Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teglashållare med pingviner - Подстаканники

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Du har så rätt så wasistdas, min är likadan, men skaffa nu glasen annars är det inte mycket bevänt med bara hållare. Glöggtiden ligger för dörren...:-)

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
      Du har så rätt så wasistdas, min är likadan, men skaffa nu glasen annars är det inte mycket bevänt med bara hållare. Glöggtiden ligger för dörren...:-)
      Jag har försökt hitta glas till dem, med det är som du säger inte det lättaste . Tills jag hittar några så använder jag de två jag har, som inte är original tyvärr.

      Dum fråga kanske, men brukar rengöra dessa med salt, folie och vatten. Har dock inte vågat mig på detta ännu med de emaljerade pingvinhållarna. Är det någon fara att göra detta med ovan metod? Tänker om emaljen kan ta skada?
      Pes är mitt google.

      Comment


      • #33
        Visade tidigare i tråden två supkoppar. Här finns en lite mer exklusiv


        Passar även på att bumpa frågan ang rengöring av emalj som jag ställde i ovan inlägg. Vill ju inte ev förstöra ngt även om jag kanske kan testa på 1.
        Pes är mitt google.

        Comment


        • #34
          Emaljen bör klara sig, men jag chansade inte, så jag putsade för hand.

          Comment


          • #35
            Tack Kaptenen. Jag kör nog också på den säkra vägen.
            Pes är mitt google.

            Comment


            • #36
              4st hittades med en stämpel jag inte sett innan och ett ursprungspris förmodligen. Kanske någon har sett denna stämpel innan?

              Sen ett glas med samma stämpel vi sett innan och 2c. Men med en gammal etikett kvar som jag tyckte var lite roligt.
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

              Comment


              • #37
                Ser ut som en gammal Berioskaetikett, och då är väl priset i dollar - 1,80(?) dvs ungefär 15 svenska nödmynt enl den tidens (1960 -70-talets) växelkurs

                Comment


                • #38
                  Din stämpelbild är aningen otydligt. Det är svårt att se vad stämpeln visar. Nu antar jag att där troligtvis står 9ЛЮМ eller vad? Vänligen korrigera. Om det står som jag antar är stämpeln lite ovanlig men kan tolkas följande. Leningradskaja Juvelirnaja Fabrika och året är 1969. Den sist bokstavens betydelse (M) är för mig obekant för ögonblicket. Hur som helst så tror jag att dina hållare är ganska lätta och gjorda i aluminium. Det har sålunda inte samma "värde" som de som är gjorda i denna Jummet- nickel-silver legering. Naturligtvis kan jag ha fel beträffande metallen. Det är lite svårt att avgöra från bara en bild. Du kan ju kolla med örat att böjs det lätt.

                  Beträffande etiketten, så tror jag inte att det är en Periodzka-etikett utan en vanlig sådan. Priset 1.80 är närmast 1 Rubel 80 kopek. Det skulle passa bättre.

                  Gof Jul på er allihopa

                  Comment


                  • #39
                    Nu gick det som vanligt. Hade just sänt meddelandet då bokstaven M klarnade. Den betyder "Masterskaja" mao affär/butik. Leningradskaja Juvelirnaja (Fabrika) Masterskaja. Juvelerarbutiken i Leningrad (1969). Förutsatt att mitt tidigare antagande var rätt.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                      Din stämpelbild är aningen otydligt. Det är svårt att se vad stämpeln visar. Nu antar jag att där troligtvis står 9ЛЮМ eller vad? Vänligen korrigera. Om det står som jag antar är stämpeln lite ovanlig men kan tolkas följande. Leningradskaja Juvelirnaja Fabrika och året är 1969. Den sist bokstavens betydelse (M) är för mig obekant för ögonblicket. Hur som helst så tror jag att dina hållare är ganska lätta och gjorda i aluminium. Det har sålunda inte samma "värde" som de som är gjorda i denna Jummet- nickel-silver legering. Naturligtvis kan jag ha fel beträffande metallen. Det är lite svårt att avgöra från bara en bild. Du kan ju kolla med örat att böjs det lätt.

