Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börs och Bössa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå P-son.
    Fin sparbössa efter engelsk förebild, Staffordshire, och då kan man gissa victoriansk tid. Kärlingen påminner om drottningen och skapelsen är s.k- faltback.
    So long..
    Visst är den fin! Att kärringen är drottninglik håller jag fullständigt med om, men vad ordet "faltback" ska översättas med klarar varken jag eller mina kolleger av. Menar du tillbakablickande?
    p-son

    Comment


    • #32
      Jämställdhet

      För jämställdhetens skull menar nog Kimmen att den även är Konungalik, faltback borde då vara benämningen på denna ställning intagen av gamle Kung Oscar II 1898. PS med andra ord ryggläge.
      Däremot vad ryggläge har med bössan att göra tarvar en förklaring av Kimmen.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2011-09-08, 12:38.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Visst är den fin! Att kärringen är drottninglik håller jag fullständigt med om, men vad ordet "faltback" ska översättas med klarar varken jag eller mina kolleger av. Menar du tillbakablickande?
        Hallå från ordblind stackare.
        "Flatback" ska det vara. Det betyder att figuren saknar dekor på baksidan, den man vände mot spiskupan. Victorianskt.
        So long..

        Comment


        • #34
          Jämställdhet?

          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          För jämställdhetens skull menar nog Kimmen att den även är Konungalik, faltback borde då vara benämningen på denna ställning intagen av gamle Kung Oscar II 1898. PS med andra ord ryggläge.
          Däremot vad ryggläge har med bössan att göra tarvar en förklaring av Kimmen.
          Hallå Snubben,
          Menar jämställdhet mellan könen? Kung Oscar gillade brudar, det lärde vi oss i Marstrand. Förklaringen till flatback har jag lämnat ovan. Rolig bild...so long...

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Snubben,
            Menar jämställdhet mellan könen? Kung Oscar gillade brudar, det lärde vi oss i Marstrand. Förklaringen till flatback har jag lämnat ovan. Rolig bild...so long...
            Precis, jämställdhet ÄR mellan könen, jämlikhet är något annat och fullständigt ute.

            Comment


            • #36
              Kvartett gökbössor

              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå från ordblind stackare.
              "Flatback" ska det vara. Det betyder att figuren saknar dekor på baksidan, den man vände mot spiskupan. Victorianskt.
              So long..
              Så fick man lära sig något nytt tack vare en "ordblind stackare" och det tackar jag för.

              ************************************************** ************************************************** ***************** Som omtalats på Gök-tråden av trådskaparen, har han lyckats "lokalisera" fyra gökbössor enligt följande:

              I "Den som försöker göken galant, lägger i bössan också en slant" nämns i boken "Piv i röv" och "Börs och bössa", men har ännu inte återfunnits i Danmark, Norge eller Sverige.

              II "1760" Fanns hos Västergötlands fornminnesförening som donerade den till Stiftelsen Västergötlands museum, i Skara, och finns i museets katalog men har tydligen flugit sin kos för den går inte att finna.

              III Om trean finns kvar på bankmuseet i Stockholm, vet jag inte, men en bild av den finns i boken
              "Börs och Bössa" (Bild 1 nedan).

              IV Glädjande nog kan jag stoltsera med fyran vilken har fått en av hedersplatserna i lergodssamlingen. (bild nummer 2-3)

              Om det ska dyka upp någon nummer fem, kan väl ingen svara på, men att det finns fler sparbössor utan gök hos PES:arna, det sätter jag fyran på!
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2011-09-08, 17:45.
              p-son

              Comment


              • #37
                Inte bara ordblind...

                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Precis, jämställdhet ÄR mellan könen, jämlikhet är något annat och fullständigt ute.
                Hallå Snubben,
                Obildad också, för den semantiken kände jag inte till. Tack och so long....

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  ....................
                  Efter stiltje på lergodsinköpsfronten en längre tid, började abstinensen bli alltför besvärande varvid affären besöktes och den 15 cm höga bössan förvärvades. Att den är ett unikum anade jag första gången jag såg den och när jag efter inköpet studerade den noga och fann att årtalet inte är 1898 utan 1828 är jag benägen att kalla den ett superunikum.

