Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Urshult och en del förvirrande etiketter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Urshult och en del förvirrande etiketter

    Jag har en fundering kring detta om huruvida det har funnits glasbruk under 5-70-talen i Urshult i Småland?

    Jag och flera andra har hittat föremål som är märkta med olika Urshults-etiketter, men som jag tror är tillverkade på andra glasbruk...

    Jag drar några exempel:

    Jag har sett "Bambu"-vaser för Åseda (eller möjligen Eneryda) glasbruk med etiketten EG Glas Engberg & Co Urshult

    Click image for larger version

Name:	Urshult-Bambuliknande vas.jpg
Views:	1
Size:	33,5 KB
ID:	640462
    Click image for larger version

Name:	Urshult-Bambuliknande vas2.jpg
Views:	1
Size:	31,7 KB
ID:	640463


    Click image for larger version

Name:	Lindshammarljusstake Engbergs Urshult.jpg
Views:	1
Size:	22,6 KB
ID:	640461
    Denna tror jag kommer från Lindshammar

    Click image for larger version

Name:	Alsterfors-vas med etikett Engbergs Urshult.jpg
Views:	1
Size:	103,7 KB
ID:	640460
    Den orangea kommer från Alsterfors

    Jag hittar inte några bilder på den andra etiketten, men det var G. Lindqvist .....Urshult någonting, även denna var en "Bambu"-vas.

    Vad tror ni, kan resonemanget stämma, köptes det in glas som graverades eller bara såldes med butiken\grossistens märke?
    Last edited by tallen; 2011-09-15, 16:47.
    http://www.porslinsbloggen.se/

  • #2
    Det fanns ett glasförsäljningställee (eller flera?) i Ursult. Glaset kom nog från skiftande glasbruk och jag skulle tro att det till och med importerades glas. I en bod såldes de mest skiftande föremål och man kunde beställe gravyr med sitt namn t.ex. Jag tror att de fixade det medan man väntade. Det är vad jag kommer ihåg när jag passerade för ca 15-20 år sedan. Man skulle väl kunna kalla det företaget för ett glasförädlingsföretag.
    DG

    Comment


    • #3
      Mona Morales-Schildt, Kosta glasbruk

      Den gröna vasen är formgiven av Mona Morales-Schildt och tillverkad vid Kosta glasbruk. Serien heter Tang-Li, blomglas för vardagen.

      Titta gärna in på min webb www.bayakerblom.se

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
        Det fanns ett glasförsäljningställee (eller flera?) i Ursult. Glaset kom nog från skiftande glasbruk och jag skulle tro att det till och med importerades glas. I en bod såldes de mest skiftande föremål och man kunde beställe gravyr med sitt namn t.ex. Jag tror att de fixade det medan man väntade. Det är vad jag kommer ihåg när jag passerade för ca 15-20 år sedan. Man skulle väl kunna kalla det företaget för ett glasförädlingsföretag.
        DG
        Precis som jag trodde, då har vi svar på varför så många typer av föremål är märkta med Urshults-etiketter

        Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
        Den gröna vasen är formgiven av Mona Morales-Schildt och tillverkad vid Kosta glasbruk. Serien heter Tang-Li, blomglas för vardagen.

        Titta gärna in på min webb www.bayakerblom.se
        Tack Bay, det var ju också en fundering som jag hade, det är inte min vas, men ägaren blir nog glad att få veta!
        http://www.porslinsbloggen.se/

        Comment


        • #5
          Tack för info ! Det är jag som är ägare till den gröna och orangea vaserna.
          Jag sparar din sida som bokmärke så kan jag hitta info när jag behöver. :-)
          http://gilasgrotta.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Fina fisken och med etikett! G.L. Glas. Lindkvist Urshult. Lägg märke till stavningen av Lindkvist. 9 cm lång och 6,5 cm hög.
            Tillverkad var?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              En annan fisk både till färg och etikett: Konstglashyttan Urshult. 7,5 cm lång och 5,5 cm hög.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Samma hytta, samma färg och båda i vatten men här är det en liten svan! 8,5 cm hög och 6,5 cm lång.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Lite mer lila den här gången med en uggla. 9 cm hög.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Lila fortsättning

                    Fiskstim från Urshult! En firre visade jag här ovan #7 . Och nu kommer en annan stor och tre yngel. Tio för den stora och fem för de små (cirka cm alltså...). Jämför färgsättning här #5002 http://precisensan.com/antikforum/sh...rcolin/page501
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2022-02-24, 17:29.

                    Comment

                    Working...
                    X