                      Beträffande etiketten, så tror jag inte att det är en Periodzka-etikett utan en vanlig sådan. Priset 1.80 är närmast 1 Rubel 80 kopek. Det skulle passa bättre.

                      Gof Jul på er allihopa
                      Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                      Nu gick det som vanligt. Hade just sänt meddelandet då bokstaven M klarnade. Den betyder "Masterskaja" mao affär/butik. Leningradskaja Juvelirnaja (Fabrika) Masterskaja. Juvelerarbutiken i Leningrad (1969). Förutsatt att mitt tidigare antagande var rätt.
                      Stort tack Qrt.S för inputen. Det är precis som du säger att stämpeln säger 9ЛЮМ. Bilden var inte den bästa. Gällande vikten så prickar du helt rätt även där.
                      De fyra st med stämpeln 9ЛЮМ väger 130gram. Den andra 125gram. Jämför vi med vikten på pingvin hållarna så väger dessa 148gram. Sen går vikten då uppåt på de övriga jag har. Visst de är större också, men dessa känns även "mycket billigare" även om jag tycker de trevliga ändå. Som vanligt saknas ju dock glasen.
                      Är du säker på att de endast användes till te och inte till Vodka? Då kan jag förstå varför glasen saknas nämligen =)
                      Pes är mitt google.

                      Comment


                      • #41
                        Skall vi säga såhär att om glasen, vilkas storlek jag nämnde 9.10 kl. 14:46 i denna tråd stämmer, så är det utan tvekan ämnade för te. Men om de är mindre kan det tänkas att det kunde vara vodkaglas. Förresten så kan man ju dricka vodka från fast ett spann eller fingerborg sak sama, men teglas är de nog ursprungligen.
                        Minns inte om jag nämnde tidigare men i gamla Ryssland drack herrarna te ur dylika glas med hållare. Damerna fick dricka ur vanliga koppar.

                        Sovjeterna anammade denna gamla ryska podstakannik-tradition men i Sovjet drack även kvinnfolket mao alla från dessa podstakanniks. Dessa var mycket populära turistgrejor i många olika utföranden och material. Idag är de trevliga minnen från kalla kriget.

                        Men, onekligen dricker man i dagens Ryssland rumsvarm vodka från glas av nämnda storlek, men de kallas för "stakan" och är vanliga dricksglas helt enkelt. Kanske lite tölpigt i våra ögon men inte Ryssland...

                        Comment


                        • #42
                          Qrt.S, ursäkta för att jag inte tackat dig för ditt sista inlägg. Har helt missat det
                          Det är riktigt kul att få så informativa inlägg och historia bakom. Vad gäller glasen så är det, precis som du säger, som att hitta en nål i en höstack känns det som. Har fortfarande inte sprungit på några teglashållare med original glas, men det gör inte så mycket då det finns andra glas att använda till dessa så länge.

                          Hittade dessa två i helgen för en billig slant. Som vanligt stämplade med "IOMMET". Den andra stämpeln reder jag dock inte ut, som även förekommer på två saltkar jag hittade. Även skeden här är stämplad IOMMET. Sen var det kul att glasen var intakta på saltkaren iallafall
                          Men vad innebär stämplarna?
                          Bifogade filer
                          Pes är mitt google.

                          Comment


                          • #43
                            Stämpeln ser ut som en prismärkning: ц1р70к står då för "цена 1 рубль 70 копеек", alltså pris 1 rubel 70 kopek.

                            Comment


                            • #44
                              Hermes har helt rätt, det är priset. Dessa saltkar finns i olika utföranden, en del är emaljerade. Bra att du har skeden, den har oftast kommit på villovägar. Dessa saltkar hör till samma kategori som teglasen. Turisterna köpte dem i massor. De kostande nästan ingenting. Senare fick man köpa 13 på dussinet från loppisar, alla ville bli av med dem. Idag kostar de sekiner och är eftertraktade samlarobjekt. Sovjet finns inte mera.

                              Här ser du två exempel
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X