Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål ta mej fan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skål ta mej fan!

    Aldrig glömmer jag Jacob Dahlins makalösa personlighet i Jacobs Stege på tv på 1980-talet och hans numera bevingade ord: Skål ta mej fan! Visserligen utropades skålen i samband med champagneinmundigande, men nog kan den användas även i samband med andra drycker som tex öl. Då en skål kräver ett dryckeskärl med stil och eller personlighet för att innehållet ska få den rätta smaken, ämnar jag bidraga med ett och annat kärl och förhoppningsvis finns det likasinnade PES:are. C Lundholm krus i fornnordisk stil lär vara glaserat med blyglasyr, men om man endast använder det en gång i veckan måste risken vara minimal. Det finns ju krus i glas för de andra dagarna.
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Sakta och blyfritt

    Detta gyckelkrus med än så länge okänd tillverkare, finns på annan tråd. Men eftersom ingen har kommit med något namnslag där, kanske det nappar på "Skål ta mej fan". Jag förmodar att den blanka genomskinliga glasyren är blyfri, så där är det inga problem, men utifall användaren inte känner till drickfunktionen, finns risk att han/hon törstar ihjäl med blöt skjorta och blöta byxor. Och det är ett problem!
    Bifogade filer
    p-son

    Comment


    • #3
      Hallå Jakob...

      Här ett annat stop som är rymligt och bra. Passar kanske bäst till mumma. Gustavsberg.
      GB L9 - 3. På ena bilden America, vinnare av cupen 1851, den andra kungajakten Victoria and Albert, byggd 1843.
      Pokal ta mig fan....
      So long...
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Gröna sidan ut

        Inte gröna sidan upp som i fotboll utan utåt. Okänd tillverkare, visad tidigare men ej identifierad. En rejäl sejdel ändock, SKÅL på Dig Polsson och ta mej fan om jag inte blir skåning på kuppen.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Kloster Ceramik Ystad Sweden

          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Här ett annat stop som är rymligt och bra. Passar kanske bäst till mumma. Gustavsberg. GB L9 - 3. På ena bilden America, vinnare av cupen 1851, den andra kungajakten Victoria and Albert, byggd 1843. Pokal ta mig fan.... So long...
          Efter ett par sådana stop fyllda med alkoholhaltig dryck, lär det gunga som dekoren.
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Inte gröna sidan upp som i fotboll utan utåt. Okänd tillverkare, visad tidigare men ej identifierad. En rejäl sejdel ändock, SKÅL på Dig Polsson och ta mej fan om jag inte blir skåning på kuppen.
          Med en sådan stenbäcklik sejdel är du direktkvalificerad för att bli skåning, prylsnubben!

          ************************************************** ***************************************

          För många, många år sedan, på 1970-talet, förhöll det sig så att hustrun och jag gjorde en avstickare till Ystad på väg till Kalmar. Någonstans vid gatan längst i söder var det en hantverksutställning av något slag. Vi blev förtjusta i ölsejdlar som inte såg ut som dessa utan var högre och med mindre diameter såväl i botten som vid mynningen. Vi beställde sex (6) stycken eftersom utställningsgodset inte var till salu. När sejdlarna anlände efter någon tid blev vi negativt överraskade eftersom de inte såg ut som de beställda. Emellertid behöll vi dem och jag kunde konstatera att ölen inte på något sätt tog skada.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2011-09-27, 19:23.
          p-son

          Comment


          • #6
            1,5 liters krus för vänsterhänta

            Jöns Peter Eriksson i Trelleborg hade verkstad ihop med sin halvsyster till 1920-talet. Enligt uppgift deltog han vid Baltiska Utställningen 1914. Nog är det ett redigt krus som har förfärdigats i hans verkstad fast man kunde ju tagit bort "lervårtan" i botten. Sannolikheten för att det är blyglaserat får anses som stor. Än har jag inte druckit ur det och frågan är om jag nånsin kommer att göra det. Också en fråga om något annat: Varför blir ordet redigt dubblerat när jag bara skriver det en gång?
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2011-09-28, 22:46.
            p-son

