Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad samlar ni på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad samlar ni på?

    Lite nyfiken på vad ni samlar på...
    Själv har jag ingen genomgående röd tråd för mitt samlande. Utan köper det som fångar mitt hjärta.

    Små saker att ha på köksbordet fångar gärna mitt hjärta.. Pressglas.. Porslin.. Plast.. Ja till o med sovjetiska saltkar i glas o juvelerarmetall får plats hos mig...

    Click image for larger version

Name:	100_1119.jpg
Views:	1
Size:	44,0 KB
ID:	641006

  • #2
    Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
    Lite nyfiken på vad ni samlar på...
    Själv har jag ingen genomgående röd tråd för mitt samlande. Utan köper det som fångar mitt hjärta.
    Små saker att ha på köksbordet fångar gärna mitt hjärta.. Pressglas.. Porslin.. Plast.. Ja till o med sovjetiska saltkar i glas o juvelerarmetall får plats hos mig...
    [ATTACH]102558[/ATTACH]
    Åt envar efter behov, Mr Tompa! Enligt min mening finns det inget rätt eller fel gällande samlande.
    Här nedan ser du två av mina samlarområden.

    .http://precisensan.com/antikforum/sh...kål-ta-mej-fan!

    Last edited by Polsson; 2011-10-01, 13:36.
    p-son

    Comment


    • #3
      Vaser och helst då i keramik

      Behöver inte vara av den exklusiva sorten utan gör som du "följer mitt hjärta".

      Välkommen in och titta:
      MP Antik & Design - http://web.comhem.se/~u70416639/
      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

      Comment


      • #4
        Samma här! Keramik, helst krukmakargods runt sekelskiftet 1800-1900, men jag har nyss upptäckt att jag "fått" en samling Upsala-Ekeby på en skänk under trappen:-)

        En liten droppe i havet:

        Click image for larger version

Name:	DSCN7731.jpg
Views:	1
Size:	62,5 KB
ID:	522552Click image for larger version

Name:	DSCN6867.jpg
Views:	1
Size:	49,4 KB
ID:	522553Click image for larger version

Name:	DSCN7738.jpg
Views:	1
Size:	40,9 KB
ID:	522554Click image for larger version

Name:	DSCN7737.jpg
Views:	1
Size:	75,5 KB
ID:	522555Click image for larger version

Name:	DSCN7739.jpg
Views:	1
Size:	51,8 KB
ID:	522556

        Comment


        • #5
          Hallå.
          Jag har skrivit en bok om samlare men inte blivit mera klok. Samlandet blir nog lätt en fix idé på ålderns höst och jag tror att det är kunskaper man samlar på, soterar, dokumenterar och gör livet lite gladare.
          Själv samlar jag på det mesta som hör havet till. Nautica. Prylar som skänker en atmosfär
          till en miljö nära sjön.
          Så samlar jag på figurativa ocg dekorativa korkskruvar, varför vet jag inte.
          Servisen Blått Band, Gefle, blir aldrig komplett.
          Elastolinsoldater, men det var var många år sedan jag fann en figur jag inte redan har.
          Jo, till sist, bestick, sk franska från 50-talet, i olka färger. Söker med ljus och lykta efter de gula och de blå.

          So long
          So long..

          Comment


          • #6
            @Simco: Många fina saker! Jag har grymt svårt att låta bli sekelskifteskeramik när jag hittar det, det skulle nog vara mitt samlarområde oxå om jag inte hade glaset.

            @Kim: "Fix idé på ålderns höst"? Jag är 33 år, men lever iofs som en pensionär. Jag har till och med en dålig höft så du kanske har rätt vid närmare eftertanke...

            Själv samlar jag på Tjeckoslovakiskt konstglas i nåt slags övre mellanskikt, helst från perioden med kommuniststyre. Förr samlade jag på allt glas från Tjeckoslovakien så jag har en rätt stor samling, men jag håller på att sälja av det mesta. Målet är en samling på 50 riktigt bra föremål.

            Mvh
            Emil

            Comment


            • #7
              Tack Emil!

              Detta är dilemmat med samlingen, att den kan bli hur bred och djup som helst. Själv har jag fått storhetsvansinne och köper bara större och större prylar. Från början köpte jag också allt som det stod HAK under, men nu är det vissa dekorer och former som jag valt att nischa in mig på.
              Appropå stort, så står det en rejäl kristallvas i bärnstensfärgat och koboltblått, med "Egermann" etsat i botten, på en loppis nära mig. Den väger ca 3kg och är uppskattninghsvis 25cm-30cm hög. Jag tänkte om du vill ha 50st bamsepjäser.

