Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

    Denna lilla sparbössa i lergods stod i sällskap med en massa annan keramik i en låda hos Björnssons auktioner i Lund. När jag såg den kom jag att tänka på Gideons clairvoyance:
    Eftersom den är så rustik, ej finputsad, med hål strax intill myntspringan och "lervårta" (ej borttagen
    beskickningslera) ej fullständigt glaserad och "misslyckad" skedning (glasyr i en sked hälls med bössan upp och ner som vid "fläckakrukor), tror jag att den är tillverkad av en krukmakare av den gamla stammen.
    Vilken klärvoajans talar min herre om?
    Visst ser jag i syne ibland, allra särskilt då allt som liknar en moders bröstvårta som kan förefinnas i min absoluta närhet och lusten då att återuppleva en god näringstillförsel blir oemotståndlig.
    Men någon måtta får det väl vara?

    Denna Din bössa, har skarpa spår runtom och dess botten ger mig intrycket av 1920-tal - på det hela taget också sett. Mysig glasyr.
    Hjo, jo, varför inte?
    Last edited by Gideon; 2011-09-20, 19:55.

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Är det bara jag som har sparbössor att visa?
      Nej, det är det inte.
      Det finns en ivrig folkstam bakom dig, som minsann också sparar opch skramlar med bössor hemmavid.
      De vill bara inte visa hur skralt det gått med de goda föresatserna...

      Men här visas en medeltida typ, som ju också såväl gökabössa, som enkel rund med bröstvårta har gamla anor i.
      Penningen ska i, men hur ska den ut?
      Med hammarens hjälp, har många bössor slutat som små skärvor i jorden - och då vilar det på vårt ansvar att taga vara på de återstående.

      Gröna bössan här har visats i annan tråd, och dess möjliga koppling till krukmakare Anjou, ger den fribiljett hit.
      Det hoppas åtminstone jag.

      Click image for larger version

Name:	Sparbössa 4.JPG
Views:	2
Size:	35,4 KB
ID:	522021

      Click image for larger version

Name:	Sparbössa 5.JPG
Views:	2
Size:	31,3 KB
ID:	522019

      Click image for larger version

Name:	Sparbössa 6.JPG
Views:	2
Size:	41,2 KB
ID:	522020

      Click image for larger version

Name:	Sparbössa 7.JPG
Views:	2
Size:	51,9 KB
ID:	522018

      Comment


      • #48
        Hallå alla samlare,
        Gissade att den här också skulle bli en keramiktråd, vilket inte hindrade mig från att köpa in den här bössan idag. Kan vi spara oss ur krisen? So long...
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Nej, det är det inte. Det finns en ivrig folkstam bakom dig, som minsann också sparar opch skramlar med bössor hemmavid. De vill bara inte visa hur skralt det gått med de goda föresatserna... Men här visas en medeltida typ, som ju också såväl gökabössa, som enkel rund med bröstvårta har gamla anor i. Penningen ska i, men hur ska den ut? Med hammarens hjälp, har många bössor slutat som små skärvor i jorden - och då vilar det på vårt ansvar att taga vara på de återstående. Gröna bössan här har visats i annan tråd, och dess möjliga koppling till krukmakare Anjou, ger den fribiljett hit. Det hoppas åtminstone jag. [/ATTACH]
          Självklart hör din bröstbössa hit, Gideon!
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå alla samlare, Gissade att den här också skulle bli en keramiktråd, vilket inte hindrade mig från att köpa in den här bössan idag. Kan vi spara oss ur krisen? So long...
          Om det ska bli en keramiktråd eller en varierad tråd ankommer på PES:arna. I det fallet har du gjort en insats, Kim. Kollade på Tradera och där fanns bössor i långa rader.
          Last edited by Polsson; 2011-09-20, 23:22.
          p-son

          Comment


          • #50
            Följer jakten på ursprunget till gökbössan med spänning.
            Hittade en fin bössa i en gammal Antik&Auktion nr 9 2003, Fint dekorerad med skepp och kapten som håller utkik, daterad 1864.