            Comment


            • #7
              Törngrenska gyckelkrus

              1/7 av nypriset gav jag för dessa två gyckelkrus från Törngrens i Falkenberg. Fördelen med dem är att ölet varar längre än i traditionella krus under förutsättning att de användes på rätt vis, naturligtvis. Kanske ska man säga "Sug tamejfan!" vid användandet. De rymmer 8 resp 9 dl och har inte samma tillverkare/drejare.
              Bifogade filer
              p-son

              Comment


              • #8
                Saltglaserat krus av Birger Larsson Wallåkra

                Om man vill få i sig lite mer dryck åt gången än vid gyckelkrusanvändade, kan detta Wallåkrakrus vara ett alternativ. Dessutom har det den fördelen, att saltglasering kan betraktas som ofarligt tillskillnad mot blydito. 40 cl rymmer kruset.
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #9
                  Jacob hälsar

                  Från stad till land, Skål ta mej F-N. Notera Jakobs Kyrka..............
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Fun Jug

                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Från stad till land, Skål ta mej F-N. Notera Jakobs Kyrka..............
                    Jacob ler i sin himmel! När jag ser ditt krus, prylsnubben är jag benägen att sjunga: "Stockholm, e Stockholm............................" och sen minns jag inte mer

                    ************************************************** ****************************


                    Ett okänt, färgglatt gyckelkrus med mycket skickligt hornmåleri, köptes för en spottstyver för några år sedan. Efter PES-förevisning fick jag reda på att det var engelskt. Det är stämplat Exeter och lär vara tillverkat efter 1:a världskriget, men före det 2:a. Det är märkligt såtillvida att om man fyller det med en starköl och börjar inmundiga genom sugreflexer, smakar drycken jordgubbsssaft.
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Försiktigt

                      Pröva med att fylla det med jordgubbssaft, inte för stark bara.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Pröva med att fylla det med jordgubbssaft, inte för stark bara.
                        Fan, det har jag inte tänkt på! Kan den vara så att alkoholen som stannade i kruset vid starkölsihällande, översvämmar icke alkoholhaltiga drycker som hälles däruti?
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Elfstrandskt gyckelkrus

                          "Elfstrands hem var ett gästfritt hem................ Det bjöds på mycket gott då, dock givetvis aldrig på sprit i någon form. Hela familjen tillhörde ju IOGT. Inom parentes kan nämnas att några svordomar inte förekom hos Elfstrands, om man inte ska räkna dit Elfstrands mycket använda kraftuttryck "Jäklar i min anda"." Texten från boken Elfstrands krukmakeri i Sjöbo utgiven av Kulturen i Lund. Trots renlevnaden i det Elfstrandska hemmet, förfärdigades det gyckelkrus i verkstaden, men de tillverkades törhända endast för icke alkoholhaltiga drycker. Om det skålades i hemmet, trots frånvaron av alkohol, vet jag inte. Men en sak kan jag gissa mig till, man skålade inte med uttrycket "Skål tamejfan!" Bilderna: Mäster Axel Elfstrand samt gyckelkrus tillverkat av sonen, Albert. Ett krus av vikt!
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2011-10-02, 12:30.
                          p-son

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            ...
                            "Bilderna: Mäster Axel Elfstrand samt gyckelkrus tillverkat av sonen, Albert. Ett krus av vikt!
                            Ursäkta Polsson!

                            Men finnes det visst släktskap er emellan?
                            Likheten är slående.
                            Samma pillemariska leende och blick.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars F; 2011-10-02, 13:29.
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                              Ursäkta Polsson!

                              Men finnes det visst släktskap er emellan?
                              Likheten är slående.
                              Samma pillemariska leende och blick.
                              Kanske hade vännen August Strindberg rätt ändå! Med tanke på att släkten på min mors sida härstammar från sydöstra Skåne, vilket ligger närmare Sjöbo än Trelleborg, vet man ju aldrig.

                              Kommer att tänka på historien som utspelades på ett regemente i Kristianstad.
                              Kaptenen som var av adlig börd och härstammade från ett gods i trakten upptäckte att en av de värnpliktiga, också från trakten, var nästan en kopia av honom själv.
                              -Soldaten där! ropade han.
                              -Ja, kapten! svarade soldaten med hög röst och ställde sig i givakt.
                              -Arbetar soldatens moder på godset?
                              -Nej, kapten, men min fader gör!
                              p-son

                              Comment

                              Working...
                              X