Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sunderland lustreware on demand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hello there,
    Tänk vad engelsmän älskar djur och har ögon för färg och form. Din lilla jug kommer säkert att känna sig hemma.
    So long...
    Kim

    Comment


    • #47
      Här på Gotland finns en hel del lustreware, men det har varit dåligt med Sunderland till idag. Hittade den här muggen tror att The cast iron bridge over the river Wear varit med förrut.Click image for larger version

Name:	1473504974257-572393123.jpg
Views:	1
Size:	55,1 KB
ID:	563452Click image for larger version

Name:	1473505025012-636127534.jpg
Views:	1
Size:	67,5 KB
ID:	563453Click image for larger version

Name:	1473505068346-1392493758.jpg
Views:	1
Size:	67,9 KB
ID:	563454

      Comment


      • #48
        Trevlligt skepp och vanlig bro---

        Hallå FBQ,
        Att skeppet från Sunderland landat på Gotland överraskar inte. Den här typen av muggar etc var ju ofta souvenirer och sjömän var en stor målgrupp. Fin kopp som jag gissar är sent 1800-tal. Skeppet finns med i inslag 17 på sidan två.
        Kan visa är närbesläktad mugg i lustreware (kopparfärgen, ni vet) märkt Crown Devon, men den är inte lika gammal, gissar på tidigt 1900-tal av slitaget att döma.
        So long...
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Efter att ha sökt runt lite tror jag min mugg kan vara något äldre.

          Jag hittade en utmärkt sida som skrivits av en samlare av väggplattor i Sunderland lustreware.

          När det gäller järnbron över floden Ware har han behandlat motivet här http://www.matesoundthepump.com/cast...-the-wear.html. Den variant som finns på min mugg behandlat separat här http://www.matesoundthepump.com/blog...the-river-wear - han verkar ha upptäckt 8 varianter. Misstänker dock att en del varianter kan ha att göra med slitna tryckplåtar som uppgraderats. Inte mycket dateringar, men vissa finns med motiv från Krimkriget och en daterar han till senare. Men motivet finns uppenbarligen även tidigare.

          Det andra motivet som du har på muggen "May peace and plenty On our Nation Smile, and Trade with Commerce Bless the British Isle". Har han behandlat här http://www.matesoundthepump.com/may-...nd-plenty.html. Motivet skall först ha förekommit hos Dixon's omkring 1839 och sedan hos Newbottle High Pottery omkring 1845 och Moore's omkring 1855. Jag passade på att jämföra hans varianter, och den på min mugg stämmer i stort sett med Dixons. Dock saknas vissa detaljer. Det kan ju bero på att de tryckts med en sliten plåt. Då bör det ju vara en bit fram i tiden, men jag gissar nog runt 1850. Nå, det är lite skakigt, det kan ju vara så att jag gissat fel rörande ursprung och datering. Men du Kim kan säkert hitta mycket intressant på hans sidor ifall du inte upptäckt dem tidigare.

          Enligt hans sida är din mugg ännu senare, tillverkad på 1950-talet vid Gray's Pottery, men tydligen är de ändå eftertraktade.

          Angående kontakterna mellan England och Gotland har jag faktiskt ett roligt exempel i form av en akvarell som jag hittade på loppis för ett par år sedan men som jag kanske inte visat här. Men den hör nog hemma i en egen tråd...

          Comment


          • #50
            Jag jämförde också dekorvarianterna som sägs vara typiska för de olika fabrikerna och tycker min stämmer med Dixon. Men då baser jag mig helt på vad hans sida skriver.

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
              Ja, du fröken kröken, det var ju verkligen ett fantastiskt fynd, man kan ju inte annat än att gratulera. Du kan ju dricka en Grasshopper direkt ur "den omsorgsfullt slipade pipen" och som avslutning begrunda den tidigare ägarens "vackert inristade initialer" undertill. Vad kan man mer begära av livet, om man nu är en fnusfröken?
              Vad vinner du med en sådan kommentar, som den ovan? Fler som intresserar sig för äldre ting? Knappast. Fler som vill och vågar ställa frågor eller visa saker i forumet? Knappast. Nya bekantskaper, som delar antikintresset? Knappast. Respekt för din kunskap? Knappast.

