Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål ta mej fan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ännu ett gycklarkrus

    Ja, Badream säkert nytillverkad. Här kommer en Puzzle Jug med Good Health som säkert är lite äldre och precis som Polsson visat på inlägg 10. Lite finurligt gjord med två ventilhål som syns på bilden och bara en pipa som är helt tät. Ingen märkning om tillverkare. Mer att läsa här om Puzzle Jugs: https://en.wikipedia.org/wiki/Puzzle_jug
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2018-11-25, 17:51.

    Comment


    • #32
      Fördomar är väl till för att bekräftas? Jag har nog trott att gycklarkrus gjorts av män och kanske därför inte så noga med signering och så...…. Men här kommer det en kvinna som gjort ett vackert och trevligt gycklarkrus med fem knottror varav tre står i förbindelse med grepen. Det är Maria Folkesson (f.1965) som 2004 gjort kruset och även signerat MF 04 längst ner vid handtaget. Ordning och reda! Hon driver Lerladans Keramik i Hova och är medlem i KHVC (Konsthantverkscentrum). Kruset är 18 cm högt.
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Carl Lundholm

        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Ett anonymt gyckelkrus kom med hem för en "Evert". "Från Gamla tiders Gyckelkrus Man tagit hafver Månget Rus" har Polsson visat tidigare på tråden med ungefär samma form och lite varierad dekor. Men vem var tillverkare?
        Ingen tvekan, Carl Lundholm! Visar CL:s gyckelkrus till vänster och ett ovanligt Elfstrand till höger sannolikt tillverkat av fadern med tanke på vikten.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2019-03-08, 18:29.
        p-son

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Ingen tvekan, Carl Lundholm! Visar CL:s gyckelkrus till vänster och ett ovanligt Elfstrand till höger sannolikt tillverkat av fadern med tanke på vikten.
          Tack Polsson! Du behövs på PES för att reda ut både det ena och andra.

          Comment


          • #35
            Enade vi stå, söndrade vi falla

            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Tack Polsson! Du behövs på PES för att reda ut både det ena och andra.
            Tack, Lars M!
            p-son

            Comment


            • #36
              Ett stop eller en sejdel likt detta vill jag minnas finns på PES någonstans men jag hittar inte, så nu kommer det på denna tråd. Skål på elva språk! Engelskans Cheers hittar jag dock inte men "Here´s to you" kanske duger? Törngrens i Falkenberg har gjort och 10 cm hög och 11 cm Ø i botten.
              Bifogade filer

              Comment

              Working...
              X