Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har gjort denna kruka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem har gjort denna kruka?

    Hejsan tänkte om någon kunde hjälpa mig med denna kruka. Av någon annledning känns den bekant men har ingen anning varför eller varifrån. Jag fick först en Rörstrand kännsla över den, sen en Upsala-Ekeby kännsla Men sen när jag kollar stämpeln så tycker jag mig ev se Gustavsberg stå längst med någon form av stämpel. Men ju mer jag tittar dessto mer ser jag, men ändå ingenting hehe kanske mer önsketänkande att se Gustavsberg, kanske är jag helt ute och cyklar Den är 12 cm hög och ca 14 cm i diameter. Jag försökte rita stämpeln jag tycker mig se och kluddar dit där det står något. (Jag vet att jag ritar som en kråka hehe) Tycker mig även se några siffror 2-4 st, det kan stå 433.
    Tacksam för hjälp
    Click image for larger version

Name:	DSC_0006.jpg
Views:	1
Size:	29,5 KB
ID:	640734Click image for larger version

Name:	DSC_0008.jpg
Views:	3
Size:	41,8 KB
ID:	640735Click image for larger version

Name:	Kruka.jpg
Views:	2
Size:	20,4 KB
ID:	640736Click image for larger version

Name:	DSC_0001.jpg
Views:	2
Size:	35,8 KB
ID:	640737Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	28,0 KB
ID:	640738
    Last edited by Kaptenen; 2011-09-23, 22:30.

  • #2
    När jag först såg den tänkte jag direkt Syco.


    Om du kollar på Gideon vas/urna i ovan länk så tycker jag den har likheter både i färg och fotring. Men din stämpel som du visar stämmer inte riktigt. Får hoppas någon annan kommer in och kommenterar.
    Pes är mitt google.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
      När jag först såg den tänkte jag direkt Syco.


      Om du kollar på Gideon vas/urna i ovan länk så tycker jag den har likheter både i färg och fotring. Men din stämpel som du visar stämmer inte riktigt. Får hoppas någon annan kommer in och kommenterar.
      Ja hans vas var rätt likt, och det kan vara så att det är ett S i stämpeln jag försökt rita. Men jag har däremot inte sett en sådan stämpel från Syco. Men jag har ju inte sett allt heller . Spännande med fler förslag

      Comment


      • #4
        Ursäkta men är ni synska Jag ser ingen kruka

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
          Ursäkta men är ni synska Jag ser ingen kruka
          Är det inte en ytterkruka?

          Comment


          • #6
            Var är bilden menar jag

            Comment


            • #7
              jag läser det som VL
              -
              o då måste det ju vara Vicke Lindstrand !!!!!

              Comment


              • #8
                Sent ska syndarn vakna..... Nu är glasögonen på och bilden klarnade betydligt

                Den är ju inte ens svensk!! Helt klart en Arabia!

                Comment


                • #9
                  , jag kanske borde köpa nya glasögon jag också......

                  (Luchur, jag letar fortfarande efter vasen. Har inte hittat lådan, men vet att den finns )
                  Pes är mitt google.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                    Sent ska syndarn vakna..... Nu är glasögonen på och bilden klarnade betydligt

                    Den är ju inte ens svensk!! Helt klart en Arabia!
                    Aha vad ser du att det är just Arabia? Om det är stämpeln från vilken tid borde det vara då?

                    Comment


                    • #12
                      det här var svårt....
                      o jag håller fortfarande på VL
                      vi får invänta Gideon
                      Last edited by jani; 2011-09-23, 17:24.

                      Comment


                      • #13
                        Kuppitan har jag aldrig hört talas om. Är det en designer som hade eget eller jobbade åt Arabia eller nått? Under vilka år? Viss likhet finns det ju på kruset du länkar till.
                        Jag tycker märket på min kruka är lite som en "sköld" lite som arabias märke dom hade http://www.signaturer.se/Porslin/Eur...kar/arabia.htm 1893 - 1907 antagligen inte alls den eller så gammal men lite åt det hållet.
                        Vicke Lindstrand hade det gärna fått vara

                        Comment


                        • #14
                          Det är svårt att komma med ett förslag när man inte ens ser krukan...

                          Comment


                          • #15
                            Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                            Det är svårt att komma med ett förslag när man inte ens ser krukan...
                            Syns inte bilderna alls? Är det något fel med bilderna här på forumet idag? För jag har lagt upp 5 st bilder. Hoppas du kan se dom snart och komma med en lösning på vem tillverkaren kan vara

                            Comment

                            Working...
                            X