter finns.[2]

                          Comment


                          • #14
                            Det får ju inte vara en alltför krånglig poäng i den allegori som bilden illustrerar. Kvinnan i mitten som samlar ormens gift i skålen är helt säkerställt asaguden Lokes fru Sigyn. Det är Loke som ligger där fastkedjad i sin sons tarmar som nu har förvandlats till järn. Den enda snubbe som i dessa sammanhang viftar med hammare är ju Tor - så jag gissar att det är han som håller på att befria den fastkedjade mannen - Loke.
                            Last edited by HgF; 2015-12-11, 20:42.

                            Comment

                            Working...
                            X