Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sunderland lustreware on demand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Är inte det en mustaschkopp?
    Last edited by Andres; 2013-08-26, 21:58.

    Comment


    • #32
      Nej, jag tror inte det eftersom "silen" ligger tre cm under övre kanten. Mustaschkoppar brukar ju ha skyddet alldeles vid kanten och ofta lite snyggt utformade. Och isf för vänsterhänta mustaschprydda herrar.......
      Last edited by Lars M; 2013-08-26, 22:17.

      Comment


      • #33
        Hello,
        Rolig mugg, Lars, har aldrig ett på maken. Om det är lustre ware eller inte vågar jag inte sia om för det är en väldigt sällsynt kompis. Tack för ditt bidrag.

        Nu drar jag ut på djupa vatten. Gissar att man hade sötsaker/socker i lilla facket under silen (jfr kaffe på bit) och slörpade den söta sörjan. Ser fram mot att motsagd... so long...

        Comment


        • #34
          Kan inte minnas att jag någonsin stött på en sån kopp, däremot är jag tveksam till att det är Lustreware. Tycker dekoren påminner starkt om de överdrivet dekorerade koppar från Tyskland med omnejd som oftast såldes som souvenirer kring förra sekelskiftet. Har säkert fel, men i vilket fall som helst är det en mycket trevlig och framförallt udda kopp.

          Comment


          • #35
            Kommer att tänka på absinthe, the green fairy............kanske man brände av sockret över
            silen.

            Comment


            • #36
              Hello again.
              Delar Svärdets tveksamhet och tycker Snubbens teori är intressant. Bränt eller inte (kommer ihåg när farfar brände glöggen) men att man kanske doppade någon sockerbit i kröken håller jag för troligt... so long...

              Comment


              • #37
                Tack alla för positiv respons och synpunkter!
                Jag var själv tveksam om det är Sunderland men i brist på kunskap, den ljusblåröda färgen och det engelska tedrickandet, så dristade jag mig till att förlänga tråden - rätt eller fel? Det kom ju bra synpunkter!
                Jag visar också en bild på "baksidan".
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Citerar mig själv:

                  Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                  ..."Tycker dekoren påminner starkt om de överdrivet dekorerade koppar från Tyskland med omnejd som oftast såldes som souvenirer kring förra sekelskiftet"...
                  Ville bara visa vad det var för typ av porslin jag hade i tankarna. De här är alltså inte från Sunderland.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Ämne för ny tråd....?

                    Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                    Citerar mig själv:



                    Ville bara visa vad det var för typ av porslin jag hade i tankarna. De här är alltså inte från Sunderland.
                    Hallå Svärdet,
                    Fruktansvärdsamling. Tack för visningen, fruktansvärt rolig. Varför inte starta en tysk tråd för pekorala muggar? Har tyvärr inga, men väl den här tyska bägaren med färger som bör göra Lars M glad. Stämplad Fürstenberg, tidigt 1900-tal. Liten och naggad god. Kom igen.... so long....

                    PS, Sorry Lars, vi har lätt att hamna utanför ämnet, men det väldet som är kul?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Svärdet,
                      Fruktansvärdsamling. Tack för visningen, fruktansvärt rolig. Varför inte starta en tysk tråd för pekorala muggar? Har tyvärr inga, men väl den här tyska bägaren med färger som bör göra Lars M glad. Stämplad Fürstenberg, tidigt 1900-tal. Liten och naggad god. Kom igen.... so long....

                      PS, Sorry Lars, vi har lätt att hamna utanför ämnet, men det väldet som är kul?
                      Tack Kim! Ska följa ditt råd och starta en ny tråd med dessa överdekorerade alster. Det blev off-topic och mycket var väl det mitt fel. Mig gör det inget, men den som vill får naturligtvis radera inlägget med mina muggar.
                      Last edited by Svärdsfalla; 2013-08-27, 15:38.

                      Comment


                      • #41
                        För att återställa ordningen och sträcka upp tråden visar jag här ett köp jag gjort tidigare i sommar. Men det känns ändå bra med mitt snedsprång, så att Svärdsfalla får tillfälle att starta en ny tysk tråd där givetvis min "tesil" får ingå.

