Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 fickur - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fickur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: fickur

    har ett fickur som jag behöver lite hjälp med
    hur gammalt kan det vara och vad betyder alla stämplar
    bifogar bilder på alla stämplar det är välstämplat )
    på kedjan står det geg och lejonbilder
    på pinnen lejon och t
    lilla ringen lejon och t
    klockan höna eller tupp 0,800 månskära och krona,
    styr
    Bifogade filer

  • #2
    Kedjan är engelsk och i sterling silver (925/1000-delar rent silver). G.E.G. står för tillverkaren George Edward Gee, 58 Tenby Street, Birmingham, England. Det är roligt med de engelska kedjorna och den minutiösa stämplingen av varje länk. Årsbokstaven t förekommer både 1893 och 1918, så en bra bild på t:et behövs. Hittar du inte Birminghams ankare?

    Jag misstänker dock att din kedja är samtida med denna som såldes på Ebay stämplad L dvs 1910
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-09-17, 20:21.

    Comment


    • #3
      - STYR (i ratten), Favre & Cie., Fickur, urdelar; Le Locle, Schweiz; firman registrerad 27.6.1900
      - STYR (i ratten) Gebr. Lion Ur, urdelar; Hamburg, Deutschland; firman registrerad 15.6.1901

      Taschenuhren, Handelsmarken, Firmenzeichen, Hilfe für Einsteiger, Altersbestimmung, Uhrentechnik und mehr!


      Jag misstänker att ditt fickur är schweiziskt alltså det första alternativet, det är 0,800 dvs 800/1000-delar rent silver, stämplade med schweiziska U (tjädern) och tyska kontrollstämplar (månskäran och kronan).

      Comment


      • #4
        mera bilder

        halloj kaptenen
        här kommer bättre bilder på stämplarna
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Tack för de nya bilderna. T:et har den utformning som det har 1918, så kedjan är från 1918.

          Jag är inte så bra på att datera de schweiziska stämplarna; tjäderstämpeln kallas "coq du bruyère", men jag vet inte när denna började att användas. År 1888 blev halvmånen och kronan obligatorisk kontrollstämpel i Tyskland och lagen fattades 1886, så äldre är klockan inte. Jag gissar att den är samtida med kedjan.

          Comment


          • #6
            tack

            jag tackar dej för ett bra svar ,roligt att veta vad det är för något man använder så man kan berätta vidare,och åldern är perfekt då det matchar mina "finkläder" i samma årsmodell )

            Comment

            Working...
            X