              Det är alltid kul att höra vad andra samlar på. Jag brukar säga att man själv inte väljer vad man ska samla på. Plötsligt har man flera stycken föremål av liknande sort, och av någon anledning fortsätter man att köpa fler, och dras till det man tycker har det lilla extra.

              Comment


              • #8
                jeg er begyndt at indsnævre mig til sølv før 1850 ----------

                I øjeblikket er jeg fasineret af barok. Seneste køb er et bæger fra 1717 - det kommer med posten senere i denne uge.

                Den seneste leverance i sidste uge var salt og pebersæt fra Norge. Anno 1820-1840
                Click image for larger version

Name:	IMG_7726.JPG
Views:	2
Size:	104,6 KB
ID:	522647
                Click image for larger version

Name:	IMG_7728.JPG
Views:	2
Size:	23,1 KB
ID:	522648
                CPR
                Last edited by hose; 2011-10-03, 18:17.

                Comment


                • #9
                  Jag samlar sedan några år på svenska 1800-tals tallrikar. Det började egentligen av en slump då jag hittade en väldigt tjusig Rörstrand Japan i en second-hand butik. Jag köpte den bara för att den var snygg och billig! Därefter började jag läsa om matserviser i böcker och även här på PES och blev bara mer och mer intresserad.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                    Jag samlar sedan några år på svenska 1800-tals tallrikar. Det började egentligen av en slump då jag hittade en väldigt tjusig Rörstrand Japan i en second-hand butik. Jag köpte den bara för att den var snygg och billig! Därefter började jag läsa om matserviser i böcker och även här på PES och blev bara mer och mer intresserad.
                    Har du någon bild på dina tallrikar? Vore kul o se. Så skall jag lägga upp mina snidade samegubbar o gummor. O Fjälldjur.

                    Comment


                    • #11
                      Här är en del av dem, Rörstrand i ena skåpet och Gustavsberg i det andra. Jag måste komma till skott nu och lasera tallriksställen, har haft lasyrburken stående i köket ett par månader nu...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Fantastiskt vackert. Blir imponerad!!! Tack för att vi fick se!!

                        Här kommer mina samer.. Alla mina vänner tycker jag är galen som samlar på dom. Men dom stjäl mitt hjärta så.

                        Click image for larger version

Name:	100_2020.jpg
Views:	1
Size:	70,6 KB
ID:	529815
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Jag samlar inte särskilt systematiskt på något, utan har många intresseområden och småsamlar mest. Har man fler än tre är det en samling heter det ju, och jag har tre av väldigt många olika saker! Köper mest sådant jag tycker om och kommer över till ett rimligt pris. Det viktiga för mig är den taktila känslan, historiens vingslag och den estetiska attraktionen. Således är jag intresserad av allt som är vackert, extremt gammalt, mycket sällsynt eller otroligt udda!

                          Detta är lite av vad jag brukar titta efter:

                          Kinesiskt porslin
                          Japanskt metallhantverk
                          Tidningarna PAN och The Studio
                          Fina objekt i Art Nouveau och Art Deco
                          Äldre konst
                          Ramar av fin kvalitet och ovanliga utföranden
                          Tidiga indiska frimärken
                          Handskrivna böcker och dokument
                          Intressanta böcker överhuvudtaget
                          Ovanliga ädelstenar
                          Smycken från före år 1850
                          Mattor från före år 1800
                          Medeltida föremål av vilket slag som helst
                          Vackert målade allmogeföremål och bemålade högreståndsmöbler
                          Brännförgyllda saker
                          Konstfullt smidda lås och nycklar
                          Handtryckta eller handmålade kortlekar
                          Handsnidade spelpjäser och bräden
                          Gammalt silver från före år 1759
                          Alla slags intressanta ljusstakar
                          Daterade mortlar
                          Antika snidade stenfigurer
                          Runstavar
                          Fina kabinettskåp
                          Glas och mosaik från antiken
                          Äldre magi och trolleri-föremål
                          Magic the Gathering-kort från 1993-94

                          Vissa saker har jag tusentals av, vissa saker inte ens en enda utav, runstavar till exempel, men samlar då på kunskap och bilder istället, i väntan på föremål.

                          Comment

                          Working...
                          X