                        Den här skålen med lock och två öron har text på ena sidan:

                        Be wise then Christian while you may.
                        For swiftly time is flying.
                        The thoughtless man who laughts to day.
                        Timorrow will be dying.
                        [/B]

                        På motsatta sidan ett skepp och ingen märkning i övrigt.
                        11 cm hög inkl knopp. 11,5 cm Ø och 15 cm mellan öronen.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Ett skepp kommer lastat...

                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          För att återställa ordningen och sträcka upp tråden visar jag här ett köp jag gjort tidigare i sommar. Men det känns ändå bra med mitt snedsprång, så att Svärdsfalla får tillfälle att starta en ny tysk tråd där givetvis min "tesil" får ingå.

                          Den här skålen med lock och två öron har text på ena sidan:

                          Be wise then Christian while you may.
                          For swiftly time is flying.
                          The thoughtless man who laughts to day.
                          Timorrow will be dying.
                          [/B]

                          På motsatta sidan ett skepp och ingen märkning i övrigt.
                          11 cm hög inkl knopp. 11,5 cm Ø och 15 cm mellan öronen.

                          Hello Lars,
                          Tungt lastad har skeppet anlänt till Norra Roslagens Famn och det var verkligen en överraskning. Tack min vän. Missade ditt inlägg och skyller på att jag blivit ett år äldre.
                          Det var faktiskt inte så ovanligt att fabrikerna i Sunderland använde samma schablon för olika föremål, lätt beskuren, och jag gissar att den ursprungligen var formad för en kanna. Finns dock inte i min lilla samling.

                          De bladformade infästningarna för hänklar känner man igen från Tingelings senaste inlägg.

                          Men jag ställer mig frågan, för vad var byttan avsedd? Inte pastejform, den klarar inte värmen. Godis, karameller, möjligen. Socker?
                          Ja, vad tror ni?

                          So long...
                          Kim

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hello Lars,
                            Tungt lastad har skeppet anlänt till Norra Roslagens Famn och det var verkligen en överraskning. Tack min vän. Missade ditt inlägg och skyller på att jag blivit ett år äldre.
                            Det var faktiskt inte så ovanligt att fabrikerna i Sunderland använde samma schablon för olika föremål, lätt beskuren, och jag gissar att den ursprungligen var formad för en kanna. Finns dock inte i min lilla samling.

                            De bladformade infästningarna för hänklar känner man igen från Tingelings senaste inlägg.

                            Men jag ställer mig frågan, för vad var byttan avsedd? Inte pastejform, den klarar inte värmen. Godis, karameller, möjligen. Socker?
                            Ja, vad tror ni?

                            So long...
                            Kim
                            Hello aigain,
                            It is a Pomadepot, ca 1820....
                            So long.

                            Den här "Token or Jack" återvänder säkert till sin sanna kärlek. Har kanske visat den här tillbringaren på på annan tråd men det är ju här Token hör hemma, hela 18 cm i strumplästen. Ganska säkert 1855, det vittnar baksidan om. Krimkriget med örnen och lejonet....
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Staffordshire copper lustreware

                              Igår inloppade jag den här urcharmiga lilla engelska gamla gräddkannan från Staffordshire i Copper lustreware.Någon gång för länge sedan har pipen gått sönder men man har omsorgsfullt filat till den så att den är jämn, fin och hyfsat symmetrisk.Intressant är också att den har ägarens initialer vackert inristade undertill.
                              Click image for larger version

Name:	IMG_9702pes.JPG
Views:	1
Size:	89,4 KB
ID:	563123
                              Click image for larger version

Name:	IMG_9704pes.JPG
Views:	1
Size:	83,1 KB
ID:	563124
                              Click image for larger version

Name:	IMG_9703pes.JPG
Views:	1
Size:	74,8 KB
ID:	563125
                              Click image for larger version

Name:	IMG_9708pes.JPG
Views:	1
Size:	90,7 KB
ID:	563126
                              Last edited by Fnusfröken; 2016-07-24, 11:57.

                              Comment


                              • #45
                                Ja, du fröken kröken, det var ju verkligen ett fantastiskt fynd, man kan ju inte annat än att gratulera. Du kan ju dricka en Grasshopper direkt ur "den omsorgsfullt slipade pipen" och som avslutning begrunda den tidigare ägarens "vackert inristade initialer" undertill. Vad kan man mer begära av livet, om man nu är en fnusfröken?
                                Last edited by e_v_a; 2016-07-25, 02:00.

                                Comment

                                Working...
                                X