Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Syco

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Syco

    Hej!
    Nån som har sett den här väggreliefen eller vad det är, nånstans på nätet?
    Kommer från syco.
    tacksam för svar!
    Bifogade filer

  • #2
    Nej, det är premiär för mig...

    Comment


    • #3
      Stiliserad keramikfågel 50-tal?

      Hej,
      Är det någon som vet något om denna fina fågel som kommer från min farmor och farfars hem? Tack på förhand!
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        En fågel gjord av Syco
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Tack!

          Vad kul att det var just en Syco! Borde kanske ha förstått det för jag tycker ofta deras former är just så stilrena som fågelns. Gissade i alla fall rätt när jag trodde den var svenskgjord. Tack igen!

          Comment


          • #6
            Årtal och formgivare?

            Glömde fråga om någon vet vilket årtal den är ifrån och vem som formgett den. Jag gissade som sagt var på 50-tal, men...

            Comment


            • #7
              Snygg SYCO!

              SYCO hör inte till favoriterna i vanliga fall men denna lilla drejade vas föll mig på läppen. Bara 13 cm hög.
              Bifogade filer
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Jättesnygg liten vas!
                Håller med att SYCO kan vara lite tråkigt men denna vasen var mycket trevlig.
                Loppisadiktus

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Frida Visa inlägg
                  Hej!
                  Nån som har sett den här väggreliefen eller vad det är, nånstans på nätet?
                  Kommer från syco.
                  tacksam för svar!

                  har denna riddarkonst framför mig nu och min son är lite nyfiken på om det finns något värde i denna? tacksam för svar
                  Last edited by simco; 2011-08-07, 20:12. Anledning: infogat "quote" för att lättare koppla inlägget till objektet.

                  Comment


                  • #10
                    Ngt ekonomiskt värde är det inte tal om, nån hundralapp kanske!
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      vet inte varför med namnet saracen eller saracener (stavningen är nog fel) men kommer nte ihåg varsifrån eller nått har laglig amnesia men försöker i alla fall =)
                      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                      Comment


                      • #12
                        Syco-fat

                        Hittade detta fat från Syco i somras på en loppis..undrar om någon kan berätta något om den..det enda jag hitta genom o googla är en avslutad auktion på Tradera på ett fat som troligtvis var från samma serie..men hade en något bredare form.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Verkligen ingen som känner igen skålen..är nyfiken på vem som designat o när?? Vet någon var jag kan leta info själv om SYCO?

                          Comment


                          • #14
                            syco

                            - Syco - Tillbaka till förstasidan

                            --------------------------------------------------------------------------------


                            Foto: Lasse Fredriksson
                            Våren 1997 ordnades en utställning på Strömstads Museum, som hette Syco i bild & form. Många, många Strömstadsbor hjälpte till, både genom att låna ut sina saker och genom att berätta om sitt arbete på fabriken.

                            Precis som många strömstadsbor - och en ökande skara samlare ute i landet - försöker Museet skapa en representativ samling av både prydnadsföremålen och den brukskeramik som under 1960-talet tillverkades vid Syco-fabriken i Strömstad. I vår Syco-avdelning finns nu c:a 200 föremål.

                            Från Krukan som andas …
                            I november 1945 meddelade Strömstads Tidning "Stor industri startar i Strömstad på nyåret - keramiktillverkning på danskt patent". Arnold Wiig, fabrikör i Halden, ämnade starta tillverkning i lokaler på Torskholmen och räknade med att arbetsstyrkan skulle bli ca 50 man.

                            De första åren tillverkades endast "krukan som andas". Syco-krukans material var specialbehandlad dansk kalksten och den gjordes i åtskilliga modeller och storlekar. 1949 utvidgades sortimentet - man började göra plåtleksaker, främst bilar men också keramik.

                            Den siste ägaren till fabriken hette Åke Johansson. Han drev fabriken mellan 1961 och 1968. Under hans tid utökades exporten; Sycokeramik såldes i såväl Tyskland, Holland och Amerika som på Nya Zeeland och i Sydafrika!

                            I oktober 1965 kunde Syco flytta in i en nybyggd fabrikslokal vid Trädgårdsgatan. I entrén hänger fortfarande en stor relief av Anita Nylund, en beskrivning av lerans väg till färdig keramik.

                            17 maj 1968 kom dråpslaget; Syco begärdes i konkurs. Sedan gick det snabbt, under sommaren avskedades hela personalen. 27-28 september hölls auktion på samtliga inventarier - epoken Syco var slut.

                            … till 1000-talet modeller
                            I Sycos produktkataloger fanns en otrolig mängd variationer. 1966 tillverkades ca 1000 olika modeller. Man gjorde allt: små figuriner, stora golvvaser, askfat, mat-, te- och kaffeserviser, sparbössor…

                            Mönster och färgskalor uppvisade också många varieteter. Under tidigt femtiotal var färgerna milda, och skira blommönster var vanliga. På sextiotalet bytte man till kraftiga färger: vinrött, mörkgrönt, blålila. Modellerna blev mer funktionella, och man kunde kombinera enfärgade karotter med mönstrade lock.

                            Syco hade flera formgivare anställda genom åren. En av de mer kända var Olle Alberius. Han gick vidare till Rörstrand, och slutade sin karriär på Orrefors glasbruk. Joyous Schiöler, syster till Inge Schiöler, arbetade parallellt i en egen ateljé och på Syco. Anita Nylund-Hedlund är fortfarande verksam som keramiker.


                            --------------------------------------------------------------------------------

                            Tillbaka till förstasidan
                            [SIGPIC][/SIGPIC]

                            Comment


                            • #15
                              Men tack..intressant

                              Comment

                              Working...
                              X