Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förfalskningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Citat VOG !

    "Har åhört föredrag av humoristiska viktigpettrar,ävenså läst debattinlägg i mängd av glassamlarpotentater och självutnämnda experter inom genren. Och sammanfattningsvis måste sägas,att detta är skrämmande. Så mycket käbbel,förtal,avundsjuka och ren illvilja ,som förekommer inom glassamlarsocieteten,tror jag inte förekommer någon annanstans. Kan någon bevisa motsatsen ? Där är det verkligen rövarnas och månglarnas marknad som råder,allt i girighetens tecken."

    Nu vänder jag några frågor tillbaka till dig VOG ! Nu är det jag och flera med mig här på forumet som vill veta vad ditt syfte med detta är ? Vilka är det som är själv utnämda experter ? Förtal ,avundsjuka, ren illvilja skriver du om. Detta är hårda ord som vi tidigare varit förskonade från här på forumet. Du får givetvis ha din åsikt, men vilka personer syftar du på ? En hel samlar grupp får sig en pungspark här av dig och jag tycker inte att det är mer än rätt att du får förklarar dig ! Vilka ingår i den sk "glassamlar sociteten" och vilka gör det inte ? Vem är "rövare" och vem är girig ?
    Last edited by Björn L; 2007-02-12, 23:48.
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

    Comment


    • #32
      Nog finns det liv i forumet alltid! I alla fall om man tar upp den mycket gamla konflikten mellan samlare och de som fått för sig att livnära sig på dessa.

      "Så mycket käbbel,förtal,avundsjuka och ren illvilja ,som förekommer inom glassamlarsocieteten,tror jag inte förekommer någon annanstans. Kan någon bevisa motsatsen ? Där är det verkligen rövarnas och månglarnas marknad som råder,allt i girighetens tecken."

      Dessa rader är kopierade från ett tidigare inlägg. Utan att veta de faktiska förhållandena så tycks det lukta besvikelse och försvarstal. Om man inte kan lura folk så behöver man väl inte bara för den sakens skull förhäva sig i okväden, eller hur ska man annars tolka de magsura och agressiva uttalandena.

      För övrigt, kan som en parentes konstateras, att de gånger jag och Glasdykaren haft beröring med varandra har jag befunnit mig i lä vad gäller absolut ärlighet mot samlarleden och intresset av kunskapsspridning. Om det nu är denne man du menar vara medlem i glassamlarsocieteten, men min blygsamma tolkning kan inte se något annat. För resten kan man undra om detta är rätt forum för resultatet av dålig personkemi?
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #33
        Kopierade från ett tidigare inlägg ? Mycket intressant,LS. Vill du ha den stora vänligheten att visa på detta inlägg ? När och var kunde man läsa detta ?
        Visar ju på att detta ingalunda är något nytt,utan det har funnits andra som vågat ta bladet från munnen,och sagt ett sanningens ord. Men fenomenet som sådant,är nog inget att göra något åt. Samlarklubbar,liksom andra klubbar och föreningar,har alltid dragit till sej folk som vill härska,briljera och
        visa sej på styva linan. Men som du kan se,så har huvudpersonerna här,de som initierat förfalskningsdebatten börjat retirera,så snart är det väl knappast ens en tumme kvar. Sic transit.....

        Comment


        • #34
          Vidare i ämnet

          Sen har vi tydligen en liten klick säljare som antingen av okunnighet eller helt medvetet "förskönar/friserar" objetsbeskriningar av föremål.
          Ex. 1800-tal blir lätt 1700-tal, 1700-tal blir 1600-tal etc. osv.
          till något specifikt glasbruk.
          I några fall man stött på säljare som har "exakta" uppgifter om sina omärkta flaskor, där dateringen givetvis är det populära 1700-talet och tillverkat vid närbeläget glasbruk.
          Omärkta flaskor är ju som vi förstår näst intill omöjliga att härleda
          Och man hör då och då att "enligt expertis skall vara tillverkat vid visst kändt glasbruk". (En del glasbruk har tydligen fått en aura omkring sig och föremål därifrån därför värderas högre.)
          Vem är då den "expertisen"? Varför har man inte hört talas om att det finns expertis på flaskor i Sverige tidigare.
          Eftersom jag med mitt kantaktnät inte känner någon som utger sig att vara expert så skulle vara mycket intressant att utbyta erfarenheter med dessa personer.
          Tacksam för info. om dessa "experter" via mail.

          Comment


          • #35
            Egentligen skulle jag nog hålla k..t men jag kan inte, det sista citatet från L.S kopierat direkt från VOG:s tidigare inlägg kan man ju läsa själv,så jag har svårt att förstå VOG när denne säger vad detta är skrivet sen så känner jag inte igen detta med käbbel,förtal, och avundsjuka har faktiskt bara blivit illa behandlad en gång hittills vill säga men det var inte på detta forumet utan av en sk.glassamlare eller vad man ska kalla en sådan för. Tycker faktiskt att det för det mesta går att ha en seriös diskussion här och att jag har fått hjälp när jag har behövt det. Sen skriver VOG att huvudpersonerna försvinner en efter en här i debatten, jag tror nog att dom tröttnar att hela tiden försvara sig så därför kanske du inte får höra mer.

