Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Agda Österberg - S:t Eriks Lervarufabriker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hejsan!

    Vad tror ni om den här vasen? I katalogen så står det inget namn under nummer "155" men på en nätauktion tillskrivs den Agda Österberg.

    Click image for larger version

Name:	10232403_bukobject (kopia).jpg
Views:	1
Size:	142,7 KB
ID:	563869Click image for larger version

Name:	10232406_bukobject (kopia).jpg
Views:	1
Size:	20,5 KB
ID:	563870
    Bilder från Bukowskis.

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av jonasn Visa inlägg
      Hejsan!

      Vad tror ni om den här vasen? I katalogen så står det inget namn under nummer "155" men på en nätauktion tillskrivs den Agda Österberg.
      Välkommen till forumet!

      För mig är vasen i högsta grad en Agda Österberg, men i och med att den inte är signerad av henne, är det säkrast för auktionsföretaget att endast tillskriva vasen som en A.Ö.
      Istället får man titta på dekor, och vad som står i häftet "Keramik från S:t Eriks Lervarufabriker", utgiven 2002 av Grödinge Antik & Design.
      Det finns två stycken nr. 155, varav denna modell, tillverkad under åren 1912-28, förstås är äldre än Greta Runeborgs nr 155, som är en skål, från 1937. Det är glest i den äldre numeringen, som avslutades någonstans mellan 1929 till 1935, för att börja om på nytt. http://www.upsala-ekeby.com/empty_362.html
      Dekoreringen, framförallt de blå cirklarna och helhetsintrycket säger mig Agda Österberg.

      För den här vasen med nummer 239 är det samma sak.

      Click image for larger version

Name:	St Eriks Agda Österberg 239 1a.jpg
Views:	1
Size:	54,4 KB
ID:	563874

      Numreringen för åren har flera luckor mellan hennes namn, för åren 1920-28, men jag antar ändå att det är hennes alster.
      Katalog nr 201 - 300 Nr Beskrivning Mått År Konstnär 201 Tallrik, flat


      Click image for larger version

Name:	St Eriks Agda Österberg 239 2a.jpg
Views:	1
Size:	39,8 KB
ID:	563875

      Comment


      • #48
        En ny bok om Agda Österberg släpptes för en vecka sedan.
        Konstnärinnan, kvinnan, inspiratören (1891-1987)

        Comment


        • #49
          Tack så mycket, här fanns mycket matnyttig information!

          Bukowskis skrev faktiskt Agda Österberg, det var jag som använde ordet "tillskriver". Inte helt klarlagt om det finns någon ytterligare dokumentation om vasen hos auktionsföretaget som stärker sambandet till AÖ.
          Vasen 155 i häftet http://www.upsala-ekeby.com/empty_362.html stämmer även överens med vasen hos auktionsföretaget storleksmässigt.

          Skickade faktiskt ett meddelande till dig med en undran. Sett att du upp en bild ur boken "Uppland 1971" men där nummer 155 inte syns. Vet du om det finns fler bilder på föremål av AÖ där?

          Har sett att häftet "Keramik från S:t Eriks Lervarufabriker" och "Uppland 1971" finns på Kungliga biblioteket så får bege mig dit och undersöka lite närmre.


          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Välkommen till forumet!

          För mig är vasen i högsta grad en Agda Österberg, men i och med att den inte är signerad av henne, är det säkrast för auktionsföretaget att endast tillskriva vasen som en A.Ö.
          Istället får man titta på dekor, och vad som står i häftet "Keramik från S:t Eriks Lervarufabriker", utgiven 2002 av Grödinge Antik & Design.
          Det finns två stycken nr. 155, varav denna modell, tillverkad under åren 1912-28, förstås är äldre än Greta Runeborgs nr 155, som är en skål, från 1937. Det är glest i den äldre numeringen, som avslutades någonstans mellan 1929 till 1935, för att börja om på nytt. http://www.upsala-ekeby.com/empty_362.html
          Dekoreringen, framförallt de blå cirklarna och helhetsintrycket säger mig Agda Österberg.

          För den här vasen med nummer 239 är det samma sak.

          [ATTACH]159307[/ATTACH]

          Numreringen för åren har flera luckor mellan hennes namn, för åren 1920-28, men jag antar ändå att det är hennes alster.
          Katalog nr 201 - 300 Nr Beskrivning Mått År Konstnär 201 Tallrik, flat


          [ATTACH]159308[/ATTACH]

          Comment


          • #50
            Lervarufabriken vas ??

            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Tack för era föremålsbilder!
            Ju fler desto bättre.

            Skålen utan lock, är det den som ser ut att vara numrerad 144, men egentligen är 145, Bengt H?
            Isåfall är det en bonbonjär av henne, i produktion 1912-25 enligt S:t Erikshäftet.

            Är helt ny här så jag vet inte vart jag skall fråga om min söta vas.
            Den är märkt i botten med ett s

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av Mia Lind Visa inlägg
              Är helt ny här så jag vet inte vart jag skall fråga om min söta vas.
              Den är märkt i botten med ett s
              Ursprungligen postat av Mia Lind Visa inlägg
              Är helt ny här så jag vet inte vart jag skall fråga om min söta vas.
              Den är märkt i botten med ett s
              Hallå Mia,
              Varmt välkommen. Det är inte så himla lätt att att hitta rätt i PES djungel, men nummer ett är att att visa/bifoga en bild, i annat fall famlar vi alla i mörker.
              Inte så svårt, så här brukar jag göra.

              1.Lägg bilden på datorns skrivbord.
              2. Skriva ditt inlägg på PES.
              3 Klicka på rutan "Hantera bifogade filer" (mysko beteckning).
              4. Logga in.
              5. Uppkommer rutan "Lägg till filer". Klicka där. Bläddra.
              6. Alla dokument på skrivbordet visas. Klicka på din bild.
              7. Klicka på "Ladda upp".
              8. Förhandsgranska
              9. OK.

              Testar för säkerhets skull.
              So long...
              Bifogade filer

              Comment


              • #52
                Favorit i repris....

                ..ja, jag var ju bara tvungen att hitta en ny Agda Österberg för
                att få upp denna figur på banan igen (f´låt Kimmen, Du känner
                ju mig). PS Se inlägget ovan om Ni törs!

                Den lilla kannan (inte Kimmen) har förekommit säkert fyra, fem
                gånger på PES, dels på denna tråd och dels St Eriks-tråden.

                Dekorerna har skiftat varje gång vilket tyder på att var och en
                är små "unikat" i sig.
                Presenterades på "hemutställningen" för "en vackrare vardagsvara"
                1917 i Stockholm där serien vari den lilla kannan ingick gick under
                benämningen "hushållsgods". Numret är 184 och kannan ska finnas
                i tre olika storlekar A, B och C. Denna är antagligen den minsta,
                14X9 cm i strumplästen.


                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Agda Österberg?

                  Hej!

                  jag undrar o någon kan säga om detta är en Agda Österberg till design, den är inte signerad AÖ eller annat av henne. Bara en subtil II. (romersks tvåa) Stämpel anger "200" på undersidan.


                  tacksam för hälp med att tolka vad det är.
                  Bifogade filer

                  Comment

                  Working...
                  X