Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1882 and still going strong

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 1882 and still going strong

    Började som Hadar Hallströms Kniffabrik AB Eskilstuna 1882, omvandlades till EKA 1917 och är den enda knivfabrik som fortfarande är verksam i Eskilstuna. Under senare år har EKA inriktat sig på presentartiklar med inriktning mot företagsreklam, min kniv t.ex är presentreklam för RIFA, ett elteknikföretag som numera också heter något annat.......
    Visst ser man likheterna i dekoren, drakslingorna/drakhuvudena, den fornnordiska touchen.http://folket.se/nyheter/sormland/1.195515?m=print PS Skruven är väl till pilsnerflaskor Kimmen?
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2011-10-01, 16:49.

  • #2
    Snyggt!
    Intressant att se en gammal Hallströmskniv med den nyare!

    Comment


    • #3
      Hallå Snubben.
      Eka är väl ett flytetyg som man ror eller vrickar? Nej, skruven på dina fina fickknivar
      är avsedd för att avlägsna dytappen (bohuslänskt uttryck) för att tömma ekan på land.

      Skämt åsido, visst var väl tanken en bira, men skruven var faktiskt ett universalverktyg.

      Jag vill datera dina till 50-60-talet då den nya ägaren, Thorbjörn Everell, lotsade företaget genom krisåren med hjälp av reklam som bärare. Till avdelningen onödigt vetande hör att EKA sålde mer än 175.000 knivar med korkskruv och både Eisenhower och Lyndon Johnson var stora kunder. Så du är i gott sällskap.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
        Snyggt!
        Intressant att se en gammal Hallströmskniv med den nyare!
        Tack Smultron, det var gott att höra.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Snubben.
          Eka är väl ett flytetyg som man ror eller vrickar? Nej, skruven på dina fina fickknivar
          är avsedd för att avlägsna dytappen (bohuslänskt uttryck) för att tömma ekan på land.

          Skämt åsido, visst var väl tanken en bira, men skruven var faktiskt ett universalverktyg.

          Jag vill datera dina till 50-60-talet då den nya ägaren, Thorbjörn Everell, lotsade företaget genom krisåren med hjälp av reklam som bärare. Till avdelningen onödigt vetande hör att EKA sålde mer än 175.000 knivar med korkskruv och både Eisenhower och Lyndon Johnson var stora kunder. Så du är i gott sällskap.
          RIFA-reklamkniven är säkert 60-tal som Du säger Kimmen, men den andra får Du bakläxa på.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            RIFA-reklamkniven är säkert 60-tal som Du säger Kimmen, men den andra får Du bakläxa på.
            Hallå Snubben,
            Bakläxor har jag levet med i hela mitt liv. Dom har ibland fört kunskapen framåt. Den där feldaterade kniven kommer ur C.O. Ryds kollektion, han som startade sin lilla verkstad 1876 och jobbade på där vid Gränsgatan fram till 1920. Mest känd för lilla stilettkniven.
            Så sekelskiftet är väl ingen korkad gissning? Vad kan man läsa På kniven? So long...

            Comment


            • #7
              Hallå igen,
              Lägg gärna in ditt bidrag på tråden korkskruvar. Samlar inte på just dessa men visst kan bidraget vara på sin plats. Saknar Kniven, märket DIF....So long...
              Last edited by Kim von Platen; 2011-10-03, 21:42.

              Comment


              • #8
                [QUOTE=Kim von Platen;195334]Hallå Snubben,
                Bakläxor har jag levet med i hela mitt liv. Dom har ibland fört kunskapen framåt. Den där feldaterade kniven kommer ur C.O. Ryds kollektion, han som startade sin lilla verkstad 1876 och jobbade på där vid Gränsgatan fram till 1920. Mest känd för lilla stilettkniven.
                Så sekelskiftet är väl ingen korkad gissning? Vad kan man läsa På kniven? So long...[/QUOTE]

                Där står: "my best wishes to Kimmen, the screwdriving man". Nä, inte det. Men väl:
                H Hallström AB, Stål Eskilstuna Sweden. Den har handsmidd korkskruv och borde vara från tiden före 1900. Hadar Hallströms Kniffabrik AB grundades 1882.

                Comment


                • #9
                  Där står: "my best wishes to Kimmen, the screwdriving man". Nä, inte det. Men väl:
                  H Hallström AB, Stål Eskilstuna Sweden. Den har handsmidd korkskruv och borde vara från tiden före 1900. Hadar Hallströms Kniffabrik AB grundades 1882.[/QUOTE]

                  Hallå,
                  Jag tar tillbaka allt svammel om C.O. Ryd, men visst är knivarna förvillande lika bortsett då från dekoren. Bilden är från min bok och är av väldigt dålig kvalitet. Sorry och so long..
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Två från Eskilstuna dock

                    Allt väl Kimmen and no hard feelings...........

                    Comment

                    Working...
                    X