            Comment


            • #36
              Det är synd att man inte är glasblåsare eftersom det hade varit jättespännande att göra ett gäng riktigt gamla flaskor.
              Det hade väl varit mödan värt att slakta den 1800-tals damejeane som har bara för glasmassans skull.
              Men nu är man ingen glasblåsare såååå.
              Kunde ju har ett eget sigill också.... Aneberg kanske???? Men bara med ett n.

              Comment


              • #37
                Mera exempel

                Runt Juletid annonserades det ut en Henrikstorpsflaska med personligt sigill daterad 1752 som ett fynd för 25T. Det stod inget om några defekter.
                Jag känner även där mycket väl den som haft den i sin samling i många år.
                Den hade då en liten spricka nere på kroppen. Han sålde den för några år sedan för 10T. (ett rimligt pris med tanke på defekten)
                Har sprickan försvunnit med tanke på det nya "fyndpriset" eller helt sonika dolts utan klet/smuts som redan "glasblåsaren anbrakt på det värdefulla föremålet"???

                Visar nedan min sigillavritning och närbild på flaskfyndet. Av någon konstig anledning så överensstämmer de exakt med formen och strukturen på glasklicken.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Försvinner huvudpersonerna ? Jag skrev faktiskt, att de som initerat denna s.k. förfalskningsdebatt börjat "retirera". En viss skillnad,va ? Av ursprungligt förfalskningssvammel,lät som om det var något som pågick i stor skala,återstår inte mycket. Nu handlar det mest om "ihoplimmade flaskor" etc.
                  Varför skulle man limma ihop en anonym 1700-talsflaska,och sedan "kleta dit" ett sigill på den ?? Då är det väl bättre att ta en hel flaska,som det ju finns så gott om ? Så naturligtvis har sigillet funnits där från början,det förstår väl alla ?Och vad beträffar LS inlägg,så verkade det onekligen,som om han läst dessa rader vid ett tidigare tillfälle. Därav undran . Hans sätt att uttrycka sej,kunde tolkas så.

                  Comment


                  • #39
                    Sensmoralen säger

                    Tro inte på allt som säljare säger och skriver om du inte känner och litar på personen ifråga.
                    Det är trots allt pengarna som styr deras handlingar, och då kommer ofta fakta och verklighet på skam.
                    Incitamentet till fusk ökar med priset....

                    Comment


                    • #40
                      Svar till Björn. Här finns naturligtvis inget syfte,önskar bara peka på och kommentera vissa missförstånd och kolossalt överdrivna påståenden om förfalskningar. Tänk efter själv,lite självrannsakan skadar inte. Och ni som initierade denna förfalskningsdebatt börjar ju faktiskt retirera nu,det där med flaskförfalskning var visst en engångsföreteelse,precis som jag anade.
                      Fick igår tag på en verkligt sakkunnig på området,en handlare-samlare tillika skribent,boendes någonstans i ö.Svealandsregionen,och nämnde om denna flaskförfalskningsdebatten. Han sa först rent spontant,att där har de gjort en höna av en pytteliten fjäder. Sedan utgjöt sej denne vanligtvis verserade person på ett synnerligen färgstarkt sätt och med mångfacetterade ord om en person i synnerhet och glassamlarsocieteten i allmänhet. Ingen skall här hängas ut och det sagda lämpar sej inte i tryck. Men att det hela bottnar i avundsjuka från vissa samlares sida,framgick helt tydligt. Vilket stämmer med mina ,och säkert många andras ,erfarenheter.
                      F.ö. är inte glas och flaskor mitt gebit,så när det gäller värde o.s.v. tänker jag inte gå i clinch. Där begriper jag noll,men det finns ju gott om både experter och värderare inom skrået,har jag förstått. Så det klarar ni säkert själva.

                      Comment


                      • #41
                        VOG: Nu undrar jag, och flera med mig vad du har för avsikt med dina inlägg egentligen? Du kritiserar ganska hårt andra medlemmar och deras åsikter här för att vara okonkreta och uppmanar dem att lägga fram bevis mm, samtidigt som du själv kommer med en massa lösa beskyllelser, tyckanden och allmänna vädranden och berättelser utan särskilt mycket substans i och vägrar att svara på en del frågor och utan att själv lämna vederhäftig grund till dina tyckanden. Vad vill du uppnå genom att misstänkligöra "glassamlarsocieteten" till exempel?

                        Så som du själv skrev på sidan två i den här tråden: "Upp till bevis" och "vad menar du egentligen ? Detta är ett mycket intressant ämne,verkligen. Men då ska det behandlas seriöst,på ett nyktert sätt,här liknar det mest en massa osammanhängande svammel !"

                        Att röra om i grytan emellanåt är bara bra, men om vi inte förstår varför du gör det så jobbar du förgäves och väcker bara upprördhet och sår mera obehagligheter samlare emellan. Och det senare vill vi inte bidra med på det här forumet!

                        Shape Up!