            Sen följer ett par oglaserade som finns här hemma, den med grisarna tror jag Amie Stålkrantz ligger bakom, den är bara märkt Krukmakargården, Gamla Linköping.
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Billig frukt

              Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
              Följer jakten på ursprunget till gökbössan med spänning.
              Hittade en fin bössa i en gammal Antik&Auktion nr 9 2003, Fint dekorerad med skepp och kapten som håller utkik, daterad 1864.

              Sen följer ett par oglaserade som finns här hemma, den med grisarna tror jag Amie Stålkrantz ligger bakom, den är bara märkt Krukmakargården, Gamla Linköping.
              Välkommen till "Börs och Bössa" Rolf J!
              Kaptensbössan hade passat bra här hemma, kan jag konstatera. Funderar över om grisbössan har en kork i botten?


              ************************************************** ******************************

              Variationerna på kilopriset på äppplen i keramik kan vara enorma! Jag menar, ta ett äpple av Hans Hedberg och det handlar om åtskilliga tusenlappar. Detta sparbösseäpple kostade mig två lergodssaker från min Björnssonslåda och hela lådan gick på 245 kronor.


              ************************************************** **************************************

              Visar även en bild från "Börs och Bössa". "Sparbössornas och kassakistornas krig, allegoriskt träsnitt av Peter Breugel (1529-1569). I striden är också några penningpungar inblandade."
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2011-09-25, 11:40.
              p-son

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                Välkommen till "Börs och Bössa" Rolf J!
                Kaptensbössan hade passat bra här hemma, kan jag konstatera. Funderar över om grisbössan har en kork i botten?
                Tack så mycket Polsson,

                Jovisst är det kork i botten, tycker det är en smart lösning, bössan står stadigt och är lätt att tömma

                Trevlig modell på äpple med löv du visar, har inte sett det tidigare.
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                  Tack så mycket Polsson,
                  Jovisst är det kork i botten, tycker det är en smart lösning, bössan står stadigt och är lätt att tömma
                  Trevlig modell på äpple med löv du visar, har inte sett det tidigare.
                  Ja, hellre en kork än ett lås i botten för nycklar har ju en enorm förmåga att försvinna.
                  Jag hade sett äpplebössan tidigare, men samtidigt såg jag den inte eftersom mitt börs-och-bössa-intresse inte hade vaknat. Den fanns nämnligen hos min svärmor.

                  Att rikedom inte automatiskt ger inträde i himmelriket framgår klart av Marcus 10:25 nedan på danska från en av de danska böckerna om sparbössor.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2011-09-26, 22:06.
                  p-son

                  Comment


                  • #54
                    Patenterad mekanisk missionsbössa

                    Missionsförbundet och andra religiösa sammanslutningar delade ut papperssparbössor till skolorna för insamling till "de svarta". Även mekaniska sparbössor föreställande en slags grinande svart man eller kvinnas huvud användes för detta ändamål. Slanten lades i handen ocn när man tryckte på en spak i ryggen styrdes slanten in i munnen. På sådant sätt samlades pengar in till mörkhyade bröders omvändelse.

                    Faktan, "moderniserad av p-son, från "Börs och bössa".

                    Dyr och tung och ett tidsdokument utan dess like vill jag kalla Dinah som flyttade in i hemmet idag.

                    På nedanstående adresser finns massor av mekaniska sparbössor:



                    A wealth of information on Antique Mechanical Banks. Visit the MBCA site and learn about Mechanical Banks and the history of collecting Antique Mechanical Penny Banks - www.mechanicalbanks.org
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2011-09-29, 22:20.
                    p-son

                    Comment


                    • #55
                      OBS Ironi !

