Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål ta mej fan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    BM Skåneslöjd UFO-gyckekrus

    Minns inte var jag fick detta gyckelkrus ifrån, men minns mycket väl att såväl jag som övriga PES:are gick bet på att härleda signaturen. I tiden tror jag att det tillverkades på 1970-1980-talet. Kanske ringer det i någon klocka denna gång!
    Bifogade filer
    p-son

    Comment


    • #17
      Jag tror inte riktigt på mitt eget förslag, men måste ändå framkasta den: Bror Börsum.

      Comment


      • #18
        C Lundholm gyckelkrusens mäster

        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Jag tror inte riktigt på mitt eget förslag, men måste ändå framkasta den: Bror Börsum.
        Tack för förslaget, Gideon! Ett nytt namn för mig, men han var ju aldrig verksam i Skåne. Såg att Britt Marie Johansson hade signaturen BM och att hon hade varit verksam i Helsingborg på "hobbybasis". Där skulle event. kunna vara en koppling till Skåne Slöjd.

        ************************************************** ****************************************

        Carl August Nilssson Lundholm måste ha varit en hejare på att tillverka gyckelkrus. Själv har jag lyckats inhandla fyra stycken, två finns på Kulturen i Lund, ett hos Hembygdsföreningen i Fru Alstad och ytterligare tre är kända av mig. Jag vet ingen annan krukmakare från 1900-talets första tjugo år vars gyckelkrus idag kan räknas i sådana "mängder" på "marknaden". Bilder: Krus 1 och 2 osignerade. Krus 3och 4 signerade, Krus 5 och 6 Kulturen i Lund. Krus 7 Hembygdsföreningen i Fru Alstad.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2011-10-04, 21:59.
        p-son

        Comment


        • #19
          Trink brüderlein trink

          Nä nu gör vi öl Polsson, plockade humle på dagens promenad.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Från stad till land, Skål ta mej F-N. Notera Jakobs Kyrka..............
            Hallå drinkare,
            Den där är ju rolig. Carl XII hälsar. Skål och so long...

            Comment


            • #21
              Kvidingekrus

              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Nä nu gör vi öl Polsson, plockade humle på dagens promenad.
              Eftersom det finns vissa risker med ölproduktion, vet jag inte om jag vågar vara med.
              Och då tänker jag på ölarbetaren som drunknade i det stora ölkaret på bryggeriet. Han bästa arbetskamrat fick i uppgift att meddela hustrun att hon hade blivit änka.
              -Led han mycket? frågade hustrun.
              -Nej, han var uppe och kissade två gånger, svarade arbetskamraten.


              ************************************************** *********************************

              Knut Hallsten kan ju sägas vara en vandrande gesäll. Han började på Brobergs fajansfabrik i Gävle. Hans bror Gustav som arbetade på samma ställe försökte sig på att starta en fajansfabrik i Hökön (ort söder om Älmhult). En kort tid förestod Knut och brodern Gustav Norrköpings fajansfabrik i Kneippen. Sedan for de till Falkenberg och drejade blomkrukor åt Axel Jansson och hans Törngren som gått i kompanjonskap. 1930 hade de tjänat så mycket att de besöt sig för att starta en terrakottafabrik i Mölndal men deras kompanjon och kassör stack iväg med pengarna. Gustav satte sedan upp en keramikverkstad i Alvesta medan Knut drejade ett tag hos Gunnar Brorsén på Torsås fajansfabrik.
              När Knut fick reda på att hans fader Otto hade köpt ett krukmakeri i V Sönnarslöv åkte han dit och startade ett nytt liv. Fakta från boken "Krukmakare och kakelugnsmakare" av Tom Möller.