                        Mvh,
                        Mod.
                        Last edited by Jung_Kee; 2007-02-13, 14:52.

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                          VOG: Nu undrar jag, och flera med mig vad du har för avsikt med dina inlägg egentligen? Du kritiserar ganska hårt andra medlemmar och deras åsikter här för att vara okonkreta och uppmanar dem att lägga fram bevis mm, samtidigt som du själv kommer med en massa lösa beskyllelser, tyckanden och allmänna vädranden och berättelser utan särskilt mycket substans i och vägrar att svara på en del frågor och utan att själv lämna vederhäftig grund till dina tyckanden. Vad vill du uppnå genom att misstänkligöra "glassamlarsocieteten" till exempel?

                          Så som du själv skrev på sidan två i den här tråden: "Upp till bevis" och "vad menar du egentligen ? Detta är ett mycket intressant ämne,verkligen. Men då ska det behandlas seriöst,på ett nyktert sätt,här liknar det mest en massa osammanhängande svammel !"

                          Att röra om i grytan emellanåt är bara bra, men om vi inte förstår varför du gör det så jobbar du förgäves och väcker bara upprördhet och sår mera obehagligheter samlare emellan. Och det senare vill vi inte bidra med på det här forumet!

                          Shape Up!

                          Mvh,
                          Mod.
                          "mera obehagligheter samlare emellan" skriver du. Jo,jag har förstått att det finns tillräckligt av den varan redan. Och allt bottnande i den Kungliga svenska avundsjukan. Visserligen är denna "synd" inte något specifikt för samlarna,men alldeles tydligt städse närvarande här.
                          Och du,Mod. här är inte fråga om att uppnå något,möjligtvis med undantag av att det vore nyttigt att dämpa ner de värsta gaphalsarna och ryktesspridarna. Sansa debatten och få nyss nämnda personer att sätta ner båda fötterna på jorden!

                          Comment


                          • #43
                            Måste erkänna att jag inte hänger med riktigt. Att avslöja eventuella förfalskningar har inget med avundsjuka, samlare emellan, snarare ilska över att sådant förekommer. Förfalskade flaskor förekommer antagligen någon gång. Värre är väl som dykarn skrev att att förvanska uppgifter om flaskor med mer eller mindre påhittade historier ursprung och proviniens. Förekommer även i det samlande som jag håller på med. Du åberopar en samlare/handlare någonstans i Sverige. Dina synpunkter på samlarna här på Pes avseende avundsjuka och sk-tsnack verkar stämma väl in på även den person du refererar till. Men han är ju expert.

                            Comment


                            • #44
                              VOG jag tror inte du ska vara så blygsam om ditt glaskunnande det är nog mycket större än du utger??? sen är det en intressant läsning det Glasdykarn skriver om Henrikstorpsflaskan dat.1752 Hur stor är sannolikheten att det finns en till likadan med exakt samma sigill ( inte särskilt stor va ) har nämligen sett denna flaska poppa upp lite varstans och med olika orter/län, verkar vara en berest flaska med kanske flera "mellanhänder" men lite konstigt verkar det vara, och om ngn.skada går inte att läsa sig till. Tänk om det fanns ngt.ställe där man kunde varna för oseriösa människor som försöker lura oss "vanliga" eller är det för extremt? vet ju att det finns "svarta listan" för företag så det kanske inte är helt omöjligt för det vore väl en välgärning för alla dessa seriösa som kommer i kläm.

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                                Måste erkänna att jag inte hänger med riktigt. Att avslöja eventuella förfalskningar har inget med avundsjuka, samlare emellan, snarare ilska över att sådant förekommer. Förfalskade flaskor förekommer antagligen någon gång. Värre är väl som dykarn skrev att att förvanska uppgifter om flaskor med mer eller mindre påhittade historier ursprung och proviniens. Förekommer även i det samlande som jag håller på med. Du åberopar en samlare/handlare någonstans i Sverige. Dina synpunkter på samlarna här på Pes avseende avundsjuka och sk-tsnack verkar stämma väl in på även den person du refererar till. Men han är ju expert.
                                Men Ulferik,du som är en erkänt omdömesgill person,ska väl inte varken lägga till eller dra ifrån ? Du förstod tydligen genast vem jag refererade till,men inte använde jag ordet "expert" om honom ? Det får stå för din räkning. Och han står nog för sina åsikter,som han f.ö. delar med många andra." Bra att röra om i grytan,tyckte någon. Nu har det visst rörts om så mycket,så grytan kokar över och omdömet sviktar på sina håll. Kritik och ifrågasättande av tokiga och förhastade påståenden,är nyttigt men en del tål den inte. Eller har svårt att ta åt sej av den av olika skäl. Man har kanske målat in sej i ett hörn ? Ni glassamlare är indelade i klasser,där vissa samlare sätter en ära i att nedvärdera och förringa andra samlares kunskap och omdöme. Och javisst,det ligger säkert pengar i botten där också. Så är det ju alltid,och räven han tyckte rönnbären var sura. De satt ju för högt ! SIC

                                Comment

                                Working...
                                X