                      Då det blev dålig respons på denna annons under lediga platser på annan tråd så tänkte jag att den får hoppa in här som komplement till Din sparbössa Dinah. Jag menar att om hon tröttnar på sparbösse-jobbet så kan hon ju söka detta istället, i Sverige är ju alla lika mycket värda så här finns det chans för alla och en var.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Då det blev dålig respons på denna annons under lediga platser på annan tråd så tänkte jag att den får hoppa in här som komplement till Din sparbössa Dinah. Jag menar att om hon tröttnar på sparbösse-jobbet så kan hon ju söka detta istället, i Sverige är ju alla lika mycket värda så här finns det chans för alla och en var.
                        Det gjorde du rätt i, prylsnubben!
                        p-son

                        Comment


                        • #57
                          Dvärgschnauzer blev en skotte med skadat öra



                          Naturligtvis är det delade meningar i hemmet om vad som ska inhandlas. Eftersom hustrun började oroa sig för mitt "nya" bössintresse, gick jag till min terapeut och pratade om problemet. När terapeuten fick reda på att hustrun hade ett stort hundintresse, frågade hon:

                          -Finns det inte hundar som är sparbössor?

                          Helt plötsligt öppnade sig nya vyer! Jag gick in på Tradera och hittade denna, enligt säljaren, dvärgschnauzer och rodde hunden i land. Emellertid dök det upp problem därefter! Säljaren råkade tappa hundstackaren i golvet vid inpackningen varvid det en örat skadades, men vi gjorde en överenskommelse. När min hustru packade upp hunden utropade hon:

                          -Vilken söt skotte!

                          Sedan var allt frid och fröjd. Inte ett ord om för många sparbössor.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2011-11-04, 11:35.
                          p-son

                          Comment


                          • #58
                            Smart drag, Polsson!
                            Den charmiga jycken har ålder. Tysk och tidigt 1900-tal ser det ut som.
                            Kan Du visa magen på den?

                            Man ska inte blanda eller jämföra äpplen och päron, sägs det, men här samsas de kallmålade på räcket.
                            Fanns Granny Smith redan för hundra år sedan? Även om priskuranten från Tillinge inte uppger en grön variant, utan endast en röd, hindrar det inte att en sådan finns.
                            Ett päron i gult och rött medföljer.
                            Låt er väl smaka!

                            Click image for larger version

Name:	Sparbössa 13.JPG
Views:	1
Size:	35,1 KB
ID:	525305

                            Click image for larger version

Name:	Sparbössa 14.JPG
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	525304

                            Comment


                            • #59
                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Smart drag, Polsson!
                              Den charmiga jycken har ålder. Tysk och tidigt 1900-tal ser det ut som.
                              Kan Du visa magen på den?
                              Man ska inte blanda eller jämföra äpplen och päron, sägs det, men här samsas de kallmålade på räcket.
                              Fanns Granny Smith redan för hundra år sedan? Även om priskuranten från Tillinge inte uppger en grön variant, utan endast en röd, hindrar det inte att en sådan finns.
                              Ett päron i gult och rött medföljer.
                              Låt er väl smaka!
                              Visst ser hundrackaren mogen ut på "ovansidan", men när man ser hundringen i plast och
                              övrig undersida bör han väl vara närmare 2000 än 1900?

                              Det var ett glatt päron, men ifråga om äpplet nämner jag inte ett ord om min association!

                              ************************************************** **********************************

                              Hustruns stora glädje över den öronnaggade skotten, stimulerade mig till att investera i ännu en hundbössa. Denna är i gjutjärn och man lägger myntet i hundens mun och trycker på en spak. Och se!
                              Den hoppar igenom ringen, precis som hustruns svarta hund Gilbert gör på agility, och släpper ner myntet i tunnan. Tilläggas bör att den hoppande hunden har fått en hedersplats i hemmet av hustrun.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2011-11-05, 16:24.
                              p-son

                              Comment


                              • #60
                                "...men ifråga om äpplet nämner jag inte ett ord om min association!"

                                Låt höra Din mening om äpplets vara eller icke. Jag och andra är härdade, vid det här laget.

                                Skottens utanverk luras verkligen, men så är den rasen känd för sin påhittighet och talang att när som helst luras för att få det den vill ha. Omtanke och kärlek, med eller utan propp.

                                Kul leksak, som dock hör till Plunktys värld och därmed omdömesbevillning.
                                Vad betalte Du för den, om man får fråga?

                                Comment

                                Working...
                                X