              Om jag inte missminner mig har ett likadant krus av Hallsten presenterats på någon annan tråd, fast då var ortens namn Falkenberg.
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2011-10-06, 19:22.
              p-son

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                Knut Hallsten kan ju sägas vara en vandrande gesäll. Han började på Brobergs fajansfabrik i Gävle. Hans bror Gustav som arbetade på samma ställe försökte sig på att starta en fajansfabrik i Hökön (ort söder om Älmhult). En kort tid förestod Knut och brodern Gustav Norrköpings fajansfabrik i Kneippen. Sedan for de till Falkenberg och drejade blomkrukor åt Axel Jansson och hans Törngren som gått i kompanjonskap. 1930 hade de tjänat så mycket att de besöt sig för att starta en terrakottafabrik i Mölndal men deras kompanjon och kassör stack iväg med pengarna. Gustav satte sedan upp en keramikverkstad i Alvesta medan Knut drejade ett tag hos Gunnar Brorsén på Torsås fajansfabrik.
                När Knut fick reda på att hans fader Otto hade köpt ett krukmakeri i V Sönnarslöv åkte han dit och startade ett nytt liv. Fakta från boken "Krukmakare och kakelugnsmakare" av Tom Möller.

                Om jag inte missminner mig har ett likadant krus av Hallsten presenterats på någon annan tråd, fast då var ortens namn Falkenberg.
                Av en Axel Andersson enligt Nyström, kan det vara AXA-Morup kanske.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Av en Axel Andersson enligt Nyström, kan det vara AXA-Morup kanske.
                  Frågan besvarad på annan tråd.
                  Svaret: Nej!
                  p-son

                  Comment


                  • #24
                    Kom på att jag ju köpte en osignerad svartgodsmugg hos Städpågarna i Trelleborg.
                    Trots blyrisken funderar jag på att testa påskölen i den.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2012-04-03, 17:41.
                    p-son

                    Comment


                    • #25
                      Grattis till den fina bägaren!

                      Om du dricker snabbt ska det nog gå bra! Botten upp med andra ord.
                      Låter man vätskan stå och dra finns risken för blyförgiftning. Min mormor var akutsköterska i många år och runt 80-90-talet var det inte ovanligt att folk kom in med olika grader av blyförgiftning. Det hon berättade var att en familj kom in med många olika besvärliga symptom. Det var inte magsjuka eller virus och innan man hade listat ut den gemensamma nämnaren hade många ideér bollats, tills något ljushuvud kom fram till att det måste vara något familjen förtärde. Tillslut kom man fram till att familjen köpt en stor kanna i glaserad keramik i Grekland. I kannan blandade man saft och förvarade i kylen för att kunna servera saften kall. Hög blyhalt tillsammans med syran i saften ställde verkligen till det.
                      Men som sagt botten upp!

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Grattis till den fina bägaren!
                        Men som sagt botten upp!
                        Tack för det, bästa syster! Med tanke på att bägaren rymmer 1/2 K, finns det risk att
                        påsken blir en aning suddig med tanke på "botten upp". Kanske skulle man vara omanlig såtillvida att man endast fyller den med 1/8 K öl åt gången med längre pauser mellan fyllningarna.

                        Från vänster: 1/2 K, 1/4 K, 1/8 K
                        Bifogade filer
                        p-son

                        Comment


                        • #27
                          Ett anonymt gyckelkrus kom med hem för en "Evert". "Från Gamla tiders Gyckelkrus Man tagit hafver Månget Rus" har Polsson visat tidigare på tråden med ungefär samma form och lite varierad dekor. Men vem var tillverkare?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Grattis till ett trevligt och intressant gyckelkrus, Lars!

                            Ja, där skulle man gärna vilja få vetskap om tillverkaren.

                            Comment


                            • #29
                              Tom Möller har i sin bok om Krukmakare (1999) ett avsnitt om bl a gyckelkrus och att den ihåliga kanten har ett antal knottror. Det gäller att suga på rätt knottra för att få i sig drycken som kruset innehåller. Ibland måste man dessutom med ett finger täcka ett hål så det verkligen "blir ett sug". Synonymer till gyckelkrus är enligt Möller gäckakrus, jetakrus, skämtkrus, trollekrus och narrekrus.

                              Här är två krus varav det första är lika det Polsson visat på nr 16 och signerat BM och med tre horisontella knottror. Det andra är helt anonymt och har fyra vertikala knottror. Lite dålig symmetri är det på båda men det kanske skall vara så.....
                              Nog borde det gå att få veta vem BM är och som tillverkat för Skåne-Slöjd?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Se ut som ny! Välbevarad.

                                Comment

                                Working...
                                X