Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vitt/blått fat, wedgwood stil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vitt/blått fat, wedgwood stil

    Köpte detta dekorativa fat på en antikaffär för några år sedan. Damen i affären nämnde något om jugend. Men jag uppfattade aldrig om hon menade att stilen var jugend-inspirerad eller om fatet faktiskt var från den period...

    Fatet har en dekor av löv och druvor/bär i vitt och en bakgrund i himmelsblått. Baksidan är matt och benvit utan stämplar eller märken. Fatet har en diameter på ca: 21 cm.

    Någon som vet när det är tillverkat och var det kommer i från?

    Det är lite wedgwood stil, men det känns inte riktigt som samma ytstruktur...
    Click image for larger version

Name:	okänt fat01.jpg
Views:	1
Size:	57,6 KB
ID:	640689
    Click image for larger version

Name:	okänt fat struktur01.jpg
Views:	1
Size:	53,0 KB
ID:	640687
    Click image for larger version

Name:	okänt fat inga stämplar01.jpg
Views:	1
Size:	48,9 KB
ID:	640688

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!


    Jugend kan vi avfärda. Det är naturalism och om vi säger att jugendstilen var på toppen runt 1900, så är naturalismen samtida med nystilarna under 1800-talets mitt och senare hälft.

    Wedgwood har en genomfärgad massa med en dekor i avvikande färg som stansas eller skärs ut ur ett ark porslinsmassa och sätts på föremålet. Här rör det sig om ett formgjutet fat där bakgrunden har målats blå dvs en billigare process. Jag tror dessutom att detta inte är porslin utan stengods.

    Jag är förvånad över att det helt saknas djupstämplar i form av siffror eller annat på ditt fat. Jag tror att fatet är tyskt trots detta och gjort på en större fabrik t ex Villeroy & Boch i Mettlach.

    Comment


    • #3
      Jag har förmodligen fel vad gäller Tyskland i detta fall, efter att ha läst svaren på AP.

      A9268 Plate, earthenware, ivory coloured, moulded on the upper surface with a low relief pattern of vine leaves, grapes, strawberries, strawberry leaves and flowers, Josiah Wedgwood & Sons Ltd, Etruria, Stoke-on-Trent, Staffordshire, England, 1882


      Gustavsberg 1878



      Mvh skrev:
      "Frågeställarens fat kan alltså vara från Gustavsberg och ur deras tidiga (1860/70 tal) produktion av Parian som vanligen var märkt med en tryckt stämpel som kan ha nötts bort. Och ja, det förkom målad parian i början.

      Är det inte Gustavsberg så är det engelskt."


      Och det håller jag med om, förutom att en djupstämpel inte kan slitas bort.

      Comment

      Working...
      X