              Jag kan inte se någon annan orsak till en sådan nedvärderande kommentar än viljan att vara taskig och även om jag inte vet orsaken till detta, så tycker jag inte sådant hör hemma i detta forum. Om det finns en annan förklaring så får du gärna ge den.

              Själv älskar jag ting med en personlig historia. Att någon omsorgsfullt filat eller ristat in en signatur, visar på en känsla och respekt för föremålet - långt mer än vad du visar.

              Comment


              • #52
                Nygammalt

                Kompassros eller The mariners Compass och The Sailors Farewell är gamla motiv men här i ny form och nytt utförande. Queensberry tableware i benporslin och från Crown Staffordshire. Skålfatet är 17 x 15 cm. Mer om Crown och Queensberry här http://www.thepotteries.org/mark/c/crown.html
                Far from home across the sea,
                To foreign climes I go,
                While far away O think of me,
                And I´ll remember you.
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2019-12-25, 19:46.

                Comment


                • #53
                  Farewell and Returned

                  Här skulle man behöva de saknade PES-arna Kim von Platen, Gideon, prylsnubben m fl för förklaringar och kommentarer... Hur som helst här är ett skadat skålfat 12x12 cm med texten:
                  Now safe returned from dangers past
                  With joy I hail the shore
                  And feel (fear?) no more
                  The tempest´s blast
                  Nor Oceans angry roan
                  Och stämplat: Crown Devon Fieldings Stoke-on-Trent Made in England. Sailors Farewell.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Sammanskrivet blir det logiskt: and feel no more the tempest's blast, nor Ocean's angry roar.

                    Det är ju intressant att man fortsatt tillverka dessa så länge - eller har det handlat om återupptagen retroproduktion?
                    Last edited by FBQ; 2023-05-03, 09:47.

                    Comment


                    • #55
                      Dekoren kallas "Sailors Farewell". Texten bör vara en dikt, tyvärr hittar jag bara dikten på porslin och kan inte säga vem som skrivit den. Texten hittar man på föremål från flera producenter, t.ex Moore's Wear Pottery och Scott's Southwick Pottery:
                      The first verse of a hymn by James Montgomery, b 1771 . ​Now weigh the anchor, hoist the sail, Launch out upon the pathless peep, Resolved, however veers the gale, The destin'd port in mind to...


                      Denna del av texten kallas "Return" och lyder:
                      "Now safe returned from dangers past
                      With joy I hail the shore
                      And feel no more
                      The tempest´s blast
                      Nor Oceans angry roar"

                      Texten och bilderna anspelar på Krimkriget 1853 - 1856.
                      https://collection.beta.fitz.ms/id/object/71296 (I rubriken här har man nog skrivit fel på årtalet).

                      Stämpeln på ditt fat från Crown Devon Fieldings var i bruk c:a 1917 - 1930, om jag ser rätt:
                      Our Crown Devon Pottery marks guide will help you identify markings, backstamps and styles and teach you how to spot valuable and collectable Crown Devon Fieldings pieces. Read on to find out more!
                      Last edited by Eskil; 2023-05-03, 17:58.

                      Comment


                      • #56
                        Tack FBQ och Eskil för synpunkter och länkar och där kan man se att "feel" är utbytt mot "fear" i fjärde raden. https://www.sunderlandpottery.com/sa...gers-past.html

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          "feel" är utbytt mot "fear" i fjärde raden.
                          Bra spanat! Det såg jag inte. Men texten på objekten från Crown Devon Fieldings verkar vara den som FBQ och jag skrev:

                          Comment

                          Working...
                          X