                  "Sparbössa för mig
                  Kjersti Olsdotter uti
                  Malmö för år
                  1828"
                  Vilket fynd!
                  Du kommer att få göra ett än större strax i höst, eftersom det heter "Tredje gången gillt" och det här är nummer två på kort tid.

                  Gratulerar till Din smala lycka att Kjerstis bössa stod kvar, och till Dina ögons skarpsynthet!

                  Kanske har vi henne här, enligt 1880 års folkräkning:
                  Olsdotter, Kersti
                  f. 1819 i Malmö Karoli (Malmöhus län, Skåne)
                  h.
                  Gift kvinna, mor i familjen
                  Qv. 4 Delfinen
                  Malmö Karoli /Malmö Sankt Petri/ (Malmöhus län, Skåne)
                  Registrerad födelseort: Malmö Karoli
                  Last edited by Gideon; 2011-09-09, 01:56.

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Vilket fynd!
                    Du kommer att få göra ett än större strax i höst, eftersom det heter "Tredje gången gillt" och det här är nummer två på kort tid.
                    Gratulerar till Din smala lycka att Kjerstis bössa stod kvar, och till Dina ögons skarpsynthet!
                    Kanske har vi henne här, enligt 1880 års folkräkning:
                    Olsdotter, Kersti
                    f. 1819 i Malmö Karoli (Malmöhus län, Skåne)
                    h.
                    Gift kvinna, mor i familjen
                    Qv. 4 Delfinen
                    Malmö Karoli /Malmö Sankt Petri/ (Malmöhus län, Skåne)
                    Registrerad födelseort: Malmö Karoli
                    Tack för det, Gideon! Kan mycket väl vara den Kersti Olsdotter. Med den sparbössan infann det sig inga problem med att föra in den i hemmet, behövde med andra ord inte smyga. Enär hustrun heter Kerstin och efternamnet är Olsson blev den en lämplig "present".
                    p-son

                    Comment


                    • #40
                      Hur spargrisar blir till



                      I jakten på den försvunna gökbössan inköptes boken "Sparebössen" skriven av Victor Hermansen år 1943. Någon gökbössa behandlades inte i boken, men hur man tillverkar spargrisar på drejskiva fanns det utmärkta illustrationer på utförda av Hakon Spliid.
                      Håll tillgodo!
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #41
                        Hmmmmmm?

                        Nu förstår jag ingenting? Var kommer då storken in?

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Nu förstår jag ingenting? Var kommer då storken in?
                          Är det denna stork du åsyftar, prylsnubben?

                          Pappan till sonen:
                          - Snart kommer storken med ett litet syskon till dig.
                          Sonen:
                          - Jäkla pucko! Hela stan är full av brudar, och du sätter på en stork
                          p-son

                          Comment


                          • #43
                            Jaaaaa, ja tror de.http://vimeo.com/12972103

                            Comment


                            • #44
                              Skedad bössa?



                              Denna lilla sparbössa i lergods stod i sällskap med en massa annan keramik i en låda hos Björnssons auktioner i Lund. När jag såg den kom jag att tänka på Gideons clairvoyance:

                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Du kommer att få göra ett än större strax i höst, eftersom det heter "Tredje gången gillt" och det här är nummer två på kort tid
                              Eftersom den är så rustik, ej finputsad, med hål strax intill myntspringan och "lervårta" (ej borttagen
                              beskickningslera) ej fullständigt glaserad och "misslyckad" skedning (glasyr i en sked hälls med bössan upp och ner som vid "fläckakrukor), tror jag att den är tillverkad av en krukmakare av den gamla stammen.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2011-09-19, 20:23.
                              p-son

                              Comment


                              • #45
                                Missad sparbössa

                                När jag pratade med en god vän om att jag hade bjudit på en låda med bl a en sparbössa hos Björnssons i Lund frågade han om det var den som var "vitmålad". Den hade jag inte upptäckt på nätet! Så när jag hämtade lådan, fotograferade jag den "vita" bössan, skrev en lapp och fäste den i springan med intresseanmälan, namn och telefonnummer. Än har det inte ringt, men bössan finns förevigad. Är det bara jag som har sparbössor att visa?
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X